Sjömansklotter på kajerna.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Sjömansklotter på kajerna.

Post by Flunkbuster »

Hur är det idag vad det gäller ovanan (kan man kalla det så?) att sjömän kladdar dit sitt fartygs namn på kajerna? Förr var man ju alltid framme och kladdade fartygets namn på kajen där man befann sig. Numera verkar det vara ett bortglömt fenomen. Tycker själv att det var ganska kul att efter nästan 20 år se sitt gamla sjömansklotter på en kaj i Frankrike (mer om det längre fram)
Det kanske har minskat för att fartygen inte är så noga med att måla utsidan lika ofta som förr? Det var ju oftast då man passade på. Kan också vara så att hamnmyndigheterna har blivit så petiga att ingen vågar längre. Eller kanske färgen har blivit sämre så den inte håller lika bra som förr?
En gång i Calais när jag var på Åländska torrlastaren Atlas (fd Grim -62) skulle jag från målarflotten bättra på med lite färg på våra ankare som alltid skulle vara snygga. Naturligtvis passade jag på att klottra dit ett snyggt ATLAS på kajen. När jag var klar tog jag automatiskt ett steg bakåt för att beundra mitt fina konstverk och gjorde då en mindre snygg baklänges sartomortal ner i det skitiga vattnet i hamnbassängen, med färgburk och hela köret. Jag lyckades ta mej upp och ombord och var rejält moloken, det är ju såna saker som man bara ser på film. Jag fick sedan en rejäl utskällning av båsen för att jag tappat en nästan ny pensel och i sjön och blev till allmänt åtlöje ombord ett par dagar. Efter den händelsen såg jag alltid till att stå på kajen när jag klottrade dit fartygsnamnet.
Finns det ingen inbiten sjöfarts-fotograf som samlar bilder på klottret på kajerna? Om inte kanske man nu har gett någon en idé att börja samla bilder på detta fenomen! // Flunkbuster.
Johan Stillman
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2005, 09:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Johan Stillman »

När jag var ute på tankbåtsturné i höstas såg jag iaf flera namn skrivna på kajen i, hm... Tror det var Wilhelmshavfen men det kan även ha varit i Milford Haven. Någon av de hamnarna var det iaf.

Många av namnen var bara några år gamla, bl.a. från Donsötanks Navigo, signerat 2002 eller något sånt.
Mvh Johan Stillman
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Målad docka

Post by Arne Timmerling »

Det är inte bara på kajsidorna som det finns "grafitti". Det brukar vara en hel del kulturyttringar även i våra dockor. Här följer en bild från Kållandsö. Det bästa exemplet tror jag att jag sett på kajerna på Azorerna. Mycket vackra målningar, ibland rena konstverken som skapats när småbåtarna legat och väntat på väder för att korsa Atlanten.
Arne
Attachments
Grafitti från Kållandsös docka
Grafitti från Kållandsös docka
Räddaktören
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2005, 19:44
Location: Anders

Post by Räddaktören »

Hej

Tittar du på kajerna i Stockholm (från sjösidan) så finns det en del "klotter" där också. Men allt är inte klotter. Här finns också markeringar med fartygsnamn så att respektive fartyg lättare ska kunna lägga till. Det gäller oftast regelbundet besökande kryssningsfartyg. Jag har själv sett samma fenomen under kryssningar i Medelhavet då lotsen helt enkelt använt markeringar målade utanpå kajsidan för att lotsa in fartyget till kaje. En slags havets parkeringsruta.

hälsningar
Anders
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Post by Flunkbuster »

Tittar ni noga på bilden ser ni en liten gul markering på Kalypso' s aktre avbärarlist. Den markeringen använde jag för att måtta in henne rätt till kajen när jag körde ankarspelet. Jag stod och manövrerade precis ovanför S:et i Kalypso. Det fanns alltså ett motsvarande "klotter" på fartyget till det på kajen. Bilden från FoF.
http://www.faktaomfartyg.com/kalypso_1990_bild_6.htm
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Dock-klotter

Post by Magnus Wadell »

Image
Image
Image
Post Reply