Granskär.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Lars Bergman
Posts: 6
Joined: 03 Feb 2005, 08:56
Location: Malmö

Granskär.

Post by Lars Bergman »

Jag var förbi Gävle och såg ett litet passagerarfartyg som hade namnet "Granskär". Det gick inte att hitta i skeppslistan men jag fick veta att det är "Nya Hjälmare Kanal" som dom påstod att dom hade köpt från Strömma Kanalbolag. Vid en ny koll med registret så fann jag att den inte var såld utan ägdes av Strömma fortfarande. Måste inte det namn som fartyget är registrerat på stå på fartyget?
Jag tyckte att det verkade skumt och kollade lite till. Det visade sej att först hade fartyget hyrts av "Gävle Turism och Sjöfart" (förvillande likt Strömmas officiella namn!!!!) som gjorde konkurs. Mannen bakom rederiet har enligt folk i Gävle näringsförud och skall snart in och skaka galler. Sen hyrdes det av ett nytt bolag "Rederi AB Granskär" med samma människor bakom. Även det bolaget har massor av betalningsanmärkningar och det har begärts utmätning. Nu är det ett tredje bolag som hyr men samma personer ombord som tidigare.
Nu höll man på att göra iordning fartyget för att gå till Västervik för att ersätta "Freden" som gått på grund kraftigt och är bogserad till Boghammars varvet i Stockholm. Samma varv som bytte maskiner i henne i vintras. Det var bogserbåten "Assistans" från Västervik som drog upp henne. Skepparen hörde jag på VHFen och det var utan tvivel en Stockholmare som gormade.
Är det någon som vet om hon är såld till Västervik eller bara uthyrd? Om hon är uthyrd är det Gävlebolaget eller Strömma som hyrt ut henne? Mina kompisar på Strömma som fortfarande finns kvar känner inte till någonting. Strömma har ju haft det lite motigt i år. Olyckan med bogseringen av "Diana" där en person dog, "Stockholm" som fick stopp i maskin pga fel i bränsletillförseln, en av kanalbåtarna på grund vid Vänersborg, "Lasse Dahlquist" gick på grund vid Marstrand och tappade rodret och St Erik körde in i kajen och 10 fick åka till sjukhus. En svettig första halva av året.
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

När det gäller namnet på fartyget så måste det överenstämma med det som står i Skeppsregistret. Vet inte hur hårda de är med detta. Har för mig att det fortfarande står "Nya Hjelmare Kanal" i aktern på fartyget.

Du skrev att Lasse Dahlquist hade grundstött och tappat rodret vid Marstrand. När hände detta? Har inte hittat något om det.
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Det blev visst ingen resa till Västervik för Granskär/Nya Hjelmare Kanal.
VästerviksTidningen
Robban
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2006, 11:19
Location: Gagnef, vid älvarnas förening
Contact:

Post by Robban »

pny wrote:När det gäller namnet på fartyget så måste det överenstämma med det som står i Skeppsregistret. Vet inte hur hårda de är med detta. Har för mig att det fortfarande står "Nya Hjelmare Kanal" i aktern på fartyget.

Du skrev att Lasse Dahlquist hade grundstött och tappat rodret vid Marstrand. När hände detta? Har inte hittat något om det.
Ja det står "Nya Hjelmare Kanal" i aktern och hon brukar gå på typ tacokryssningar utanför Gävle.

Image
Bild från skargardsbatar.se (foto av mig själv)

Namnet som fartyget sänder ut på AIS är även det "Nya Hjelmare Kanal".

Mvh Robban
Landkrabba..

Admin för GefleRadio AIS
Post Reply