Normandie, sjunken på djurgårn!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Normandie, sjunken på djurgårn!

Post by laban »

Hej,

hittade detta objekt för den händige...
Attachments
normandie_redigerad-2.jpg
normandie_redigerad-2.jpg (107.93 KiB) Viewed 12461 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

jobbigt det ser ut...
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Normandie

Post by Husum »

Hej.
Är det någon som vet vad det sitter för motor i båten, om det är en
råoljemotor skulle det kansk vara värt ett försök att rädda hon.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Normandia

Post by Arne Timmerling »

Jag tror att hon hade en tvåpipig Skandia (290A). Hon byggdes Marstrand 1937. För bara någon månad sedan ringde det folk och sökte ägaren för att de vill köpa fartyget för maskinens skull. Det är inte första gången hon sjunker och maskinen har väl inte blivit baxad allt för många gånger de senaste 15 åren. Men givetvis går det att få liv i henne.
Bifogar en bild på en annan trålare som badar på djupt vatten. Någon som kan placera fartyget? Man måste vara mycket skicklig för att utröna av styrhuset att det är ett Hälsö bygge från 1938. Jag tror att hon är på pricken lika stor som Normandia.
Hoppas jag skall få lite mer tid så jag kan hamna på fallrepet lite oftare.
Attachments
Sjunken Stockholmare
Sjunken Stockholmare
trålare.JPG (105.09 KiB) Viewed 12153 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Normandie

Post by Husum »

