Renoveringsobjekt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Kalle
Posts: 3
Joined: 22 May 2006, 18:50
Location: Stockholm
Contact:

Renoveringsobjekt

Post by Kalle »

Lubricatorn fattas,annars ok.
Attachments
Semidiesel.jpg
Semidiesel.jpg (175.42 KiB) Viewed 6338 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Ren.obj.

Post by Husum »

Hej.
En svårstartad motor till :?
Håkan Sundström
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Något för den händige.........
Ahlgrimm
Posts: 14
Joined: 07 Oct 2006, 09:05
Location: Högmarsö

Post by Ahlgrimm »

Som det står i instruktionsboken för Säffle

-Om en kula eller kulring blivit skadad, är det lämpligast att insända lagret till oss för undersökning av, hurvida det kan reoareras eller måste utbytas. Givetvis får filning eller slipning med smärgelduk eller dyligt företagas för att avlägsna rostfläckar eller ojämnheter från kulor eller kulbanor, ty genom sådan behandling förstörs lagren fullständigt.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
I Bolinders instruktionsbok för råoljemotor typ W7 under felsökning står det "citat" Driftstörningar som kan förekomma: Om motoren ej vill orka rotera tillfredsställande så kan det bero på felaktig smörjning av densamma, skärning av cylinderkannan ger sig ofta tillkänna på sådant sätt att det höras ett råmande ljud från cylindern och att motoren ideligen vill stanna.
Ganska kul att läsa gamla instruktioner, men dessa är väl skrivna så för att en människa som aldrig har sett en kultändare ska kunna sköta den.
För Avance motorn 1919 står det vid monterings avsnittet att "motorn är så enkel, att vem som helst kan inmontera och sköta densamma, men vid större problem så rekomendera vi att av oss utbildad mekaniker tillkallas
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Albin motorn

Post by Husum »

Hejsan.
Nu när vi är inne i instruktionernas värd, så kan man ju alltid ta ett par exempel ur Albin Motors utlåtande av nöjda kunder.
En herre som införskaffat sig en 5-8 hkr motor uttryckte sin stora förnöjdhet så här (lite förkortat):"min nya Albinmotor har under hela sommaren alltid gått som en klocka, ja till och med bättre, för klockan har stannat ibland" Eller denna:Litar helt och fullt på min Albinmotor 12-16 hkr, den har gått så bra hela säsongen att jag inte behövat använda årorna någon gång, så till nästa säsong lämnar jag årorna hemma :D :D :D Det här är så roligt, det finns tre sidor med sådana liknande utlåtanden i försäljnings prospektet från Albinmotor om motorns förträfflighet, dessa 2 är dom som jag kommer ihåg i minnet. dom är daterad till 1923.
Vi hörs
Håkan Sundström
Post Reply