Svanefjord

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
öaskepparn
Posts: 11
Joined: 24 Mar 2005, 17:21
Location: Visingsö

Svanefjord

Post by öaskepparn »

Svanefjord har lämnat Svindersviken och ligger numera i Oaxen.
Vad som skall hända med henne vet jag ej, ryktet säger att hon skall bli logements-vandararhem-hotellfartyg?
Någon som vet mer?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

En förändring till det bättre hoppas jag.

Post by Skepparättling »

Vi får hoppas någonting gott kommer ur det.Men det kommer väl att kosta en slant!?
För många år sedan var Askersunds kommun inne på den linjen. Och just Svanefjord var aktuell, men det rann ut i sanden.
Gamla båtar och dess historia är inte mycket värt i många ögon. I Askersund håller Båtmuseet på att omorganiseras ( läs avvecklas). Det ska i sommar inte vara öppet för att sedan öppnas i krympt format (enl uppgift ska endast båt modellerna visas).
Så vi får hoppas att det blir någonting av Svanefjord.
För en nytändning av småtonnage sjöfarten är väl inte trolig?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Nästan rykande färska bilder.

Post by Skepparättling »

Pga Tekniskt strul har jag inte kunnat få in dessa bilder som Olle Holmberg har tagit, och som öaskepparn vidareförmedlat (tusen tack all info mottages tacksamt).
De 2 bilderna när hon bogseras är tagna med mobilen, varför kvaliten lämnar mycket att önska.

Mycket kan man hitta på internet men ännu inget om Svanefjords vidare öden vid Oaxen. Kan detta forum bli först med att leverera uppgifter? :wink:
Attachments
Svanefjord vid Oaxen 0704 O Holmberg.jpg
Svanefjord vid Oaxen 0704 O Holmberg.jpg (134.31 KiB) Viewed 14301 times
Svanis2 Olle Holmberg.jpg
Svanis2 Olle Holmberg.jpg (36.08 KiB) Viewed 14301 times
Svanis1 Olle Holmberg.jpg
Svanis1 Olle Holmberg.jpg (11.29 KiB) Viewed 14301 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Lyfter upp till ytan.

Post by Skepparättling »

Finns det verkligen ingen som vet eller hört något?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Konstigt att ingen vet vad som händer med henne. Jag var ju och tittade på henne som spekulant i Svindlersviken men tyckte väl att det var väl mycket att göra för att få henne i drift för att för egen maskin gå till Vänern men det är svårt att släppa tanken....
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Svanefjord

Post by tugtrafik »

SVANEFJORD i Göta Kanal 1991.
Någon som vet hennes aktuella status?
Attachments
svanefjord01.JPG
svanefjord01.JPG (42.82 KiB) Viewed 13371 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Hejsan o god fortsättning, vad menar du med status? Arne
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Status?

Post by tugtrafik »

-Nuvarande ägare?
-Nuvarande skick?
-Hemmahamn?
-Framtidsplaner?
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Nuvarande ägare enl. Skeppslistan: Lars Sundh och Robin Rogberg, Stockholm.

/Patrik
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Lars Sund visade Svanefjiord för mej när hon låg i Svindlersviken till salu, och om han fortfarande är ägare vet jag inte. Skicket på henne då var mycket dåligt vad gäller i princip ALLT. Hon har en mkt kraftig intryckning i botten ungefär midskepps, i och för sej ganska betydelselöst men det är oerhört mycket jobb att göra iordning henne skrovmässigt invändigt, spanten (speciellt i botten) är mkt kraftigt rostangripna liksom allt annat stål ombord.
Båt däcket är helt slut, likaså styrhytt har mycket röta. Maskinerna stog delvis under vatten, mycket var sönderfruset.
Det finns uppgifter om att propanläggningen skulle vara renoverad på 80-talet tror jag.
Men inget är omöjligt, hade maskiner varit i ordning och hon varit körbar då så hade hon haft Karlstad som hemmahamn nu. Jag har massor av foton på henne som jag tog då men de verkar ha för stort format för att lägga in här, ska se vad jag kan göra.. mvh Arne
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Post by tugtrafik »

