Skogöy/Seaside

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
jodaa64
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2010, 17:07

Re: Skogöy/Seaside

Post by jodaa64 »

Detta är en tråkig historie.. Talade med Ekerö Rederi i dag och fick väta att Skogöy kommer tömmas på vatten och bokseras till Tallin för skrotning.
Detta är en kostnad som ägaren kommer att få stå för 1.9 mil, Ekerö Rederi tror att ägaren kan släppa fartyget till annan om det försvinner från platsen och även betala nya ägaren en bra slant för att få bort den gamla damen. Jag som skriver är den sista Jungmanen på Skogöy medans ODS ägde fartyget, jag jobbade på Skogöy från juli 1982 tills hon blev utbytt av en Ful kattamaran maj 1983. Många minnen från den tiden som når vi på väg till Svolvär en em i dec hade full sydvest storm vi kom till Löddingen och var på väg ut Vestfjorden med sjön och vinden rakt mot oss, kaptenen ringde ned i maskin "ge alt vi har" men vi drev bakåt, den gamla biljettören stod och tittade i radarn och sade"detta går aldrig bra"
Men vi lyclades komma bak en större holme där vi fick le och vände skuta in till Löddingen där vi sökte nödhamn tills dagen därpå, fartygets ankare hade slagit hål i skrovet denna natt så vi tog in vatten i fören.
Janne
User avatar
jodaa64
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2010, 17:07

Re: Skogöy/Seaside

Post by jodaa64 »

Jo jag glömde fick redo på vad som hänt, någon på jakt efter ädelmetall tog en kran eller gänomföring där det var vatten tryck. Den personen skulle vart kjölhalt! metall för en hundring vattenfylde ett helt skäpp.. :cry:
Janne
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Bra med info, tack.
Hade jag haft råd så skulle jag nappat, men det handlar säkert om minst 10 miljoner får att få något vettigt av henne.
Jag hoppas ändå att någon "galning" räddar henne.

//Mattias
User avatar
jodaa64
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2010, 17:07

Re: Skogöy/Seaside

Post by jodaa64 »

Man skall aldrig säga aldrig men jag tror det är kört, hittade en lenk med kort tagna inne i fartyget och alt måste nytt, det ända som har nått värde är skrovet och motorn, nu vet inte jag om hon har fått vridbar propeller, när jag jobbade på Skogöy hade hon fast propeller vilket medförte att varje gång vi kom in mot en brygga fick man slå stopp i maskin och när det var dags att börja backa startades motoren baklänges med tryckluft varpå propellern gick åt andra hållet, det funka bra med undantag av en gång, jag stod med kastlinan och fick stoppa skutan med springen, (det var en kordel kvar när hon låg still) Vet att det fans en vridbar propeller i bakre lastrom som ODS hade köpt in men den var inte monterat vid försälning. Om det finns en sådan och motoren är i hyfsat skick går det jo att få skuta av henne för som tur är ligger hon i sötvatten, men det kommer att krävas typ 10 miljoner och mycket eget jobb.. Om någon skulle ge sig på skulle jag med min mekaniske bakgrund hjälpa till helt gratis! Skulle vart ett riktigt roligt projekt! :D
Janne
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Skogöy/Seaside

Post by Christer Samuelsson »

Nya turer om Seaside. Se bifogade länk från Mälaröarnas Nyheter 12 april 2010.
http://www.malaro.com/mn/MN_files/MALO100408.html

Christer
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Skogöy/Seaside

Post by Christer Samuelsson »

"Följetongen Seaside inte slut" lyder rubriken i Mälaröarnas Nyheter 10 maj. Se nedanstående länk:
http://www.malaro.com/mn/MN_files/MALO100506_1.html
Klicka på högerpilen fram till sidan 14 där står det om Seaside.
Christer
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Skogöy/Seaside

Post by Fredrik »

Hur har det gått ligger hon kvar, eller har de fått iväg henne än?
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Skogöy/Seaside

Post by Böll »

Har precis varit nere och tittat på Seaside,bedrövlig syn,sånt fint fartyg som ligger och förfaller,har inte hänt nåt sen sist
stefan b
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2010, 22:47

Re: Skogöy/Seaside

Post by stefan b »

mina herrar

jag fick en ide om henne .. jag undrade om det skulle vara möjligt att rädda skrovet å låta bygga ett antal mindre lägenheter

jag har tänkt på den saken ett tag nu å jag kontaktade en komun å ett universitet i en av landets kust städer å

komunen skulle upplåta en av stadens bästa lägen


och universitetet tyckte att iden var toppen och kunde på stående fot lova uthyrning till sina studenter bums

vad tror ni mina kloka herrar ... skulle det ens gå att rädda henne till ett liv vid kaj?

ja finanserna skulle gå att lösa .. men till en rimlig nivå

mvh stefan B
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Skogöy/Seaside

Post by zoroaster »

Hej

Hon låg ju som vandrarhem i Göteborg några år, vet att folk som bodde där hade väldigt olika åsikter om hur det var.
Men finns det pengar så varför inte, värre projekt finns ju

Z
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Det beror på hur lång avskrivningstid /kontrakt man kan räkna med.
Skrovet är nog förhållandevis ok.
Jag försökte med Laine innan hon brann, Nacka var psoitiva men administrationen att lägga henne där avskräckte. Visby högskola tyckte iden var toppen men hamnen sa nej.

Ekonomin bör nog gå att få att gå i hopp. Problemet är att få tillstånd de 10-15 åren som behövs för att få projektet att gå runt. Sedan är det dax för en större renovering eller skrot så man behöver 15 år till. Såtillvida man inte får en permanent plats så är det osäkert.
Men Seaside är i alla fall inte orimligt stor, och hon är ju vacker.
Så lycka till.
Är det i närheten kan jag kanske komma förbi någon helg och knacka rost.
/Mattias
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Kommunen JO anmäler ärendet.
P4 Stockholm i dag
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=103
//Mattias
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Skogöy/Seaside

Post by Christer Samuelsson »

I Mälaröarnas Nyheter som kom ut igår 1 november står det mera på sidan 4.
http://www.malaro.com/mn/MN_files/MALO-101028_1.html

Christer
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: Skogöy/Seaside

Post by Christer Samuelsson »

Norrmännen har varit och besiktigat Seaside.Se artikel i dagens nummer av Mälaröarnas nyheter:
http://www.malaro.com/mn/Tidningsarkiv_ ... %20-10.pdf

Christer
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Hoppas de lyckas men jag är skeptisk.
Varför kommer de i sista minuten, Seasides öde har varit känt i Norge en längre tid.
//Mattias
Post Reply