Gokväll.
Jag har en undran om alla dessa båtar som ligger och förfaller vid kajerna i Stockholm (OBS inte precis allihop) men Varför blir det så?. Om nu inte ägarna känner att det möjligt ekonomiskt eller tidmässigt att sköta om / renovera dom, så varför inte sälja då medans de får någonting för dom när dom flyter.
Drömmarnas kaj, var ligger den? Och för övrigt, varför ser man inte det här sättet att sköta om fartygen, här uppe i norrland i samma utsträckning
som i Stockholm?. I Göteborg och Malmö då, är det samma scenario där
också. skulle vara intressant om någon annan har några ideer om detta fenomen.
trevliga vårhälsningar från
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag håller med dej, Håkan! Skulle jag ha lämnat någon sjunken farkost, större än en barkbåt, så nog fanns det någon "medborgarpolis" som hade åsikter? I storstäderna tror jag däremot att man har bestämt sej för att det skall finnas ett mått av förfall här och där i havet, men jag tycker att vissa båtkyrkogårdar inte borde höra till den kategorien.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Det finns många skäl till att det finns så många skitfartyg i Stockholm. Den största anledningen är det stora antalet fartyg. Jag tror att mer än hälften av antalet fritidsfartyg i Sverige som tidigare varit yrkesfartyg finns i Stockholmstrakten. Orsaken till att fler och fler blir vrak är ju att både trä och metall är förgängliga material som har en begränsad livslängd. Fartyg skall precis som bilar en vacker dag skrotas. För det mesta är ”bäst före datumet” på ett fartyg samma datum som den dag som de tas ur sin kommersiella trafik. I likhet med mjölken så kan ju fartyget brukas ett tag till efter bäst före datumet. Med lite konstgjord andning får fartygen att leva ett tag till. Orsaken till att de tas ur trafik är ju oftast att redaren anser att de är för dåliga och att det skulle kosta för mycket att fortsätta bruka fartyget.
En annan orsak till att det är så mycket skit i Stockholm är att det är en annan typ av människor som köper fartyg här. De höga bostadspriserna har gjort att ungdomar köper fartyg för att i huvudsak bo på. I min egen ungdom, som känns som det var alldeles nyss men är jag tittar på klockan så är det trettio år sen, så var det ju ofta drömmen om att segla till Väst-Indien som låg bakom skutköpet. Eller intresset för fartyg och att arbeta med fartyg. Själva arbetet och renoveringen var drivkraften bakom ägandet. Med tiden blev man nödd och tvungen att bo ombord för stålarna räckte inte till en anständig bostad om man skulle hålla en gammal sampan flytande. De som köper fartyg i Stockholm idag kaklar hellre ett badrum ombord än köper en bandsåg för att byta spant/bord/balkar. Däck håller man oftast ordning på för att man inte orkar med att kvarta när det regnar annars. Lagen om alltings djävlighet gör ju att det alltid regnar in där man har sin koj. Likaså brukar man alltid lacka relingens överliggare för det blänker ju så fint. Till lika det minst viktiga att underhålla och lacka på ett gammalt träfartyg.
Jag skrev en gång en artikel i skuttidningen ”Fördevind” med rubriken Förbjud fattiga att köpa träfartyg. Givetvis blev jag illa omtyckte av många efter det och det har ju alltid kittlat mej lite extra. Hakan har man fått för att man skall sticka ut den. Jag vill påstå att den artikeln är än mer aktuell idag. Antalet fartyg som dör sotdöden och försvinner blir fler för varje år. Jag skulle uppskatta det till ca 20 gamla fartyg försvinner varje år genom sjunkning eller om de är fina så säljs de till utlandet. Ett fåtal kommer in i landet. Det här gör ju att en viktig del av hamnmiljöerna kommer att försvinna med tiden och kajerna kommer istället att bli uppläggningsplats för större yachter, cafépråmar eller helt enkelt fyllt med tomhet. Det är troligtvis en utveckling som inte går att stoppa och kommer att göra våra hamnstäder fan så mycket tråkigare och tristare. Större hot mot miljön och trivseln än ISPS-stängsel.
Jag tror att för att folk ska ta sej an fartyg för renovering så måste man ha en relation till en gammal skuta, trålare eller bogserbåt. De som växer upp idag i Stockholm har aldrig sett vedskutorna på Strandvägen, sandsskutorna på Söder Mälarstrand eller salt och spannmålsbåtar i Hammarbyhamnen. Inga minnen från alla varven i stan som drog till sej fartyg. När man tittar på liknande diskussionsforum på nätet verkar det som de som är unga idag får ståfräs av Finnlandsfärjor vilka blir lite väl stora att bevara. Någon enstaka tycks drömma om att få äga en Ö-båt (Waxholmsbolagets Tynningö/Skarpö/Ramsö). Det känns inte lika realistiskt som att äga en 60 fots trålare.
”Drömmarnas kaj” brukar man ju kalla Gullbergskajen i Göteborg. I Stockholm har hamnen avhyst de fartyg som inte är körbara till Ropsten vid gamla Gasverkskajen. Även i Svindersvik på Nackasidan ligger det ju en hel del vrakliknande fartyg.
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Att kajerna är fulla av skrutt båtar håller jag nog inte med om! Under dom 20år som jag har varit fartygs ägare i sthlm så tycker jag nog att det har blivit bättre för varje år. Nu är det bara "några" båtar per år som sjunker...

Men tyvär så köper folk båtar, för att använda som bostäder, vilket gör att fina fartyg byggs om till nått som inte hör hemma nånstans! Oftast vet dominte nått om nånting alls vad dom ger sig på, tyvär!

STOPPA PLÅGSAMA OMBYGGNADER. och det omedelbums...

Många av dessa bobåts ägare har ingen aning om hur fartygen skall skötas, köras osv, vilket i sin tur ger bi effekter som att fartygen vanvårdas och i värsta fall sjunker... Vilket ger högre kajhyror, försäkringar osv för dom skötsamma fartygs ägarna.

Nää, nog med gnäll, levande kajer skall det vara, med fartyg som ser ut som fartyg, och helst lämnar kajen då och då.

Att äga ett fartyg och att hålla det i sjövärdigt skick, kostar mycket mera än vad folk i allmänhet tror, vi får hoppas på att fartygen hamnar hos seriösa ägare.

Men sen finns det ett annat stort problem i sthlm, och det är sthlms hamn...

