Herakles

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Tack för de intressanta reserapporterna.
Vad är det för flagg på "Herkules",för jag antar det inte är blågult?
Några svenskar ombord?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Skeppare ombord är Arne Larsson och som du ser är han svensk och dessutom smålänning. Arne kommer från MERCUR och jag tror han har Polacker med sej på HERKULES, precis som på MERCUR.
Vilken flagg dom har har jag inte listat ut, men mäklaren skriver PRT. Man skulle ju tro att det är Portugal, men det tror jag inte på. Troligtvis är det någon bekvämlighetsflagg som jag förmodligen får reda på senare.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Så har vi ju bogseringen av CARRIER 15, som senast var i eller på Azorerna. Mitt "mågämne" Rolle skickade bilder och uppgifter om den transporten i kväll, men eftersom han jobbar dubbla skift ett par veckor, så kan jag inte lägga in bilderna, eftersom jag inte vet varifrån dom kommer.
Den italienska bogserbåten TORE har tydligen kommit till VIGO, som ligger i det nordvästra hörnet av Spanien och har Biskaya att "klämma" i nästa etapp.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

TORE och CARRIER 15 är på väg till Göteborg och passerar just Engelska kanalen.
HERKULES och haveristen GOLDEN WISH har kommit till Pireus och HERKULES( som jag kallade Herakles i inledningen, som enligt grekisk mytologi är samma gud) skall nu assistera vid lastningen av en oljerigg på en sänkbar pråm.
Vi fortsätter berättelsen till, som det heter i filmerna, det lyckliga slutet.
När HERKULES och CARRIER 15 förenas till den uppgift de är ämnade för.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu kanske jag är ute och cyklar, men på Tugspotters sida, stod det här om dagen att TORE väntades anlända Göteborg den 7/9. Förhoppningsvis tillsammans med CARRIER 15. Tyvärr har jag ingen information från rederiet och heller ingen hjälp från Göteborgs hamns hemsida. Ingen TORE eller CARRIER 15 på ankomstlistan.
Jag förutsätter att någon på Forumet med anknytning till västkusten håller ögonen öppna.
Beträffande HERKULES så har jag inget nytt.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det har gått ett par veckor och informationen är knapphändig, men CARRIER 15 ligger i Göteborg och det är märkligt att ingen här på Forumet har fått en bild av henne. Hon skall besiktigas och modifieras för kommande uppdrag.
HERKULES har haft lite tekniska problem i Pireus, men verkar vara på gång för nya uppgifter.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Äntligen kan vi avsluta den här tråden eftersom Fredrik Andersson har fått en bild på avstånd av Carrier 15 i sitt nya inlägg. Vilket skulle bevisas!
Beträffande Hercules så återkommer jag, eftersom hon tydligen är på väg norröver.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Efter ett par månader i Medelhavet med diverse uppgifter, är nu HERKULES på väg norrut. Man bogserar ett nybygge från Rumänien till Rotterdam, där huvudmaskinen skall lyftas i. Troligtvis ett tomt skrov eftersom hon sedan skall till Hamburg för vidare utrustning. Man passerade Malta idag.
Kanske man förenas med CARRIER 15 den här gången?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Lagom till jul kan vi uppdatera den här tråden. Herkules väntas anlända Rotterdam i dagarna för att lyfta ombord huvudmaskinen i skrovet man bogserat från varvet. Se tidigare inlägg. Därefter fortsätter man till Hamburg som är slutdestinationen.
Rederikollegan Mercur har lämnat sin pråm i Ångermanälven för lossning och vänt ner till Göteborg och Cityvarvet för att hämta Carrier 15 som skall bogseras upp till Lungvik.
Uppgifterna kommer idag från rederiet via Christer H. Bengt-Olof Lindgren skickade just ett mail som säjer att man avgår Cityvarvet klockan 1000 den 22/12.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Herkules

Post by Rolle »

Jörgen M
Posts: 20
Joined: 16 Oct 2005, 09:34

Herakles

Post by Jörgen M »

Var i Göteborg i tisdags denna veckan och såg att pråmen med malmlastarna fortfarande var kvar, såg även den väldiga Carrier 15. Tyvärr la kameran av så det blev inga bilder. ser fram emot mer bilder på Herkules, ser ut att vara i fint skick av bilden att dömma.

Hälsn.
Jörgen M
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Vi tappade bort Mercur och Carrier 15 i Kalmarsund, men förstod att helgens busväder hade ställt till det. I morse började man räkna med att se ekipaget på AIS:en, men inget syntes. Däremot har nu Bengt-Olov konstaterat att man går skärgården upp till Simpnäs. Kostar några kronor med det här ekipaget, men man vill förmodligen tjäna tid. Ni som har AIS:en över Stockholm uppdaterad, lär se dem dyka upp såsmåningom.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu hittade jag igen henne på AIS:en. Passerar just Dalarö. Skepparen Arne Larsson ringde Christer H. i morse. Busvädret i helgen red man ut under Skäggenäs, norr om Kalmar.
Förresten så har Mercur en bogserbåt framför sig som heter Polaris. Hon har en pråm som heter Kosti och är på väg åt samma håll som Mercur. Alltså ut vid Tjärven om vädret tillåter. Någon som vet mer om det ekipaget?
Som om inte det var nog så har två danskar varit in till Värtan med pråm. Storesund med Hans och Sveasund med Rocky. Pråmekipagen går i stim så här års!
Post Reply