John Jennings

Marknadsplats för reservdelar och föremål relaterade till ombyggnaden av fartyg.
Endast privatannonser
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

John Jennings

Post by Fredrik »

Har nu efter ett par år med John börjat fundera snegla på andra projekt, och att ha bogserbåt tar mycket tid.
Nu är det många som varit på mig om jag inte vill sälja, och även om intresset svalnat något så vill man ju helst inte det.

Men nu ligger han i alla fall ute på blocket men jag kan även tänka mig ett delägarskap med rätt person.
Jag är inte i behov av pengar, och varken pressad eller desperat. Men är ni seriöst intresserade så svarar jag gärna på frågor.

http://www.blocket.se/kalmar/Bogserbat_ ... w=1&last=1

Mvh Fredrik
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: John Jennings

Post by zoroaster »

Har du hittat något nytt objekt att fixa till?

Tycker ju att du av bilderna att dömma så har du fått till det bra.
Förstår att du lagt ner mycket jobb och trevligt att utseendet är kvar och inte några hemska påbyggnader.


Lycka till


Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: John Jennings

Post by Fredrik »

Nja både ja och nej, jag har ju blivit upplärd med att man ska/måste sälja när saker och ting är okej och inte när plånboken är tom och grejerna rasar så att säga.

Så nu när Alla maskinerna plus samtliga generatorer fungerar och intresset svalnat lite så varför inte slänga in en annons och se om någon annan vill fortsätta renovera och underhålla honom.

Klart det är en del känslor med i bilden och kan jag styra lite över det så vore det ju trevligt om han stannade i Sverige hos någon som faktiskt vet vad han/hon håller på med.

Men oavsett så är det ju kulorna som styr i slutändan..

Kan ju nämna lite av det jag gjort mest för skojs skull.

Hydraulcylindrarna till styrningen omfrästa ompackade av cedergrens mekaniska verkstad Gotland
Reverseringslådan delvis renoverad rengjord och ompackad plus nya oljor (rätt oljor)
Axeln dragen, och nya packningar i propellern och hylsan.
Is-skadan i styrbordshytten (tidigare lagad med betong) Bytt till ny plåt
Dålig plåt i is tanken bytt till ny plåt
Furuno VHF Totalrenoverad av Furuno och uppdaterad med mmsi nr mm
Nya Co2 Tube
Skrovet tjockleksmätt och inspekterat av både och sjöfarts inspektionen och ångpanneföreningen
två nya elmotorer till hydraulpumparna till roder och reversering
Toaletten helrenoverad, med vattenburen värmeslinga och föreberedd för dusch.
Förpiken så är alla dörrar och skåp ommålade
Ny kyl och frys
Spisen (all el omdragen)
Nya mässingslampor i hela skutan
Megger protokoll upprättat (Bra värden, men med avikelse på däcks belysningen) Helt normalt!
Gråvatten tank rengjord och plastad.
Ny självsugande mässingspump till gråvattentanken installerad och godkänd vid inspektion!
Nödbrand/läns pumpen lagad och provtryckt (fungerar nu perfekt)

Osv, osv, osv...

Det finns egentligen bara fyra saker som behöver göras
Radarn som jag köpt begagnad, och som trilskats tidigare gav ju naturligtvis upp förra året? Ingen aning om varför.. (köpte säkert skit!)
Nytt krängningsprov, med certifikat för tolv passagerare med de tidigare finska pappren ska inte vara något problem enligt min inspektör.
Nödavstängning till maskinerna är en helt egen historia, som inte är löst pga att inspektören ändrat sig, och de tidigare direktiven! (tre gånger!)
En utrymmesberäkning behöver göras för att få släcknings systemet godkänt. [/list][/list]


Det var väll lite kort om vad som skett sen jag köpte honom... :mrgreen:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: John Jennings

Post by zoroaster »

Det är alltid lärorikt att renovera , sedan om det är hus, bil båt eller flygplan eller vad man kan ha för intresse. Sedan kommer ju som du skriver känslorna och innan dom tar överhnaden helt så skall man väl fundera över vad som kommer näst.
Hela min uppväxt har ju varit med båtar och fartyg och det finns ett antal båtar som man fastnat för (som bitit sig fast i hjärtat) och då är det ju några bogserbåtar. Och när du säjer att du vill sälja till någon som vill fortsätta med att hålla historian igån så håller jag på dig.
När man ser en del i mitt tycke fina, klassiska och linjesköna och estetiskt tilltalande objekt så blir man så beklämd när man böörjar med att bygga om till oigenkännlighet. Visst föörstår att man kanske vill ha mer bekvämlighet osv. Skall inte säja att allt är fult men man kunde kanske tänka om man skulle skaffa något annat i stället för att bygga en helt ny påbyggnad tex.

Ska funder över hur man kan få hustrun att sparka ut mig, och då....

mvh
Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: John Jennings

Post by Fredrik »

haha, ja du Douglas, du har så rätt.

Min erfarenhet är nog inte i närheten av de gamla sjöbjörnarnas. Men en sak jag tycker går som en röd tråd genom de mindre fartygens säljhistorik är att de ägare som missar den yttre estetiken och bara satsar på bekvämlighet inomhus oftast får svårsålda objekt på halsen!

För att inte tala om alla som påbörjar kostsamma ombyggnationer (hur många stackars fina trotjänare har inte gått den vägen!) För att sen bli skrot?
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: John Jennings

Post by Fredrik »

Tja då prövar vi i år igen!
Trägen vinner som det snällt heter, och den som väntar på nått gott väntar sällan för länge.. :mrgreen:

Bud under 350K beaktas överhuvudtaget inte!
Och ska all utrustning följa med så är det bud på runt 400k som kan vara av intresse!

Tel: 0708704202
Post Reply