Som synes av Arne Balderuds bilder så behövs en entusiast med ganska fet plånbok för att få SVANEFJORD i skick.
Hoppas det blir något bra av henne!
Någon som vet mer?
Attachments
svanefjord001.JPG
svanefjord001.JPG (58.71 KiB) Viewed 13080 times
svanefjord002.JPG
svanefjord002.JPG (51.36 KiB) Viewed 13080 times
svanefjord003.JPG
svanefjord003.JPG (62.09 KiB) Viewed 13080 times
svanefjord004.JPG
svanefjord004.JPG (67.53 KiB) Viewed 13079 times
svanefjord005.JPG
svanefjord005.JPG (53.52 KiB) Viewed 13080 times
svanefjord006.JPG
svanefjord006.JPG (78.12 KiB) Viewed 13080 times
svanefjord007.JPG
svanefjord007.JPG (48.11 KiB) Viewed 13080 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Svanefjord seglar mot sin undergång?

Post by Skepparättling »

En 30 årig tidnings artikel håller på att slå in.....
Attachments
Svanefjord seglar mot sin undergång 24 aug 1977.jpg
(320.71 KiB) Downloaded 206 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Svanefjord

Post by Jan Schönemann »

Det är sorgligt att se hur förfallet fortskrider på vårt gamla fartyg. Betr. intryckningen i botten härrör den från bottenslag i hårt väder vid resa på lätten mellan Dröbak och Lillesand i Norge 1988. Efter det har bottenbesiktning skett med godkänt resultat. Propellern helrenoverad 1989. MVH Jan (ägare till Svanefjord åren 1984-2000).
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

God fortsättning
Svanefjord var uppe i en tråd här för ca. ett år sedan, och jag komenterade då liksom nu, att det är synd att ett vackert fartyg kan få förfalla som hon gjort igenom de senaste åren, jag har sagt tidigare att
OM det är så att den senaste ägaren int har tid/ork/råd att renovera så kanske man skulle få sälja medans det man kan få ett bra pris för henne.
Är min åsikt, men jag klandrar icket någon för att det blir så, jag har också haft flera projekt med gamla mindre bogserare som jag tänkt att renovera, men insett att det går överstyr ekonomiskt :( . Men den senaste M/F Texas är faktiskt en fungerande båt som renoveras s.a.s. flytande, och det var ett bra utgångsläge för mig imotsats till mina tidigare i yngre års ren.obj. En gammal båt jag hade, Wibergs Atlas var en sådan som jag idag ångrar fruktansvärt att jag sålde, men efter att få se den i renoverat skick med ångmaskin på Siljan, så känns det mycket bra. Hoppas ni förstår vad jag menar med detta inlägg, det finns en framtid för gamla fartyg att överleva även i framtiden.
Ha det så bra alla, och kom gärna med kommentarer om detta inlägg.
Hälsar
Håkan Sundström
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

När jag talade med ägaren (Lars Sundh) så hade han haft stora planer på att bo ombord på Svanefjord o tänkt investera miljonbelopp på att få henne i ordning, så han hade inget intresse i att sköta om maskiner mm för det var meningen att hon skulle på varv o få allt utbytt och hela skrovet iordninggjort. Men av div. olika skäl familj mm så blev det inte så. Spruckna drömmar finns det gott om när det gäller gamla fartyg.
Man bör veta om vad det innebär att få ett fartyg som Svanefjord "på halsen". Det börjar kosta pengar första dagen och har man inte mkt goda kontakter inom div olika branscher som el, verkstad varv mm så så blir det tungt att driva igenom ett sånt projekt.
Ok om man investerar rejält för att få fartyget i skick, men sen är det löpande underhållet med regelbundna torrsättningar med bottenmålning mm mycket kostsamt. Jag ser bara vad min egen King kostar när det gäller bottenfärg mm. Och då ligger hon i sötvatten året om, så det är väl bara hälften av vad det skulle kosta om hon låg på v-kusten .
Till våren är det dags för torrsättnig o nu när det inte finns något varv kvar här så får det väl bli kranlyft av 36 ton o det låter inte heller så billigt.
Jag rekomenderar alla som funderar på att skaffa fartyg modell större för att bo på eller bara för fritidsbruk att tänka efter flera gånger o tala med andra fartygs ägare så det slipper bli som med Svanefjord.
Men om jag ska vara ärlig så är det svårt att släppa tanken på henne....
Arne
Post Reply