Lasse
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

En levande hamn skall naturligtvis ha en flora av flytetyg, men inte sjunkna och halvsjunkna lik. Det är ganska kul att titta på gamla bogserbåtar som är ombyggda till caféer, restauranger, bostäder, m.m.
Ofta är det ett helgerån att se dessa kreationer, men man kan inte ha kontroll på båtar man sålt. Det är trots allt någon som betalat vad man begjort och därmed ligger ansvaret på köparen.
En kåk målar man efter femton år från stege och ställning. Två pytsar färg kostar ett par tusen kronor.
Den naive båtköparen har nog ingen aning om vad det kostar att torrsätta en gammal trotjänare för att förbättra hennes odds som överlevare och fartyg.
Jag har en devis för mina vänner som fantiserar om att köpa en större båt för sina nostalgiska fantasier.
Köp liket, ta upp det på land, gräv en stor grop på din tomt, placera din dröm i hålet, bygg, fantisera, navigera!
Har du sedan sådan tur att din fru bor kvar efter detta, då ropar hon säkert på dej när maten är färdig. Innifrån huset!
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

visst är det helt ok att ett gammalt fartyg används till kafe´ osv, men det är hemskt att se ett fartyg med villa dörrar, buss fönster, fjällpanel. osv....

dvs säkert helt ok material, men som används i fel sammanhang, och utan känsla och "smak". (som iofs kan vara delad)

Ett fartyg skall se ship shape ut, inte bara som ett flytetyg. Kort sagt, ett fartyg skall se ut som ett sånt!

lasse

:lol:
osafune
Posts: 2
Joined: 29 Jul 2005, 11:28

skutorna blir bara bättre!!

Post by osafune »

Visst fanns det många trista objekt runt kajerna för 15-20 år sedan..
Men jag tycker att läget förbättrats avsevärt!!
Fast jag håller med lasse att obyggnaderna ibland tar sig väl teatraliska dimensioner. Färdiga byggelement, alu-profiler, rostfria överbyggnader, bristande linjespel i relationen mellan överbyggnad och skrov är vanligt förekommande horrörer.
MEN man måste ändå se till det positiva och inte förlora hoppet för fartyget som individ. Vad människor förbyggt kan andra bygga tillbaka.
Vem minns inte diskussion när de nu inte så nya Waxholm ! och 2 kom till.
Bara ihopsatta raka stycken, ungefär som en svetsad kortlek. Nu har man vant sig, och de funkar ju, vad jag vet.

Fast fick man välja så vill man ju ha det vackra språnget i harmoni med överbyggnaden i behåll, oavsett fartygstyp. det är fint det!!
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jag o polarn hjälpte till att starta kulan på Normandie för en 15 år sen typ (tänk vad tiden flyger) Den gick suveränt, i flera dygn faktiskt, eftersom dåvarande ägaren var i förvar av myndigheten..

Sen gick den läck, en elak spigg hade bygget ett bo, och ryckt ut nåten (det är sant, killen som dök o drevade fick jaga bort den)

Men dom sista åren ser det ut som ett rätt luggslitet klientel har huserat ombord, tror tom att polisen har haft spaning på den, av o till!

// lasse
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Okey

Post by Husum »

Hej igen
Egentligen skulle det här inlägget passa kanske bättre på rubriken rädda bogseraren Björnen, men eftersom jag har fått svar på mina funderingar om stillaliggande båtar ikring kajerna i Stockholm och deras skick, så kanske det största problemet i denna diskussion ligger på stockholms stads kommun, men trotsallt kanske jag inte ska fundera så mycket på alla stillaliggande båtar av alla de slag i Stockholms området eftersom, jag personligen äger en gammal timmerdragare själv, som har blivit stående sen flera år tillbaka på en båtvagn på torra land vid Husåns mynning till Norrabottenhavet.
Jag har iallafall röstat på inlägget om Björnen för att låtan få vara kvar vid sin kaj i Stockholm..
Trevlig långhelg önskar
Håkan Sundström
Post Reply