Ramunder...

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Ramunder...

Post by Jevemo »

Nån som vet nåt om en Göta Kanal skuta som hette "Ramunder"?

Bekanta till mig har hennes däckshus som "vedbod" och är väldigt nyfikna på hennes öden innan hon delvis hamnade i deras trädgård.
__________________________

Bosse Jevemo
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Ramunder ex Kimstad ex Sofia

Post by Skepparättling »

Du skriver inte var dina bekanta är bosatta men ifall den Ramunder du söker är den jag hittat.
Bor de inte i Lysekilstrakten, eller också har de fraktat däckshuset en lång väg.

Historiken är det lite tunnsått med.
Har en bild från Lemunda där hon heter Sofia.
MEN måste fråga om lov innan jag lägger ut den, återkommer.
Ska sedan ha hetat Kimstad innan hon som Ramunder blev vrak vid Klavö, Loftahammar,
skulle kunna vara vilken brädhög som helst men vi får lita på fotografen.

Ifall det är samma båt, skulle det vara kul med en bild på Vedbo/Däckshuset.
Attachments
Ramunder ex Sofia vrak vid Kalvö Loftahammar Foto Arne Karls.jpg
Ramunder ex Sofia vrak vid Kalvö Loftahammar Foto Arne Karls.jpg (38.84 KiB) Viewed 9849 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Ramunder ex Kimstad ex Sofia

Post by Skepparättling »

skepparättling wrote:Har en bild från Lemunda där hon heter Sofia.
MEN måste fråga om lov innan jag lägger ut den, återkommer.
Hittade en annan bild på Sofia av Lyrestad, som vad jag vet inte behöver fråga om lov för att lägga ut
Attachments
Sofia av Lyrestad.jpg
Sofia av Lyrestad.jpg (34.65 KiB) Viewed 9834 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Post by Jevemo »

Nädå vedbon finns i Söderköping så den har nog inte behövts fraktas så långt.

Den finns alldeles vid kanalen faktiskt.

(Jag vet inte hur väl du känner till Söderköping men den står vid den stora parkeringen vid magasinen)
__________________________

Bosse Jevemo
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Vi hyllar principen att ett ord säger mer än tusen bilder

Post by Skepparättling »

Men när jag försökte knappra in nedanstående, och var färdig för att förhandsgranska blev jag utkastad :( , kanske mer talar om hur sakta jag skriver. :wink:
Har nu scannat :idea: uppgifterna som kommer från G. Ståhl, och försöker klistra in dem:

2849 Ångaren SOFIA JGKV/SGMD

Byggd 1895 i Eckerna, ek o fur, jsp G.O. Johansson
1895, nov 30, Bilattest. 1896, aug 31, mätbrev 180,45 br. 126,49 n.
1896, mars 31. Cert. skepparen Emanauel Mattsson Spesslanda (Värmland) själv bef.
1898, mars 8. Cert. ångf AB St. Georg, Göteborg. Bef. Jonick Vallentin Kristinehamn. Bolaget reg. 22.11.1897.
SL-08: bef J.B. Henriksson. 80 hk. dim: 30,50 x 6,98 x 2,97.
1913, apr 11, Cert. p/r lantbr. Johan Alfred Myrin Trollhättan, be£ Johan Adolf Andersson Trollh, 1/2 var. Köpebrev 7.4.1913, ej pris
1917, nov 13. Cert. p/r sjökapt. Karl Andersson, Lyrestad, 38/100. Bef. Johan Ferdinand Karlsson Motala, 5/100 . Delägare: hand/. Johan Andersson, Slättevalla 38/100, disp. Torsten Nordström, Norrkvarn 10, kamrer Richard Th Wigardt, Motala 5, banktj-man Åke Andersson Dahlgren 2, stud. Gunnar Evert Andersson, Slättevalla 2, Köpebrev 10.11.1917, 98.000 kr.
1918, jan 18, anm. Johan Andersson huvudred, tiger 58/100, Torsten Nordström 40/100 och G E Andersson 2/100. SL-21: 1929, juli 29, Nordström avliden, dödsboet äger 20/100 och 20/100 sålda (till vem?) 1942, mars 14, anm. -p/r skeppsredare Johannes Andersson (Granvik) Lidköping 6124. Delägare: Helge Källsson (6/24) Frithiof Källsson (4/24) avd. chef Th. I G Andersson, Hällekis , och fröken E. Cederqvist, Lidköping. bef Janne Georg Bogert Kållandsö.
Köpebrev 14.3.1942, 25.000 kr. 1943, maj 25, -Cert. ING-SOFI, Red AB Ingjald, Stockholm. Bogert bef.• Köpekontrakt .1943, 40 000 kr - (skeppsmäklare Sten Grusell och Torsten Carlbom) SL-43: do. 110 hk. 260 dwt. 1943, okt 23 grundstött på norra Gränsö vid Gåsskäret på resa Karlshamn - Stockholm med råsocker. Sedan bogs. "Frej" kommit till haveristen med en pråm for lossning av en del av lasten, drogs hon flott den 25.10 och fortsatte resan till Stockholm. Fartyget hade blivit läck och fått botten- och kölskador. Såväl bef. som bästemannen ha straff åtalade vid Stockholms RR. Bef frikänd och bästemannen dömd. Den senare hade förväxlat ett par fyrljus och bef,hade inte genast han kommit upp på bryggan övertagit befälet utan bett bästemannen att stanna kvar tills bef. "hade vant sig vid sikten".
1944; aug 31. Cert. GLADYS, försäkringsinsp. Sven Göran Lindgren, Stockholm.,Bef. Frans Gustav Johansson, Skm. Köpt för 35.000 kr.
1945, apr 7, Köpebrev, såld for 12.000 kr till fabrikör Gunnar Wallin, Stockholm.
1946, jan 15, anm., godsägare Melker Broms, Enköping, Ägare; köpebrev 17.7.1945, 20.000 kr. .
49-4-1.33: Såld på exekutiv auktion i Söderköping for 6.250 kr (den 5.7.1946) till byggmästare Oscar Bengtsson, Norrköping, som vid skeppsdockan i Söderköping lät fullständigt bygga om fartyget, omd.: KIMSTA. SL-51: do. 1952, feb 11, såld av Bengtssons konkursbo for 25.200 kr till skeppare Karl Elis Robert Wastesson Söderköping, vilken därefter överlät 1/2 till Östgöta lantmäns Centralförening u.p.a., (Gin. Blom) Norrköping. 1952 byttes ångmaskinen ut mot en 170 hk Seffle.
1952, dec 22. Cert. MF RAMUNDER, p/r Wastesson, Söderkoping.
1953, mars 27, Gideon Em. Blom (Norrkoping) huvudred. SL-57: 177 br. 88 n 275 dw. 1958, jan 1, Norrkoping hemort.
1958, rep 16, Wastesson avliden, ny bef. Karl Arvid Högström St Anna.
1958, okt 30. Cert. Östgota lantman u.p.a. ensam agare, Norrköping. Högström bef. Wastesson sålde sin 1/2 13.12.1957 for 65.500 kr.
1961, juni 1, köpebrev, såld for 5.000 kr till p/r Markus Lennart Edlund(Norrköping) (bor Stockholm), Helgenäs hemort (deläg Även, skepp. Torsten Birger Andersson, Edsbruk , och Holger Karlsson, 1/3 var). 1961, aug 24, ann. pråm, sedan maskinen avlägsnats.
69-3-30: Pråmen RAMUNDER av Helgenäs har upphuggits. (Avförd som förstörd )
Skrovet lades i Gamlebyområdet.

