Skogöy/Seaside

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Ligger hon kvar vid Ekerö?
Är det någon som vet planerna för henne?
//Mattias
joniz
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2007, 05:47

Re: Skogöy/Seaside

Post by joniz »

Eskes wrote:Ligger hon kvar vid Ekerö?
Är det någon som vet planerna för henne?
//Mattias
Än så länge ligger hon kvar, vet att kommunen är ivrig att få bort henne.
Jag är också nyfiken på vad planen för henne är, någon som vet?
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

När jag aktivt sökte information verkade något reparationsarbete/ombyggnad pågå och man hade medlat kommunen att hon skulle bara liga några månader till.
Det var för flera år sedan.
Synd på ett så vackert litet fartyg att det ligger overksamt.
Fast frågan är vart skulle man kunna tänkas lägga henne i Stockholm. Långliggare tenderar ju att bli portade överallt.
(Som jag märkte när jag funderade på att köpa Laine som senare brann i Gävle.)
//Mattias
joniz
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2007, 05:47

Post by joniz »

Nån som har någon ny information om båten i fråga?
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Jag var faktiskt ombord igår. Hon är förvånansvärt oförstörd trots att hon har legat så länge. En hel del är förstört men inte allt. Hon kan ju aldrig bli båt igen. Troligtvis blir det för tungt att göra något logementslikande av henne också. Redan när hon låg i Göteborg hade tiden gått ifrån henne. Det finns ytterst lite kvar ombord som kan ha något kulturhistoriskt värde. Största värdet ligger kanske i maskin. Den so har en likadan Nohab kan nog vara beredd att betala en hel del om dom står utan reservdelar och har ett haveri.
Ägaren är hjärtligt trött på alla som har ringt och vill köp henne utan att ha pengar, kajplats eller någon realistisk ide. De mest seriösa köparen är väl Fornæs Aps i Danmark.
joniz
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2007, 05:47

Post by joniz »

Arne Timmerling wrote:Jag var faktiskt ombord igår. Hon är förvånansvärt oförstörd trots att hon har legat så länge. En hel del är förstört men inte allt. Hon kan ju aldrig bli båt igen. Troligtvis blir det för tungt att göra något logementslikande av henne också. Redan när hon låg i Göteborg hade tiden gått ifrån henne. Det finns ytterst lite kvar ombord som kan ha något kulturhistoriskt värde. Största värdet ligger kanske i maskin. Den so har en likadan Nohab kan nog vara beredd att betala en hel del om dom står utan reservdelar och har ett haveri.
Ägaren är hjärtligt trött på alla som har ringt och vill köp henne utan att ha pengar, kajplats eller någon realistisk ide. De mest seriösa köparen är väl Fornæs Aps i Danmark.
Sedär! Inga bilder ?
Men vad har ägaren för planer för båten? Hur länge kan den få ligga kvar, är den till salu?
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Hej Arne och alla ni andra!
Hur är hon i skrov, helt upprostad?
Där hon ligger, flyter hon fortfarande? Sist jag såg henne tyckte ag att hon hade lite slagsida, men det var på lite avstånd så jag kan ah set fel.
Jag hade för några månader sedan kontakt med Skanskas advokat som försöker få bort henne.

Det lät på honom som att de skulle göra ett ordentligt försök att få bort henne nu innan hösten.
Så frågan är vad händer med henne?
//Mattias
joniz
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2007, 05:47

Post by joniz »

Eskes wrote:Hej Arne och alla ni andra!
Hur är hon i skrov, helt upprostad?
Där hon ligger, flyter hon fortfarande? Sist jag såg henne tyckte ag att hon hade lite slagsida, men det var på lite avstånd så jag kan ah set fel.
Jag hade för några månader sedan kontakt med Skanskas advokat som försöker få bort henne.

Det lät på honom som att de skulle göra ett ordentligt försök att få bort henne nu innan hösten.
Så frågan är vad händer med henne?
//Mattias
Intressant, vore mycket spännande om dom skulle flytta henne. Det skulle man verkligen vilja se med egna ögon. Håll oss uppdaterade!
ddannebb
Posts: 2
Joined: 21 Apr 2009, 14:25

Re: Skogöy/Seaside

Post by ddannebb »

Jag vet vad som ska hända med fartyget nu de ska säljas till en skola i kalmar och saneras mot asbets plus att skolan ska renovera om de nu råd
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Borgholm »

Hon var väl till salu för sisodär 1,5 miljon ?
Men många ville ha bort henne enl denna tidningsartikel:

http://www.enytt.com/vt-06/enytt%20v13%202007.pdf
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by pny »

Är till salu för 600.000 kr på Rådmansö Rederis hemsida.
http://www.radmansorederi.se/visa.php?aid=Seaside

/Patrik
ddannebb
Posts: 2
Joined: 21 Apr 2009, 14:25

Re: Skogöy/Seaside

Post by ddannebb »

Den ska köpas av en skola i kalmar som ska renovera den och andvändas som ett skolfartyg dock så ska den saneras mot asbest och klotter som ungdomar har gjort på den
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Borgholm »

Vilken skola är det isåfall som skall köpa den ? :shock:
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Låter trevligt att någon tar hand om henne.
Med mycket jobb och pengar kan de få ett fint litet fartyg.
Men jag är rädd att de tar sig vatten över huvudet.
Fast renoveringen är knase ett skolprojekt.....
//Mattias
bali
Posts: 19
Joined: 01 Jun 2009, 16:32

Re: Skogöy/Seaside

Post by bali »

Hur går det med seaside? Åker förbi varje dag på väg till jobbet hon verkar ha ökad slagsida, har vattennivån sjunkit i mälaren? Hon står på botten nu. Skulle inte någon skola köpa henne? Hon lär bli ett problem för alla parter inte ens skrotet kan ju vara värt kostnaden att få henne därifrån..... Någon som sitter med information ang seaside
Post Reply