Kran?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Vilse
Posts: 7
Joined: 10 Oct 2006, 18:14

Kran?

Post by Vilse »

Det låg en pråmkran vid gamla Finnboda varv under våren, tror den heter "Stockholm" . Såg den sedan nära Saltsjöbanden i somras. Sedan var den åter vid Finnboda tills för några veckor sedan.

Någon som vet något vad den kommer ifrån, "Lodbrock" känner jag till men en som heter "Stockholm" som jag aldrig sett tidigare i trakten omkring gör mig lite nyfiken.

:roll:
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Image
Baltic Mammoth brukar ligga där. Kan det vara den här??
/Lasse
Vilse
Posts: 7
Joined: 10 Oct 2006, 18:14

Kran

Post by Vilse »

Ja, det stämmer. Har min arbetsplats mittemot Finnboda och har funderat en del var den gör i stan och var den kommer ifrån
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Det är antagligen Baltic Mamuth som du har sett, den har åkt ner till Grenå i Danmark, för att lyfta fartyg som skall skrotas.

// lasse
Vilse
Posts: 7
Joined: 10 Oct 2006, 18:14

Stämmer

Post by Vilse »

Tack för upplysningen, är väldigt imponerad av vad ni vet och kan svara på. Fann även en hemsida med denna kran och det är rätt kran.
Tack för hjälpen.

Bengt
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Vad för fartyg rör det sig om som skall skrotas?
//Mattias
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Kran

Post by silver top »

Gå in på www.fornaes.dk men det är inte lämpligt för känsliga personer.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Jag har set deras hemsida förut :(
Många är det som ser ut att vara i tämligen gott skick.
Vad är det för några som skall gå åt i Stockholm?
Är det i Nacka som man skall rensa?
Vem äger båtarna där?
Är det något som är värt att rädda där?
//Mattias
Ahlgrimm
Posts: 14
Joined: 07 Oct 2006, 09:05
Location: Högmarsö

Post by Ahlgrimm »

Har hört det ryktas att Mammuthen lyfter ungefär 20 fartyg i månaden, så att de har lite och göra där nere i Grenå.
Petter
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2007, 23:32

Mammut

Post by Petter »

vad kul att det finns folk som är intresserade. Mammut är en underbar gammal kran och företaget som äger det heter North Contractor, dom har även en jätte fin gammal bogserbåt som heter Ran, den syns framför Mammut på bilden som visades åvan. jag extra jobbade lite hos dom en vecka i somras för jag känner killen som äger det. I Finnboda har dom varit med inför bygget av alla nya bostäder som ska göras där, jag tror att alla lägenheter ska vara på stora pirar ut i vattnet, North Contractor har iaf muddratt och byggt ett grund som ska skydda från alla stora fartygs svall, dom har även rivit en gammal kaj och jag tror att dom ska bygga en ny. I somras låg dom ute vid Gåsö för att röja upp gamla vrak som låg halv sjunkna vid ett gammalt varv, det var där jag var med och hjälpte till. Nu är dom som sagt var i Danmark och jag tror att dom kommer hem i början på sommaren som kommer.
Petter.L #20
Post Reply