Trogen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Trogen

Post by Husum »

Hej igen
En ny båt fråga.
Den lilla bogserbåten Trogen som ligger på Luleå slip 1986, lever den än idag, det är också en väldigt "tyckt"(vacker-fin etc.etc) liten båt.
undrar
Håkan Sundström
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Det vet i f-n om hon är så "tyckt". På sin höjd vill jag kalla henne unik. Det fram till nu vänligaste jag hört har varit anskrämlig. Sen har det varit en hel massa omdömen om henne som jag inte vill återta eftersom jag i min tro på ett liv efter detta inte tar dom orden i min mun. Då vet man inte var man kommer att hamna. Jag siktar ju på att sitta på ett moln med en harpa och inte stå där nere med kolskyffeln.
Nå väl, hon köptes ju av en dykare som förbyggde henne och skulle köra charterturer med henne. Det blev inte så lyckat och skulderna växte. Det enklaste trodde han då var att ta henne till huvudstan och lura en rik Stockholmare att köpa henne. Det gick inte så lätt. Det var helt enkelt för dåligt gjort allt ombord. Banken satte stopp för äventyret och jag tror att fogden sålde båten till någon lycklig människa.
Det finns en typ av människor som alltid tror att dom gör ett klipp om dom köper av en bank eller fogden. Andra människors olycka och stora utgifter blir lätt till ett bevis på att man gjort ett klipp och man blir helt okritisk när man bjuder. Jag har många gånger träffat människor som köpt fartyg och båtar och ögonen har lyst på dom när dom säger att förra ägaren investerade flera miljoner i båten innan han gick i konkurs. Att alla dessa pengar var bortkastade och båten är förstörd orkar jag sällan tala om för den lycklige nyblivne ägaren.
Attachments
Trogen 2002
Trogen 2002
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Fruktansvärt ful är väl det lindrigaste man kan säga... :?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

OTROGEN

Post by Husum »

Gokväll.
Nej nej nej, det är inte den jag menar, utan den som finns på Lars Jonsons sida (tugboatlars). Kortet är tagit av Bengt W och den har en trä styrhytt och svart skrov. förresten är det samma båt??
Hjälp mig med detta please.
hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Huruvida det är samma båt på Lasses och Bengts bilder kan jag inte uttala mig om, eftersom man kan få saker och ting att se ut hur som helst med lite (dålig) fantasi.
Däremot har jag fått färska uppgifter om TROGEN när hon såg ut som på Lasses bild liggande på Luleå varv(DYKAB). Bert Bergström skall ha ägt henne från andra halvan av 70-talet till början av 80-talet, då mest ute vid flottläggning av bilbunt ute i skärgården. Styrhytten är som synes av modell "starholk" och en normalt vuxen karl fick stå som en backhoppare i färdigställning, var man dessutom rundare om midjan fanns inte mycket plats kvar. Hon hade dålig manöverförmåga, dels på grund av liten rodervinkel och dels p.g.a. en mekanisk "krycka" ner till backslaget.
Troligen köpte eller hyrde Bert den av Rigert Engberg, Luleå och förmodligen blev DYKAB ägare till henne efter Bert.
Är det inte ett E i skorstenen?(I så fall Engberg).
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Igår låg Trogen i Mariehamns fiskehamn. Enligt de finska certifikaten som stack upp i styrhytten heter hon idag Hagge ex Trogen ex Brutus. Byggd 1964.
Attachments
DSC_5512.jpg
DSC_5512.jpg (156.81 KiB) Viewed 11261 times
DSC_5514.jpg
DSC_5514.jpg (69.65 KiB) Viewed 11261 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Trogen

Post by Husum »

Hej.
Den Trogen jag menar finns på tugboatslars.se, en liten bogserare med trähytt, det kan inte vara den vita båten.
vi hörs.
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Trogen

Post by Rolle »

Image
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Magnus Härenstam brukar hälsa med vänster hand? Är det inte likt?
Lite off topic.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Rätt

Post by Husum »

Hejsan.
Den båten är det, mycket finare linjer än den vita eller hur :?: :)
Hälsn.
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Trogen

Post by Rolle »

Kan dom inte sätta en sådan på den vita Trogen då kan dom ta bort den blåa sopkorgen/hink som är hängt upp :D Image
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Här är bild på maskin i Trogen. Jag är helt övertygad om att det är samma båt, fast helt förbyggd. Hon har nästan inget fribord, utan är påbyggd. Maskin verkar vara en Scania Vabis D642 eller liknande. Det var en dykare från Luleå som byggde om henne.
Attachments
trogenmaskin.jpg
trogenmaskin.jpg (126.94 KiB) Viewed 10940 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

SUCK

Post by Husum »

Ja Ja, i sådana fall är det nästan ett helgerån att göra om på det viset.
tragiskt. ren misär. :cry: :cry: :cry:
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Trogen igen

Post by Husum »

Hejsan
Nu är man lite gladare igen, men det här med Trogen och dess historia kan jag icket släppa i mitt sinne, Vad ser man i styrhyttsfönstret om inte certifikatet, om att det är ett passagerarfartyg, vem fan vill åka med en sådan båt, ta ombord tio st. passagerare som vid ett möte med en vaxholmare plötsligt blir tvärt sjösjuka , alla kastar sig i vild förtvivlan och hänger utanför styrbords brädgång, och vad händer då :?: :?: , jo en mindre katastrof, huvva huvva.
Vintern är iallafall på ingående här uppe.
Trevlig helg
Håkan Sundström
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Hagge ex Trogen...

Post by edenfeldt »

Ägs idag igen av en dykare vid namn CHRISTIAN EKSTRÖM och mycket riktigt så är hemmahamn fiskehamnen i Mariehamn. Den går som dykfartyg runt åland och har så gjort i dryga året.

Båten i sig är ganska fin innuti men helt värdelös i övrigt, nuvarande ägare har tagit ur nära 6 ton barlast...(det finns ju en anledning till att den är där), den rullar som inget annat även under lugna förhållanden. En båt i den viktklassen ska inte luta eller börja gunga när man ställer sig på relingen men det gör den.

Läskig, hoppas att ingen förolyckas på den eller att den sjunker.
Post Reply