UFO(Unidentified Floating Object, fritt tolkat) Kristinehamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

UFO(Unidentified Floating Object, fritt tolkat) Kristinehamn

Post by Skepparättling »

Kan någon tala om för mig vad det är jag fotat i dag vid kaj i Kristinehamn :?:
Taget genom staket rutorna, zoomat som tusan, då man inte kommer närmare än så.

Antar att det är "Stäven/ Stävarna" man ser, men till och med fiskmåsen ser konfunderad ut. :wink:

Trodde det möjligen kunde vara en Modern Bogserbåt, men Lasse ställde sig också frågande.

Så nu hoppas vi (jag, Lasse och Fiskmåsen på bilden), på ert båt kunnande.



Vilsen vid Vänerns strand
Attachments
ufo Kristinehamn 6 maj 07.jpg
ufo Kristinehamn 6 maj 07.jpg (308.7 KiB) Viewed 7701 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

I lördags...

Post by Bosse Fors »

Tjena!
Har inget bra svar på det, men jag skulle kunna tänka mig att hon har varit sysselsatt med att se över utprickningen. Jag satt nämligen på Picassocafét (Jäkla trevligt ställe, rekommenderas hjärtligt...) i lördags och kisade i solskenet och funderade på vad det var för skuta som låg mer eller mindre på tvären i farleden och höll på med nåt en bra stund. Denna nos påminner om det fartyget. Nu var det tyvärr på ganska långt håll, så det är bara en teori.

Förresten, är det bara jag som tycker att det är bra trist att hamnen har blivit helt avspärrad...?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Fyrbjörn

Post by Husum »

Hej.
Är inte detta fartyg Sjöf.verkets nybyggda Fyrbjörn, används för faledsunderhåll o.dyl.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

http://www.tugboatlars.se/Fyrbjorn.htm

Båten på Anders bild verkar vara större.
Lasse
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej igen.
Jag måste svara mig själv, Nej! detta är inte fyrbjörn, men används nog till samma arbetsuppgifter iallafall
Håkan Sundström
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: I lördags...

Post by Skepparättling »

Bosse Fors wrote:Tjena!
Har inget bra svar på det, men jag skulle kunna tänka mig att hon har varit sysselsatt med att se över utprickningen. Jag satt nämligen på Picassocafét (Jäkla trevligt ställe, rekommenderas hjärtligt...) i lördags och kisade i solskenet och funderade på vad det var för skuta som låg mer eller mindre på tvären i farleden och höll på med nåt en bra stund. Denna nos påminner om det fartyget. Nu var det tyvärr på ganska långt håll, så det är bara en teori.

Förresten, är det bara jag som tycker att det är bra trist att hamnen har blivit helt avspärrad...?
Håller helt med Bosse, kan man inte bli säkerhetskontrollerad som "Båtspanare", och få ett "Portpass" eller "kaj pass" på ren svenska.

Spränga den lilla sjöfart vi har är åtmindstånde INTE vad jag brinner för. Även om man är drabbad av nånslags "Fanatism" :wink:

Hur bra ZOOM man än har hjälper inte det ifall man vill fota från fler håll.
Nu känner jag inte till Kristinehamn och hade inte tid att leta efter andra platser att fota från.
Last edited by Skepparättling on 07 May 2007, 11:39, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är väl sjömätaren Nils Strömcrona :?:
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

Ligger hon/han kvar i eftermiddag...

Post by Bosse Fors »

Ligger Nils eller vem hon ( Det där låter inte helt bra... :lol: ) nu är kvar i eftermiddag så ska jag kolla om det inte går att få hit lite mer bilder på honom/henne...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Börje Åström wrote:Det är väl sjömätaren Nils Strömcrona :?:
Börje kan sin sak.
Enl bif länk är det Nils Strömcrona, även om jag på shipspottingsidan fick upp ett kort från sidan. Där jag inte kunde identifiera henne/honom DET. :roll:


http://www.4sjostridsflj.mil.se/index.p ... ws&id=8113
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

Jodå, det var Nisse...

Post by Bosse Fors »

Som nån har sagt förut: Den samlade kunskapen i detta forum är nästan skrämmande...
Hur som, jag provar att ladda upp lite bilder...
Attachments
Hamnen 009 1200x900.jpg
TJB096 i maskopi?
(212.67 KiB) Downloaded 183 times
Hamnen 005 1200x900.jpg
Nils Strömcrona
(204.19 KiB) Downloaded 143 times
Hamnen 006 1200x900.jpg
Nils Strömcrona
(162.76 KiB) Downloaded 118 times
Hamnen 016 1200x900.jpg
Nils Strömcrona
(176.69 KiB) Downloaded 137 times
Hamnen 018 1200x900.jpg
TJB096 i maskopi?
(195.81 KiB) Downloaded 173 times
Post Reply