Lastbil krockade - med båt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Lastbil krockade - med båt

Post by Magnus Wadell »

Ur Folkbladet:
Image
NORRKÖPING. En krock av det ovanligare slaget inträffade i går förmiddag när en lastbil körde in i ett ryskt lastfartyg vid Hamnbron, i centrala Norrköping. Hamnchefen fick veta det via Folkbladet.

På grund av det 120 meter långa lastfartygets storlek bestämde besättningen att lägga fartyget så nära bron som möjligt när lasten skulle lossas.
Problemet var att fartygets för sköt ut över den trafikerade Hamnbron. Detta noterade inte en lastbilsförare som vid elvatiden körde in i båten.
- Båten fick inte en skråma, men lastbilens kapell eller överdel skadades, säger Roland Carlson, vakthavande befäl vid polisen i Östergötland.
Ingen person kom dock till skada i kollisionen. Polisen har ännu inte rubricerat ärendet, men den ryska båten kan ha begått brott.
- Det är inte det lättaste att rubricera, sådant här hör ju inte till vanligheterna. Men allmänfarlig vårdslöshet kan det kanske vara, funderar Roland Carlson.
Bengt-Erik Bengtsson, VD för Norrköpings Hamn och Stuveri AB, säger så här:
- Jag är faktiskt inte informerad om krocken, men min grundinställning är solklar och det är att sjöfarten har företräde i hamnområdet och lastbilschaufförerna måste givetvis hålla uppsikt.
- Sen kan jag väl tillägga att det låter som en mycket ovanlig olycka och jag har aldrig under mina år i den här branschen hört talas om något liknande...
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

På sjön kan allting hända!
Post Reply