Fel på styrmaskinen?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Fel på styrmaskinen?

Post by Helmut Maripuu »

Var ute med min kajak på Västerås fjärden fredagen den 24 september ca 20,15 och blev omkörd av en Transatlantik båt som kom i ca 10 – 12 knop. Plötsligt hör jag ett kraftigt brak och hur det skriker i fartygsplåtarna. På några sekunder gör fartyget en 90 graders sväng innan den stannar på någon båtlängd. Jag tror inte fartyget fastnade på något grund utan att oljudet uppkom när någon hivade i ankaret när fartyget kommit upp i full fart. Eftersom det knappast rörde sig om en grundstötning ”fartyget är en stamgäst i Västerås” misstänker jag att det rörde sig om ett tekniskt problem med styrmaskinen. Jag var ca 150 meter från fartyget och kunde inte uppfatta att maskinen slog back för att få stopp på fartyget så det kan också uppståt något fel på elsystemet.
Någon som vet vad som hände?
Fartyget låg kvar i ett par timmar och när jag kom hem och slog på komradion kunde jag höra att någon hade vissa problem med att få in ett fartyg till kajen. Vad jag kunde höra så ropades inget fartygsnamn ut på radion.
Ps. har medvetet utlämnat fartygs namnet.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Detta låter som ett typiskt exempel på en så kallad "störtankring". I detta fall funkar ankarutrustningen som fartygets "nödbroms". Det är normal praxis i större fartyg att man klargör ankarna (det vill säger lossar alla sjösurrningar och andra säkringar så de är klara att släppa) innan man går in i skärgårdar, hamnar eller andra trånga farvatten.

Ankarutrustningen har även en annan viktig funktion. Man använder ankaret som fartygets "handbroms". Det vill säga om man måste ligga still någon stans så kan man släppa ankaret (om förutsättningarna i övrigt är de rätta givetvis).

Ett tredje användningsområde som numera börjar falla ur bruk tack vare införandet av thrusters är att man använder ankare för att manöverera. De gamla Hurtigruterna till exempel vänder runt på ankare i många hamnar.

Det säger sig självt att ankare, schacklar, ankarkättingar, ankarwinschar med mera måste tåla stora påfrestningar. De är besiktningsmässigt en del av fartygets skrov och undersöks noga av klassen i samband med "Class Renewal" och "Intermediate Survey" och skadade delar utbyts.
Post Reply