Bores Maskin

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Bores Maskin

Post by Husum »

Hej igen.Nu kan även jag vara lugn i midsommarhelgen, för det närmaste jag kan komma på när det gäller maskinen är det att som följer:
2-takts dieselmotor utvecklad och tillverkad 1931 av Cleveland Diesel Corp. innan GM blev inblandad 1937. Ursprungligen tänkt för lokomotiv motorer,men anpassdes snabbt vid krigs utbrottet att sättas i olika fartyg
Den minsta motorn var en rak 8:a på max.output 442kw(601 hk) vid 1200 rpm, typen är 8W-201-A de övriga typerna var V-motorer på 12-16-18 cyl. upp till1600Kw(2200 hk).
Konfigurationen i Bore var väl denna att vid 8-900 varv togs väl ut ca:500hk.MEN ett frågetecken. Hur tung var motorn egentligen.
det va det. Hejdå
Håkan Sundström
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Vikten på Bore:s GM jfr.

Post by Staffan Öberg »

Till att börja med, vad roligt det är när en förhållandevis obetydlig fråga kan vålla ett så fantastiskt gensvar, tack alla Ni som hörde av er! Men jag minns vid mitt imponerande besök i Bore:s maskinrum, att denna GM var i ungefär samma höjd och bredd, men något lite längre än den KHD ( Klöckner Humboldt Deutz) som fanns i gamla Nestor av typ 6.585, så kanske att vikten kan vara jämnförbar mellan dessa motorer. Vidare så lovar jag att inte ställa någon fler maskinfråga före dansen i morgonkväll, men längre fram skall jag höra mig för om den tyska bogserbåten " Stein" som provade på två timmerresor från , jag vill minnas Seskarö, och att året var 1957-58, jag var 10-11 år gammal då och tillbringade mycket tid i en liten träbåt 4 m. lång och den första modellen av archimedes Penta 2 Hkr, men ett fruktansvärt vridmoment, det tog mig 2 tim från Törefors ut till Siksundet, den stora motorvägen för kust-timmerbogserare. P.s nu ropar frun att jag skall återgå till verkligheten, Hejdå.
Post Reply