Australien bygge

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Australien bygge

Post by Arne Timmerling »

Just nu lämnade ett fartyg Skeppsbron för vidare äventyr. Det var forskningsfartyget "Franklin" som legat där under helgen. Kanske var dom på födelsedagskalas några hus längre bort. "Franklin" byggdes som forskningsfartyg åt den Australienska staten 1985. Hon såldes på anbud 2003 vill jag minnas. Hon var ute ganska länge och friskt cirkulerad. Hon köptes av ett svenskt bolag som enligt ryktet aldrig ens sett henne. Första svenska ägare var Tiger Marine Systems som sedan sålde henne till Franklin Ltd 2004 som sålde henne till Shipriders i Göteborg.
Shipriders håller på mycket med sjömätningsjobb och ägde sedan tidigare en liten ex norsk färja "Triad". Det var "Triad" och Shipriders som hittade den försvunna DC3:an. Jag tror att dom har fått en bra båt i "Franklin"
Attachments
Franklin.jpg
Franklin.jpg (64.45 KiB) Viewed 4193 times
User avatar
Sven Jönsson
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2005, 15:33
Location: Stockholm
Contact:

Franklin från Tassmanien

Post by Sven Jönsson »

Hej

Ang inlägg om köpet av Franklin.
Jag hittade fartyget på en forskningsida om Stora Barier revet och såg att fatyget skulle säljas mot anbud.
Studerade rapporter från flera besiktningsmän om fartyget som såg mycket bra ut med den kunskap jag har samt tel kontakt med dessa.
Tiden var knapp tills anbudstiden gick ut en vecka kvar endast,så tiden var knapp för en besikt av oss.
Vi köpte fartyget i konkurrens med Ryssar.Obesiktigat av oss.
Min förhoppning var att vi skulle bygga en exediton yacht av fartyget med det senaste metoden i skrov teknik.
Så blev ej beslutet i företaget tyvär efter våran hemkörning av fartyget från Tassmanien,hela distansen utan ett enda problem 14630 nm

Jag vet att nya ägaren av fartyget är mycket nöjd.

Sven Jönsson
Post Reply