Motala Express till Stockholm?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Motala Express till Stockholm?

Post by pny »

Vet någon här när Motala Express väntas till Stockholm?

/Patrik
User avatar
öaskepparn
Posts: 11
Joined: 24 Mar 2005, 17:21
Location: Visingsö

Post by öaskepparn »

Förra veckan när jag gästade Motala, låg hon helt "övergiven" i dockan. Arbetet med att kapa henne har ännu ej påbörjats.
User avatar
öaskepparn
Posts: 11
Joined: 24 Mar 2005, 17:21
Location: Visingsö

Motala Express

Post by öaskepparn »

Hej !
Enligt artikel i Östgöta Correspondenten 18/6, säger representanten för rederiet (Claes Insulander) att "Express" blir kvar i Vättern. Det kostar ca 400.000:- att kapa och bogsera henne till Stockholm. Dessa pengar skall i stället användas för renovering. Vid ultraljudsmätning av skrovet konstaterades vissa rostskador, varför en del plåtbyte måste göras.
Insulander kommer under året att åka runt och hålla föredrag om fartyget för att därmed kunna öka intresset för henne.
Vi runt Vättern ser med tillfredställe detta beslut och hoppas att alla sjöfarts och kulturintresserade ställer upp för att rädda henne kvar i sjön.
Janne
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Expressen dissar Eken

Post by Skepparättling »

I lördagens Motala tidning 17/2-07, pappers upplagan,
kunde man,glädjande nog, läsa att Motala Express åter
skulle klyva Vätterns vågor. :D

Rederi Kind skulle stå för driften.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
hansola
Posts: 11
Joined: 28 Jan 2007, 22:17
Location: Motala

Post by hansola »

Den dåliga plåten är redan bytt, ännu en anledning till att inte ta henne till Stockholm lär vara att pannan inte är gjord för att tåla saltvatten. Enligt rykten ska hon få bogpropeller för att kunna vända runt i hamnbassängen i Motala som blir henne nya hemmahamn. I våras/somras jobbades det flitigt med henne, nu är det desto lugnare.
Attachments
P6200001 rs.jpg
P6200001 rs.jpg (149.49 KiB) Viewed 13308 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Nångång ska plåten bytas.

Post by Skepparättling »

Redan på 50 el 60 talet fick hon nedslag på plåtar i botten.
kommer inte ihåg termen för nitad plåt ( sjok,rader?) men det var en ansenlig mängd.
Men efter att dåvarande redaren bjudit besiktningsmannen på supe´med tillhörande godsaker. Sträckte sig plåt utbytet till 2 plåtar.

Allt enl skeppar historier på bygden.

Jag undrar hur hon klarat sig utan bogproppeller i över 100 år. :roll: Hon har väl vänt ett antal ggr i Motala hamn innan. Då hon gick reguljärt mellan Jönköping och Motala.
Men det är klart visst underlättar det. Annars får man väl sikta på nått billigt, som någon känd person en gång sagt.

Ang panna så är det väl så att den hade väl inte överlevt speciellt länge i bräckt vatten. Det är ju trots allt orginalet som sitter i, som alltid tagit in nytt Vättervatten till pannan.
Last edited by Skepparättling on 28 Feb 2007, 21:14, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Gamla skrönor, nya missuppfattningar

Post by linmag01 »

Idag jobbar 7 man heltid sedan nyåret med reparationsarbetena på MX. Dessförinnan har 2-3 man jobbat heltid sedan sommaren 2006.
Arbetena som utförs är bl a arbete med de av sjöfartsverket föreskrivna utbyte av ventilerna på mellandäck till säkerhetsglas, reparation och byte av murken durk på akterdäck, återställande av demonterad inredning (föranledd av ventilbytet). Utöver detta pågår ett arbete med att montera bogpropeller, bland annat med de delar som var avsedda att användas för att dieselifiera båten.
Mer eller mindre helt klara arbeten är omläggning av fördäcket, tillverkning av ny propelleraxellager samt renovering av propelleraxel, renovering av maskinens mellantryckcylinder och målning och omisolering av pannan. Det kan kvarstå en del detaljer innan allt är helt klart, men vädret sätter för närvarande stopp för exempelvis montering av ytterbågarna till mellandäckets ventiler.

Att det idag krävs bogpropeller beror på att hamnen i Motala är kraftigt ombyggd med bl a bryggor för fritidsbåtar mitt i hamninloppet. Hamnen idag har ingen som helst likhet med hur hamnen såg ut för 40 år sedan. Detsamma gäller Vadstena hamn och inte minst Jönköping hamn där den ursprungliga hamnen inte ens finns kvar. Utan bogpropeller kan MX endast angöra möjligen Askersunds och Visingsö hamn utan att minsta felmanöver, eller ogynnsam vind, leder till krossade fritidsbåtar. Med bogpropeller kan MX angöra vilken hamn som helst i Vättern, bara det är djupt nog.

