Sjöfart i "Lappland"

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
lappen
Posts: 1
Joined: 24 Jul 2005, 21:28

Sjöfart i "Lappland"

Post by lappen »

Hej.
Hamnade här på forumet av en slump. Skitkul med ett ställe att snacka lite om småsjöfarten. Har mina rötter i småsjöfarten längs Norrlandskusten och numera jobbar jag som fastighetsskötare i en Stockholms förort. Här blir man ju kallad "Lappen" trots att man bara är från Gästrikland. Att vara portis var väl inte en framtidsdröm för en gammal chief, men så blir det när fru och barn tar över och blir viktigare än jobbet.
Det jag tänkte skriva om är passagerarbåtar i Söderhamn som jag känner väl. Förra året dök det upp en jeppe vid namn Stefan Rydin som hyrt fartyg från Strömma Kanalbolag. Fartyget hette "Nya Hjälmare Kanal" och blev omnamnat till "Granskär". Det blev aldrig någon trafik i Söderhamn och rederiet gick i konkurs. Nu i år dök båten upp igen med ett nytt rederi som ägare. Samma personer bakom det nya rederiet som var bakom det gamla. Listan med fordringsägaren var lång som en rulle dasspapper. Det blundade kommunalpolitiker och företagarföreningar för i Söderhamn. Man säljer gärna taskan till räven bara man får hit ett fartyg. Nu sprack allt på att Rydin inte fick tillstånd att servera alkohol på fartyget och då kan han ju inte få in pengar att stoppa i egen ficka.
Nu när Rydin försvunnit så har man fått panik i stan och jagar frenetiskt efter ett nytt fartyg. Enligt lokalt skvaller så är den välkände Ingemar Gudmundsson på väg upp för att köra med ett fartyg som han har som heter "Lilla Weneda". Hon har legat upplagd i Kalmar och Norrköping i många år och saknar certifikat. Om Rydin hade svårt för att betala skatt och moms så är det en barnlek om man jämför med Gudmundssons våndor när man säger ordet "skatt" för honom. Han jobbade ju som lots i Gävle och körde till Limön med "Sommarö" innan han lämnade landet. Jag tror att han har en coaster som heter "Regina" eller "Rigina" som han kör i Polen, Tyskland och Danmark. Han aktar sej noga för Sverige och vår port state kontroll. Skulle vara kul om någon hade mer att berätta om Gudmundsson och vad han håller på med idag. Jag jobbade en sommar ihop med honom i slutet av 60-talet på lotsen i Gävle. Han var en riktig djävel ibland men på tuman hand så kunde han sitta och berätta historier från sjön länge. Det var faktiskt som gjorde att jag fortsatte att jobba till sjöss.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Gudmundsson i Söderhamn.

Post by Arne Timmerling »

Jag hittade en gammal bild på "Lilla Weneda" liggandes vid Varvsholmen i Kalmar innan det blev bostadskaserner där. Nuför tiden heter hon "Juliane" och någon bulvan står som ägare i fartygs registret. Hon har väl lyckats få en gratis kajplats i Söderhamn. I Norrköping fick hon inte ligga kvar. Senast maskin startades kom brandkåren. Det rök så folk trodde att det var brand ombord. Hon är nog lite för stor för Söderhamn. Men eftersom hon saknar certifikat så blir det nog inte så mycket traffik. Skall det komma en båt till Söderhamn så måste nog kommun eller näringsliv ställa någon for av inkomstgarantier. Annars blir det nog ingen seriös redare som kommer dit och kör.
Arne Timmerling
Attachments
Juliane som Lilla Weneda
Juliane som Lilla Weneda
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det tog 3 veckor innan du fick tummen ur ????, men det var trevligt att se vilken båt Lappen berättade om. Ännu bättre om man fick veta vilken maskin som föranledde störningen av räddningstjänstens vila.
Epitetet Lappen, som det ursprunglig inlägget kom från, borde ju endast förbehålla oss, som kommer från en linje norr om Piteå. Eller? :lol:
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Då jag under sommaren just varit i trakterna av Söderhamn pga damens släktingar så kan jag meddela att det då var en del notiser i lokalblaskan där uppe gällande "Juliana".
Ena dagen så var det stort reportage och välkommnande av Gudmundsson och "Juliana". Där kunde man bland annat läsa att nu skulle det satsas och att han såg det med tillförsikt. I samma nummer hade även gudmundsson annons inne och sökte folk till ledig plats ombord.
Nån dag efter så kunde man läsa att det inte blev någon trafik detta året då man ansåg det var för sent på säsongen att dra i gång ett sådant projekt.
Vidare hade inte han hittat något folk som ville jobba och inte hade det hört av sig några kunder heller....
Om jag inte missminner mig var det väl så att han ville att kommunen skulle bidra med gratis kajplats. En klassiker kan man säga...

Gjorde en hamnrunda och hittade "Juliana" liggandes där nere.Gudmundsson sågs städande i salongen i övrigt var det öde.
Båten såg i princip lika hemsk ut som när hon kom till Kalmar första gången förutom att de kärrorna hon hade srrade på akterdäck var borta.'
Som min sambo sa: "Vem vill åka med en sån ful och skruttig båt"?
"Juliana" stod målat på en fastsvetsad skylt över "Lilla Weneda". Inte ens det såg bra ut.

Äger Gudmundsson ännu "Regina"? Hon har ju varit ute for sale länge om jag inte minns fel.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Nästa projekt på Skärgårdsbåtar.se är att lägga till Juliana, och vi behöver hjälp att kartlägga hennes historia.

Vem vet hennes ursprungsnamn, beställare/första ägare, trafik m.m. Bara att börja skriva. Här är några kännetecken.

IMO 8865690
Callsign SCDE


Tackar för er hjälp!
/KRNI
Skärgårdsbåtar.se
Post Reply