Udda last

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Udda last

Post by Janne Duczynski »

Det är inte bara containers och ro-ro last som dyker upp i lastbokningarna
Ibland dyker det upp minst sagt udda transporter som man anförtros att vårda och sköta.
Pokalen som vi fick ombord i Liverpool för transport till Port Elizabeth New Ark
var ett vandringspris i en ”amateur golf tournament” melan USA och UK.
Det har ju gått inflation i såna här tävlingar idag så jag har glömt vad tävlingen hette.
Pokalen var dock väldigt ståtlig.
Minns dock att vi (besättningen) tänkte köra en skäring för Walleniusrederiets dåtida företagsbulletin som på den tiden hette OW-nytt,så vi samlade hela gänget på bryggan för ett foto tillsammans med pokalen.
Jag skickade in fotot tillsammans med en text som förkunnade att Cinderellas besättning vunnit handelsflottans välfärdsråds fotbollsturnering och fått bucklan i pris.
Det tog inte många dagar innan det kom ett telex från rederiet som meddelade att:
även om rederiet är en ”sleeping partner” inom ACL så kommer regelbundet ACL:s företagsbulletin där det framgår med all önskvärd tydlighet att pokalen ICKE tillägnats besättningen.
Dessutom så fanns inga som helst fotbollsmeriter noterade för Atlantic Cinderellas besättning hos välfärdsrådet.

Trist med folk som inte uppskattar ett bra skämt.....
Attachments
Pokalen lämnas i Port Elizabeth
Pokalen lämnas i Port Elizabeth
img024.jpg (88.26 KiB) Viewed 9546 times
Besättningen i Cindy
<br />Fattar inte varför några har med sig badmington rackets
Besättningen i Cindy
Fattar inte varför några har med sig badmington rackets
img026.jpg (93.3 KiB) Viewed 9546 times
Cindy i Liverpool
Cindy i Liverpool
Atlantic_Cinderella_Docking_1979.jpg (46.12 KiB) Viewed 9546 times
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Udda last

Post by zoroaster »

Kommer ihåg pokalen. Och sedan den satans spettekakan som skulle skickas från Göteborg till NY inför varje jul.
Ett år fick Cinderella , då med hornblåsre ombord, äran att sköta denna ömtåliga och värdefulla transport.
Fixade om kartongen med ess innehåll som vanligt i slutet av november, skulle alltid med en OW bår, och nu var ju Cindy läggligast.
Tryske överstyrmannen fick in den stora kartongen på däckskontoret, skrev under att han tagit emot i fullgott skick.
Vi intog dom sedvanliga underskriftsvätskorna. Och allt var frid och fröjd, OW Stockholm nöjda, spettekakn på väg.
Efter jul kom tyskarna tillbaka till GBG, tyvärr med den djäkla spettekakan ombord, Öst frågade vad han skulle göra ingen hade ju visat intresse från Motorships i NY sida. Ringde en god sekreterarvän på OW och förklarade.
Fick veta kart skulle hämtas nästa anlöp NY. Inte sjutton hämtades den. Nu var hornblåsarna mycket intresserade av att ta del av denna svenska delikatess. Sagt och gjort, kartongen öppnade under tyska nogranna övningar. man försökte med allt , vaniljsås, tysk konjak(sjustjärnig), wisky, DAB, Heineken, Grolsch, stekning. Men den föll inte dom på läppen.
Så väl tillbaka i GBG så sa ÖST(tysken) vad skall vi göra? Efter att ha kollat djupgåendet för och akter så gick den över bb´s reling vid ca 02.30 ivrigt applåderad av stora delar av den tyska besättningen.
ha det
Douglas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Udda last

Post by zoroaster »

Fasen du e ju rätt snygg i skjorta å slips Janne. Skoj med bilden på bryggvingen.

Kan dra en liten inte så värst mycket sjöfartsanknytning dock, jo bodde på Witt i Kalmar, där bodde man ju oftast när man gick olika uppgraderingskurser på skolan.

Men så här var det;

Arbetade på ett av de största museerna i Stockholm, chef för transporter och förvaring hette titeln.
Till saken hörde att museets personalingång, även handikappsentre, bemannades av Securitas med två vakter, som gick i ett sorts avlösningssystem varannan dag, Vakchefen(hade själv utsett sig till detta och så PorrOve(hade alltid en porrtidning under disken som han studerade flitigt) Vaktchefen var alltid satans förbannad på PorrOve för att sistnänmde slarvade så satans.

En höstkväll hamnade jag och vår möbelkonservator på Witten. God mat lite dans men innan dansen satt vi och hade mblförhandling, drack alltså några glas wisky. Läste kvällstidningarna och försökte komma på något djävulskap. Lite mer dryck och dimman började lätta.
Vi skickar in till dagens ros i Expressen; Stort tack till den alltid så omtänksamme vakten på ....... Museet Ove S....... som hjälper oss besökare med rörelsesvårigheter. Stort tack från två tacksamma damer.
Ngon vecka senare vid 10;e fikat i en skrubb i källaren dycker fastighetsverkets chef upp med Expressen i högsta hugg " Va fasen har ni nu hittat på" Slänger fram blaskan framför oss och under rubriken dagens ros så har vi lyckats få vårt tack.
Inte nog med detta, en gång i månaden hade vår säkerhetschef och jag möte med Securitas om diverse saker. Helt plötsligt under ett möte är bägge representanterna överlyckliga och slänger fram sin personaltidnng. "Titta här i Expressen under dagensros fanns denna notis vilken vi nu satt in i personaltidningen" Fasen va ett besök på Witt kan bli bra

Z
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Udda last

Post by zoroaster »

Satt å bläddra i olika trådar och kan inte låta bli att skratta när man ser denna bild.

Fasen vilka tider janne. Och vilken kul besättning

Kommer ihåg när Cindy var upplagd en vecka mitt i sommaren, vilka fester vi hade.


Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Udda last

Post by kapstans »

Väldigt kul att ta del av era återblickar! Roliga historier. :D
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Udda last

Post by zoroaster »

Vi tar en historia från min tid i stuveriet i Göteborg;

På en ACLáre skulle vi lasta en stor segelbåt, sjusatans stor och ett kugghjul även detta stort.
Bägge stod på sk mafi vagnar. RoRo däcken fylldes och eftersom båda segelbåten och kugghjulet var stora och höga skulle dessa lastas längst akterut på det så kallade torget som hade högre höjd.
När vi närmade oss lastningen av dessa båda mafivagnar dök lastinspektören upp. Janne kan nog gissa vem. Vi hade väl som vanligt haft avstämning hos ÖST eller hökarn innan (helt troligt). Kugghjulet var lite högre än segelbåten, men enligt alla så fick man inte skada segelbåten. Alltså in med kugghjulet. Aj fasen gick ej in under hängdäcket. Ta sats och damma på, nu gick det som en dans, visserligen rök några kuggar längst upp på hjulet men skit samma det kom in, sedan segelbåten varvid en stor delegation med hela försäljningsavdelningen från ACL , varvet, speditören och många flera, Segelbåten gled in hur fint som helst. Alla nöjda och glada.
Någon vecka senare kom från mottagaren av hjulet en claim på tror det på ca 5 milj sek. Hjulet fick nytillverkas. Och som vanligt blev det möte mellan ACL och sturveri, vi klarade oss.
Hade vi lastat segelbåten först, då hade inget skadats. Men man följer alltid lastinspektöerns instruktioner.

Douglas
Post Reply