Gjorde sin sista resa 1962 (?) med salpeter från Köping. De sista åren fraktat spannmål mellan Stockholm och Kalmar i söder. Skepparen ombord Karl Högström hyrde fartyget sista tiden.

Hoppas det kan ge lite klarhet i Vedbodens tidigare öden.
Vet inte vad det är med Östgötarnas uppfnningsrikedom när det gäller återanvändning av Båtdelar.
En annan av skutorna som ligger i den trakten har fått plikta sin styrhytt till garage på Öland. :D
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Utförligare kan man inte begära...

Post by Jevemo »

Tack Anders!

Det kan inte bli mycket utförligare!

Jag ska vidrebefordra det här upp till vedbodens ägare (eller ska man kanske säga redare i ett sånt här fall? :lol: ).

Jo det finns uppfinningsrika människor!
Och sen är det ju roligt med lite "recycling".
Båtens själ får ju leva vidare på det viset

En annan bekant, i Falkenbergs trakten, har en trålar-styrhytt som friggebod!

Jag ska försöka ordna fram en bild på nämnda vedbod!

MVH/Bosse
__________________________

Bosse Jevemo
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Ramunder i egen hög person

Post by Skepparättling »

Har nu kommit över en bild av henne med Ramunder på namnbrädet
Attachments
2849 Ramunder.jpg
2849 Ramunder.jpg (130.25 KiB) Viewed 9067 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Vatten stan är full av vatten

Post by Skepparättling »

Jevemo wrote:Nädå vedbon finns i Söderköping så den har nog inte behövts fraktas så långt.

Den finns alldeles vid kanalen faktiskt.

(Jag vet inte hur väl du känner till Söderköping men den står vid den stora parkeringen vid magasinen)
Längtar "Ve'bon" ut på världshaven igen?
Corren wrote:Slussluckor stängdes fel – Söderköping översvämmad
Centrala Söderköping översvämmades under natten mot tisdag. Stora mängder vatten rann över på ett par av de lägsta ställena i kanalbanken.

Två luckor i en sluss var inte ordentligt stängda och det blev ett kraftigt läckage, förklarar Göta kanalbolagets vd Anders Donlau.

– Söderköping är en känslig stadsmiljö och det är extrasorgligt att det här händer mitt under turistsäsongen, säger han till Corren.se

Översvämningen skedde i höjd med tegelbrukets sluss. Flera fastigheter närmast kanalen, däribland Villa Linnea och Villa Rosa, drabbades.
Läs hela artikeln i Östgöta Correspondentens nätupplaga:
http://www.corren.se/archive/2008/7/8/j ... lxyxav.xml
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply