Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Läget oförändrat därute ! var framme nära henne och kollade idag

Mvh Klas
Mvh Klas
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Aila

Post by Jan Schönemann »

Igår den 13 ds. sände TV4-nyheterna Skaraborg en intervju med ägaren till Aila. Se http://www.tv4nyheterna.se/lokalt/skaraborg mvh Jan
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Aila

Post by m/s munter »

idag står det i Lidköpingstidningen att Ägaren "GER UPP" :shock: Det är inget bra skrotvärde längre så den får ligga kvar där.. -vitet på 50 tuset då? - det går säkert att krypa ur på något sätt.. de får väl mäta ut båten då. kloka mäniskor löser säkert det..
rubrik - SKUTAN HAR HITTAT HEM!!

jaja...
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Aila

Post by Magnus Wadell »

Skutan har hittat hem
– När jag drog iväg Skutan från Lidköping för att skrota den i Karlstad var den värd över en miljon. Nu är järnet inte längre något värt och Skutan har därmed inget värde. Den får ligga kvar, säger Lennart Carlsson, Karlstad, ägare till Skutan.
Det var i våras som han drog iväg Skutan från Lidköping. Siktet var inställt på Karlstad och skrotning. Men halvvägs havererade bogserbåten. Skutan kom på drift. Lennart Carlsson ville ha bogserhjälp men ingen vågade bogsera eftersom Karlstad inte ville ta emot båten. Skutan fortsatte sin ensamma resa på Vänern och ligger numera på grund i naturreservatet Trädgårdsholmarna i närheten av Lurö.
Säffle komun har satt ett vite på 50 000 kronor för nedskräpning och tidsfristen går ut på fredag, den 24 oktober.

När Lennart Carlsson ville skrota Skutan i våras var järnet värt 3,50 per kilo och värdet på båten var då över en miljon. När han i veckan som gick kollade priset på skrotet låg det på tio öre per kilo.
– Och i nästa vecka spås det vara nere i noll kronor.
– När jag inte kunde få hjälp med bärgning och bogsering när båten var värd en miljon så lär jag inte få det nu heller. I Karlstad svarar man inte när jag ringer, likadant är det i Säffle. Det är en stor parodi alltihop. Jag har faktiskt inte träffat en klok människa på länge.
– Jag är inte intresserad längre. Jag kan inte göra mer, säger Lennart Carlsson.
Vitet på 50 000 oroar han sig inte så mycket för.
– Det går säkert att krypa ur på något sätt. De får väl mäta ut båten. Kloka människor löser säkert det.
Skutan ligger på berget. Hårda vindar har vattenfyllt båten.
– Men det är bara positivt. Nu ligger hon stadigt, säger Lennart Carlsson.

Ronny Weihard
[email protected] 0510-897 05
http://www.nlt.se/artikel.php?id=162388 ... elning_2=5
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Aila

Post by Skepparättling »

Magnus Wadell wrote:
Skutan har hittat hem
– När jag drog iväg Skutan från Lidköping för att skrota den i Karlstad var den värd över en miljon. Nu är järnet inte längre något värt och Skutan har därmed inget värde. Den får ligga kvar, säger Lennart Carlsson, Karlstad, ägare till Skutan.
Det var i våras som han drog iväg Skutan från Lidköping. Siktet var inställt på Karlstad och skrotning. Men halvvägs havererade bogserbåten. Skutan kom på drift. Lennart Carlsson ville ha bogserhjälp men ingen vågade bogsera eftersom Karlstad inte ville ta emot båten. Skutan fortsatte sin ensamma resa på Vänern och ligger numera på grund i naturreservatet Trädgårdsholmarna i närheten av Lurö.
Säffle komun har satt ett vite på 50 000 kronor för nedskräpning och tidsfristen går ut på fredag, den 24 oktober.

När Lennart Carlsson ville skrota Skutan i våras var järnet värt 3,50 per kilo och värdet på båten var då över en miljon. När han i veckan som gick kollade priset på skrotet låg det på tio öre per kilo.
– Och i nästa vecka spås det vara nere i noll kronor.
– När jag inte kunde få hjälp med bärgning och bogsering när båten var värd en miljon så lär jag inte få det nu heller. I Karlstad svarar man inte när jag ringer, likadant är det i Säffle. Det är en stor parodi alltihop. Jag har faktiskt inte träffat en klok människa på länge.
– Jag är inte intresserad längre. Jag kan inte göra mer, säger Lennart Carlsson.
Vitet på 50 000 oroar han sig inte så mycket för.
– Det går säkert att krypa ur på något sätt. De får väl mäta ut båten. Kloka människor löser säkert det.
Skutan ligger på berget. Hårda vindar har vattenfyllt båten.
– Men det är bara positivt. Nu ligger hon stadigt, säger Lennart Carlsson.

