GM Detoit hittad i Nordingrå

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

GM Detoit hittad i Nordingrå

Post by Staffan Öberg »

Vid ett företagsbesök i Häggvik Nordingrå , Alenius gamla verkstad, ny ägare= Svarte Petters Mekaniska. I källaren finns en GM detroit troligtvis en 3-71 av äldre årgång som driver ett gen.agg. på 27kWa.
enligt en liten motor skyllt : Modell 3030C, UNIT 3A-5725, Fråga, är det en 3/71 , hur gammal , hkr. Det är nuvarande ägaren som undrar. Vad säger podiet om denna motor. Hälsn. Staffan.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

DD Diesel

Post by Husum »

Hej
Jag ska försöka förklara lite om detroit dieseln
Genom att den finns i så många "power ratings" så kan det vara svårt att få fram exata spec. på en aktuell motors konfiguration.(varvtal, överladdning, ant.ventiler odyl.. Jag har kollat att generellt så kan man utgå ifrån antalet hp/cyl. Ex. 2-53:an som är den minsta motorn har ca.25 hp/cyl. vid 1800 rpm, dvs. 50hp. 2-71:an ca 30hp/cylvid 1800 rpm
dvs.60hp. 53-71 90 osv.är volymen/cyl i cu.i.
Motorn i det aktuella fallet kan vara en 3-53 på ca 60hp/1500 rpm(50Hz)pga. effekt överskottet motorn i ett elverk på 27 kWa skall ha.
1800 rpm är 60Hz Det finns säkert fler här på forumet som kann tillägga
mer info om detta.
En fördel dessa motorer har är det att alla slitdelar i serie 71 och 90 är utbytbara mot varann oavsett cyl.antal.
Som avslutning kan jag ge ett omdömme om motorn som är väl vedertagit i USA, att en Detroit Diesel kan aldrig självdö, den mördas.
MVH.
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej igen.
Jag glömde årtalet på elverket, förmodligen är den från 50-talet eller 60-talet. de flesta sk. genset som kom till europa var kraftkälla till kylaggr. på järnvägsvagnar men det kan ju även tänkas att den har varit hjälpkärra i någon båt också.

HEJDÅ
Håkan Sundström
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Re: GM Detoit hittad i Nordingrå

Post by Gryt »

Hej
Såg inlägget och ville bara inflika att min far hade en trålare/skuta som drevs av en Detroit diesel 3-71. Dvs 3 cylindrar på 71 kubiktum styck. Kompressormatad tvåtaktare. Finns fina filmer på Youtube om man söker på Detroit diesel. Där ser man en tydlig skillnad på 3-71 och den mindre 3-53 eller vad den heter.
Post Reply