M/F Texas

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

M/F Texas

Post by Husum »

Hej.
När vi ändå är inne på renoveringstråden, så håller även jag på att renovera denna båt en liten bogserbåt som kommer att användas i yrkesmässigt bruk. Rost och mycket jobb är det i allafall.
Hälsn.
Attachments
TexasHost07.jpg
TexasHost07.jpg (85.08 KiB) Viewed 7031 times
Håkan Sundström
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Vilken trevlig liten bogserbåt, Grattis

Vi håller också på som bäst med renovering av en bogserbåt i Trollhättan och själv har jag fått erfara att det är en hel del jobb. Som tur är har vi haft möjligheten att lägga ut en del av jobben på entreprenad. Men bara målningen exteriört har tagit drygt en månad av vår båt som mäter 16,71x4,32x2,42. Vi avser också att klassa den för yrkesbruk och följer därför alla råd från inspektionen.

Hur som helst din båt verkar behändig i formatet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Fin båt! Lite data hade varit intressant.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Båten har måtten L=10,5 m x B=3,5 m x Dj.=1.2 m på aktern. vikt 12 ton när hon hängde i mobilkranen.
Den kan ha varit längre med rundad akter, men jag vet inte.
Jag vet heller inte tyvärr vars den är byggd men året lär vara 1955-56
ev. i Dalsland någonstans
org.motorn är jag inte heller säker på, det kan ursprungligen ha varit en tändkula om man tittar på bädden, men det har sagts att det kan ha varit
en Volvo MD67:a också.
Nuvarande motor är en MD70 C-1984 årsm. ca 100 hk, men vi säger väl under 75 Kw för maskinbehörighetens skull :) avsikten är att det ska vara
en flytande renovering eftersom plåtarna under vattenl är godkända.
den ska emellertid upp hösten 08 för koll av axel o roder bl.a
köptes från G-borg vintern 07 och har körts ca 15 timmar sedan dess, med en bränsle förbr av ca.4-6 liter /timma marsch fart.
vi hörs
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Skickar en bild till underifrån.
Attachments
100_3333.JPG
100_3333.JPG (57.42 KiB) Viewed 6798 times
Håkan Sundström
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Akter...

Post by Nico »

Det var en fin liten rackare du köpt från våra trakter och vilken ovanlig akterända det var på den, dom brukar ju runda av i vanliga fall.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Ja, du tycker det med att aktern är lite speciellt.
personligen så har jag kommit underfund med att den
måste ha blivit förkortad i aktern(förm.pga. rost), för på blocket fanns det för en tid sedan en nästan identisk båt utseende mässigt på skrovet ovan vattenlinj. och jag tog kontakt med ägaren av densamma o han sa att
hans båt var ca. 12 M x3,5 bred dvs.samma bedd på han, + att brädgångarna o spygatts verkar tämmligen identiska + även styrhytten.
att han kan ha blivit kortad kan man se på bilden underifrån genom skarvningen av plåtar vid Vl.
i vilket fall som helst, så tycker jag att det inte skämmer med akterspegel heller, ser kanske lite mer amerikansk ut bara , men där av namnet :wink: det skulle som sagt varit intressant med lite info
om nu någon ligger inne med info om byggads varv eller nån ide så jag kommer vidare i frågan.
Trevlig helg på er alla
från
Håkan Sundström
Post Reply