Ronny Weihard
[email protected] 0510-897 05
http://www.nlt.se/artikel.php?id=162388 ... elning_2=5
Hur är det man säger? "efter sig själv dömmer man andra" kanske man själv behöver vara klok själv för att träffa andra kloka människor.
Varför känns det inte som någon större nyhet att hon blir kvar, det var ju nästan ett väntat slut.....
Men någon mer intrig ska de väl ändå kunna klämma till med i "realitysåpan Skutan" innan hon försvinner från ytan helt.
Lär bli en lång haverirapport ifall alla turer ska med.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

Senaste nytt:http://www.nwt.se/saffle/article70643.ece
Frågan är bara om det inte snart är försent med tanke på årstiden.
Få tag i en entreprenör och en plats där man kan skrota båten är nog inte gjort i en handvändning.
Vi får väl följa den spännande fortsättningen på detta forum.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Aila

Post by Jan Schönemann »

Kronofogdemyndigheten har nu fått i uppdrag att bogsera bort Aila. Se http://nyhetskanalen.se/lokalt/skaraborg
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Aila

Post by m/s munter »

med tanke på att vänern har sjunkit med 35cm och att det ska bli ännu lägre så behövs det något reält för att få den av grynnan! släpa dit lodbrok kanske :lol:
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Aila

Post by Husum »

hej,
Hur går det med Aila?, har någon hört eller sett nåt nytt om båten :?:
Trevlig Helg
Håkan Sundström
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Aila

Post by Jan Schönemann »

User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Här är mera om senaste tänkta ????? utvecklingen !
Har aldrig haft med dom att göra ! Men Jag har alltid trott att Koronofogdens uppgift var att driva in obetalda skulder ? alltså i detta fallet Hr Karlssons förfallna Vite !!??

och sådant sker väl normalt genom utmätning av egendom som myndigheten sedan anser sig kunna sälja ! eller ?
här verkar det som Fogden skall "Mäta ut" och bärga !men Karlsson skall fortfarande vara ägare ?????

Personligen begriper jag inte varför Fogden ens skulle fundera på att bärga och ta ett vrak i mät ,som nu alla är överens om har noll värde ? då borde ju fogden ombesörja att Hr Karlssons "Björg" bärgas i Karlstads hamn ochså ?

Fogden skiter väl normalt i hur en skuld uppkommit ! ?

Borde väl vara så att någon myndighet beslutar om ,och betalar bärgning ! och SEDAN ! genom Fogden kräver Hr Karlsson på betalning ! Vilket dom väl troligen kan titta i Sjärnorna efter !

Verkar som alla ansvariga (politiker -tjänstemän !) är kompletta idioter !

men ok ! får jag betalt av någon ! kan nog nöja mej med ... 20.000kr ! så kan jag länspumpa till våren och flytta den 100 meter åt nordost ! och ankra den där ! garanterar att nästa morgon så är problemet försvunnet för gott !

http://www.nlt.se/artikel.php?id=173934 ... elning_2=5

Mvh Klas
Last edited by Klas Andersson on 23 Dec 2008, 20:06, edited 1 time in total.
Mvh Klas
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

Skall bli väldigt intressant att se om kronofogden får någon att ställa upp med bärgning och bogsering över huvud taget.
Särskilt om en viss "expert" skall vara med. Jag skulle nog lägga på åtskilliga tusenlappar på anbudet om det vore jag.
Sen är det väl ingen som vet hur det kommer att se ut därute efter vinterns stormar och is.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Aila

Post by Skepparättling »

Det är väl det som är tanken, varför har detta annars fått dra ut på tiden.....

Låt naturen ha sin gång....

Tyvärr har det väl inte gått som "de" tänkt sig. Verkar vara segare Torskogs stål i henne än någon kunnat tänka sig. :wink:
Nog för att det måste ha blivit något hål i botten. Men direkt tät ovanifrån är hon väl inte heller. Har för mig att de fick hugga hål i däcket för att bärga henne då hon sänkts i Lidköping. Så en och annan regn skvätt har väl letat sig in.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Tydligen funkar inte min länk längre ? men här är en scanning av blaskans Dass-version !

God Jul !

Image
Image
Image
Mvh Klas
Post Reply