Enligt en massa tidningsartiklar, vars källa antagligen i första hand var båthatande politiker i Jönköping, var MX i behov av stora mängder ny plåt då båten dömdes ut i början av 1960-talet. Då man gjorde en SERIÖS besiktning i torrdockan i Motala efter att Bergmans köpt båten konstaterades att utbytena endast behövde omfatta några enstaka plåtar. Efter detta utbyte har ytterligare plåt bytts, men knappast i någon större omfattning. Under den torrsättning som nu är fallet, har en mindre plåtdel bytts på grund av en mindre fräta där ett träskåp legat emot skrovet.
Alltså är pratet om supéer och godsaker snicksnack utan verklig grund. Förresten var Bergmans säkerligen för sparsamma för att kosta på sig mutor. Man hde viktigare saker att lägga tid på![/url]
Magnus Lindelöf
hansola
Posts: 11
Joined: 28 Jan 2007, 22:17
Location: Motala

Post by hansola »

Man tackar för synnerligen rak och rättfram information! Man får nästan känslan av att du är med och jobbar med Expressen? Isådanfall kanske vi sågs i våras? Det är jag som har den lilla bogserbåten som låg där då.
Attachments
P5130002 rs.jpg
I väntan på att portarna skulle öppnas..
(253.11 KiB) Downloaded 263 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Hej hansola, det hör ju inte till ämnet direkt, men vad är det för bogserbåt du har? Byggår, varv mm.
Själv har jag bogserbåten King ex. Storm King med hemmahamn Karlstad. Mvh Arne B
hansola
Posts: 11
Joined: 28 Jan 2007, 22:17
Location: Motala

Post by hansola »

Hej Arne! Kul med fler ägare till gamla bogserbåtar. Ska genast bege mig till tugboatlars och se om det finn någon informatiion om din båt. För du har möjligtvis ingen hesida?
Här kan du läsa lite om min. http://www.tugboatlars.se/Bjorn1904.htm
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Jag ska fixa några bilder o alla uppgifter jag har på King. återkomer..
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Post by linmag01 »

Jo, jag jobbar inte så mycket själv med Motala Express, och min insats den här gången är hittills mest att komma med muntra tillrop. Jag har dock hjälpt till med en del jobb tidigare på båten, mest som eldare, men man har ju ett helt annat heltidsjobb som man måste koncentrera sig på...

/Magnus Lindelöf
Magnus Lindelöf
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Saknad glädje.

Post by Skepparättling »

Magnus som inte är speciellt förtjust i "Tidningsmurvlar", borde ha hetsat upp sig alldeles speciellt över Ösgöta Correspondenten Lördagen den 2 Juni 2007.

Fritt saxat:

"De bogproppellrar som krävs för att manövrera ett så stort fartyg i Motalas hamn har heller inte hunnit komma på plats. Det ger mer arbete för kapten C-G. B.......t och hans besättning på åtta man."

Artikeln skriven med anledning av premiärturen efter renoveringen.

Så tydligen kunde hon fortfarande vända utan bogpropellrar. Men det är klart krävs ju lite arbets insats och kunskap för att "vända på spring".

Numera ska manövrerings nyheterna fungera alldeles utmärkt.

Hur som helst är hon ett trevligt inslag på Vättern, som har saknats under rustningen.
Last edited by Skepparättling on 23 Oct 2007, 14:42, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Varför skadeglädje?

Post by linmag01 »

Med hjälp av Motala Express bogpropellrar var det möjligt att kunna framföra den gamla damen en sommar i en hamn som fullständigt belamrats med fritidsbåtbryggor. Även vid hårt väder kunde Motala Express göra kortare turer ut till Dynudden.
Jag var med om att vända Motala Express inne i hamnen innan bogarna fungerade. Detta var mycket tidskrävande, och hade nog varit nästintill omöjligt om det blåst lite kraftigare, något det gjorde ofta i somras.
Då Motala Express trafikerade Motala längre tillbaka i tiden, vände hon förmodligen aldrig inne i hamnen, så det går inte jämföra dagens förhållanden med dåtidens. Idag är inseglingsfarleden in i hamnen dessutom så smal att endast en stor båt får plats, och sneddar dessutom ut i kanten på strömfåran. På den gamla goda tiden var nog nuvarande inseglingsränna en rutt de flesta skeppare undvek. Utan risk att driva ner i strömfåran, något andra, mindre, båtar råkat ut för, kunde nu trafik upprätthållas för de turer då passagerarunderlaget var tillräckligt.

Med Vänliga Hälsningar
Magnus Lindelöf
Magnus Lindelöf
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Kan inte låta bli att trigga Mange.
Även om det kanske strider mot reglerna har inte läst på.
Ber då om ursäkt ifall jag brutit mot dessa och hoppas på överseende för det.
Hr Wadell kan kanske kasta bort inlägget.
Vad jag däremot inte ber om ursäkt för är mina åsikter om Propellrar både hit och dit.
Även ifall jag förstår att manövreringen underlättas.

Här är länk till fler som delar min åsikt.


http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... opic=313.0
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply