Lite historikrättelse om Bogs. Flink ex. bl.a. Bergvik.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Lite historikrättelse om Bogs. Flink ex. bl.a. Bergvik.

Post by Staffan Öberg »

Efter att ha läst nuvrande ägares historik om ,"på min tid bogs Bergvik", tar jag mig friheten att korr. några "små saker".
Bervik köptes av SCA april -58, bogserade i Töre skärgård med bibehållen ångmaskin. pga lite virkes uttag för säsongen -59 låg Bergvik upplagd på Åströms Varv i Risögrund sommaren -59, ombyggnation på börjades hösten -59, plåtstråken vid kolboxarna byttes, samt rev vi ur hela akterinredningen för plåtbyte på låringarna, en ballast vatten tank/ rundkörningstank byggdes i aktern, maskin och panna lyftes ur, och in kom Fairbanks Morse dieseln på 120 hkr, sommaren -60 var åter Bergvik igång ,efter att provkört maskin 3 ggr och foder byten vid varje till fälle var snart hela maskin omfodrad, vi kom igång till midsommarhelgen, följande vecka drogs bunt från Ågrundet till Jämtösund, i juli sommaren 61 var tiden ändå ute för FBM den var upprostad i blocket och tog in kylarvatten i vevhuset, under bästa högsäsong byttes maskinen på 1 vecka vid kajen i Luleå, när Storvik kom igång sommaren -63, var Bergvik kvar i Norrbotten och Storvik kom att hamn allt längre söderut, under vintern drog Storvik pråmar för Underås i Mälaren, och när sommaren kom drog vi med Storvik för Bergvik& Ala björkmassa från Kristinestad i Finland till Söderhamn, och för att upprätthålla pråmbogseringen på Mälaren, togs Bergvik ner till Sthlm, år 65, under sem.perioden för Underås, skulle Bergvik hjälpa till med Finlandsbogs. och en kväll efter att jag på börjat min vakt kl.2200 på Storvik tog jag mig över på Bergvik, som vid tillfället drevs utan besättning men vid Storviks sida, när jag gick ner i maskinrummet kände jag en " ånga" med diesellukt, det visade sig ha uppkommit en spricka i pumphuset och diesel olja sprutade mot motorblocket och vidare på turbon, jag försökte nå brandsläckaren, men samtidigt slog det eld, så fort har jag aldrig lämnat ett fartyg, i någon slags rederi sparsamhet fick jag med mig kikaren och en transitor från styrhytten medan man ombord på Storvik skrek att jag skulle hoppa över till Storvik, ovan för maskinluckan där lågorna slog upp var det placerat två stycken gasoltuber modell 45 kg, när jag hoppat över kapades trossen mellan båtarna och Bergvik fick fara iväg på sin egen vajer, under natten slocknade elden av sig självt, och på morgonsidan i höjd med Gunvorsgrund kom räddningskryssaren Grängesberg och tog in Bergvik till Holmsund vädret var lyckligtvis " bleke" varför det ändå gick bra att fortsätta för Storvik med sina 33 ramar björk och 1,85 kn. Bergvik var min ungdoms kära bogs.båt , trots all den tid jag knackat rost med en gammal huggmejsel, Hälsn. 13 år och 5 kr / dag. Staffan.
Post Reply