Köra på rapsolja?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Arne61
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2005, 22:18

Köra på rapsolja?

Post by Arne61 »

En hälsning från Dagskär´s (se "sålda lastfartyg") skeppare, Jocke med en teknisk fråga. Han gör sjöpraktik på Wallenius Don Carlos som just rundat Afrika. Han funderar på om man kan minska driftkostnaden genom att köra Dagskärs motorer (Scania DII) på rapsolja. Konvertera hur? Bara värma rapsoljan och köra som vanligt? Måste man starta på diesel? Tacksam för lite information från någon som provat.

Dagskär ligger "bakom" Gerda i Gävle och väntar på en nybakad skeppare...
Hälsningar Arne61
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Post by Flunkbuster »

Här hittar du en del om diesel och rapsolja:
http://www.oilpress.com/rape-diesel1.htm
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Det går fint att köra på rapsolja, bara bunkra o köra men någon ekonomisk vinst tror jag inte det blir. Har själv kört raps i scania lastbil med DSI 11 och enda skillnaden jag märkte var avgaslukten, luktade friterade pommesfrites. En del typer av gummislang mår inte så bra av rapsolja men däremot så smörjer den insprutningspump bättre än modern miljöklass 1 diesel. Arne B
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Skall inte uttala mig om "Dagskär" specifikt eftersom jag inte känner till den båten och dess status. Det kan hända att man redan har gjort vad som kan göras för att spara kostnader.

Däremot säger min erfarenhet klart ifrån att det på de allra flesta fartyg går att göra substantiella besparingar i förbrukning av bränsle- och smörjolja genom att optimera anläggningen ombord. Då snackar jag dels om att optimera det som finns ombord så att det går så bra som möjligt. Dessutom kan många gånger små modifieringar av anläggningen göra underverk.

Slutligen har dessutom herr kaptenen själv mycket att säga när det gäller bränsleförbrukningen. Jag tänker då på spakföringen.

Kan ge ett exempel på en båt som är lite större än "Dagskär". Under vinter / vår har vi jobbat med just detta. Bränsleförbrukning förra hösten: 8,5 ton per dygn. I dag 5,6. Men samma trafik. Det blir pengar av sådant.

En annan båt som vi jobbar med gjorde för två månader sedan 8,5 knop. Nu gör den 10,5 - på lägre bränsleförbrukning. Men det projektet behöver ytterligare ett par månader för finlir innan vi är nöjda.

Sedan finns det ett annat konto som mår bra av att maskinen går bra. Jag tänker på konsumtion av reservdelar, reparationer och smörjolja. Samt inte minst oplanerad "off hire".

(Edit, lite senare på kvällen): Men visst går det att köra en vanlig gammal Scania på rapsolja. Fast jag undrar om man skall göra det rakt av, kan tänka mig att man behöver ändra lite på bränslesystemet och timingen. Men det vet jag sannerligen inte - har aldrig stått inför problemet.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Nej det behövs inga motorjusteringar på vanliga högvarviga dieselmotorer , men man rekommenderar att man rengör tank och byter bränslefilter innan man tankar rapsolja. Men jag förstår inte varför man ska köra på raps när det finns lågskattad fartygs br-olja. Arne
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Rapsolja

Post by Arne Timmerling »

Med tanke på hur många timmar Dagskärs Scanior har gått de senaste åren så tror jag att det som Jocke undrar om, är vad han ska ha för munstycke till brännaren på värmepannan. De enda gångerna som svänghjulet har snurrat är när Jocke tvingar sin farsa att gå ner och baxa maskinerna. Ska Jocke minska driftskostnaderna så får han pröjsa farsan mindre när han går ner och baxar. Fast jag tror inte att det går att betala mindre. Det gäller nog att få farsan att betala när han går ner och baxar maskin istället. Dagskärs hemsida är dessvärre borta. Jag hoppas att den kommer tillbaks när Jocke kommer hem. Skulle vara kul att kunna följa ombyggnationen av Dagskär. Jag tycker att det blir mycket bra. Hälsningar från den alltid lika snälla Arne Timmerling.
Arne61
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2005, 22:18

Post by Arne61 »

Tack för bra info. Har fått ungefär samma från lastbilsfolk. Verkar som det är klokt att starta på diesel och kunna slå om till raps, helst lite värmd, gärna med glödstift på sparlåga och sedan köra slut på diesel så motorn kan starta på det. Mitt i sommaren kvittar det lika. Men raps under ungefär +5C är knepigt att få igång.
Priset på soppan kan bero lite på var man kan slanga den.... :-)
Om att hålla farsan igång ska man inte underskatta betydelsen av att känna sig betydande som gamling. Livet förlängs i antal år och i livskvalitétsfaktor ungefär höjt till 4 om man inbillar sig att man är nyttig och efterfrågad efter 60. Det kan den unga generationen gärna bjuda på tycker jag. Jag har just gått igenom en 25 års period med sådan verksamhet och det var värt varje besvär. Nu får vi se om nästa generation tänker lika om oss Arnar och de andra i samma ålder ;-)
Såklart Dagskärs hemsida kommer tebaks. Tills dess, bit ihop och lev väl! Arne
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Den rapsolja jag har kört i scanialastbil kallas för RME och är fömodligen inte samma som du fått uppgifter om. Den funkade lika bra vid minus 15 som plus 30 grader, ingen skildnad mot vanlig diesel mk1 alls utom lukten på avgaserna. Ingen förvärmning eller liknande. Arne B PS. RME betyder Rapsmetylester tror jag.
Post Reply