Svanefjord

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Svanefjord

Post by Arne Balderud »

Vart finns Svanefjord idag? Vet nån vad som händer med henne, upprustning-nedrustning?
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Så vitt jag vet så ligger hon i lugn och ro i Svindersviken fortfarande. Hoppas någon gör nått bra med henne snart.
jonas
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2006, 13:02
Location: enköping

svanefjord

Post by jonas »

jo hon ligger i svindlersviken hon börjar se rätt nergången ut.ska man göra nåt åt henne så e de på tiden.har frågat några som håller till där dom säger att ägaren i princip har övergivit fartyget.hade man tid å råd skulle man ta tag i en upprustning på henne.jag gillar modellen på fartyget.skulle vara kul att få veta lite historia om henne.å lite bilder om nån har.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Gammal Göta kanal pese

Post by Skepparättling »

Historiken kan väl bäst berättas av en före detta skeppare: öaskepparn.

Ifall han är ovillig ska jag rota lite bland pappren, här kommer iallafall en del bilder.

//

Anders
Attachments
Svanefjord av Åmmeberg 1973-05-19 foto Krister Bång.jpg
(76.87 KiB) Downloaded 112 times
5313 Torgny senare Gullfjord_Svanefjord.jpg
5313 Torgny senare Gullfjord_Svanefjord.jpg (40.52 KiB) Viewed 26411 times
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Svanefjord

Post by Lars Johnson »

Så här såg hon ut i aug 2005
Lasse
Attachments
Kvarnholmen-1.jpg
Kvarnholmen-1.jpg (52.64 KiB) Viewed 26400 times
Kvarnholmen2.jpg
Kvarnholmen2.jpg (97.64 KiB) Viewed 26402 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Svanefjord

Post by Arne Balderud »

Vet nån namnet på nuvarande ägare, kan ju vara värt ett försök att rädda henne.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Det här måste vara en lämplig båt att köra utställningar typ Osby-båten med. Det är ju valår i år! Mp kanske vill turnera runt kusten och visa upp sig och bla. berätta hur miljövänlig kustsjöfarten kan vara. Vintertid kan hon ligga som en flytande utställninghall. Ska vi räkna på det? Jag är (tyvärr) bra på investeringskalkyler. 8)
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Man skulle kunna bilda en vänförening, fixa sponsorer och rusta upp till "typ orginal skick" och med det menar jag inte Torgny-årgång utan som hon var på 60-talet. Men det ena utesluter kanske inte det andra..

Det vore skoj men tar mycket tid och kraft.
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Problemet är ju också att alla fartyg kan ju inte räddas till en bättre framtid. Inte tyvärr ens dom som skulle vara historikt värdefulla. Ofta de som tar hand om gamla fartyg är privatpersoner med begränsade finansiella krafter. Fartyg som VEILLIE MONTAGNE eller SYDFART som ännu är i fraktfart, är också fartyg som man gärna skulle kunna försöka bevara med att stöda deras nuvarande redare att hålla dom i skick. Eller DAGSKÄR förstås!
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

wrong photo
Last edited by ben on 17 Jun 2006, 09:00, edited 1 time in total.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Svanefjord

Post by Arne Balderud »

Nej det går inte att rädda alla gamla fartyg, många har gjort sitt, slitit ut skrovet ,maskin, läckande gamla trä däck mm. Men när det fortfarande är ett skapligt friskt skrov , som med ordentligt underhåll kan leva många många år till så är det synd att brist på dito ska göra processen kort. Svanefjord har ett bra skrov förutom en rejäl intrycknig efter ett bottenslag som hon har haft mkt länge. ok att det är fruktansvärt mkt jobb för en privatperson att sätta henne i bra skick igen men folk köper gamla gårdar som är i rivningsskick mm och fixar det. Finns det inga bidrag att få för sånt här.
jonas
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2006, 13:02
Location: enköping

Post by jonas »

finns de nån som har lite bilder på henne när hon va i trafik.sen om hon gick mycke i mälaren och isåfall var.nån som vet hur man får tag på nuvarande ägare. //jonas
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Svanefjord

Post by Arne Balderud »

Här kommer några bilder jag fått av Janne Moberg ,skeppare och delägare av Svanefjord tidigare.
Attachments
Vassbacken%20maj%202000.jpg
Vassbacken%20maj%202000.jpg (55.3 KiB) Viewed 25789 times
Svanefjord%20i%20B%E4ckviken%2C%20Hven%2019901113.jpg
Svanefjord%20i%20B%E4ckviken%2C%20Hven%2019901113.jpg (45.44 KiB) Viewed 25788 times
Thomas
Posts: 2
Joined: 11 Apr 2006, 22:33
Location: Åmmeberg

Post by Thomas »

Rautawaara wrote:Problemet är ju också att alla fartyg kan ju inte räddas till en bättre framtid. Inte tyvärr ens dom som skulle vara historikt värdefulla. Ofta de som tar hand om gamla fartyg är privatpersoner med begränsade finansiella krafter. Fartyg som VEILLIE MONTAGNE eller SYDFART som ännu är i fraktfart, är också fartyg som man gärna skulle kunna försöka bevara med att stöda deras nuvarande redare att hålla dom i skick. Eller DAGSKÄR förstås!
Vilken Vieille montagne finns i fraktfart Vieille Montagne II ?
Sjönk inte den nånstans på södra halvklotet?
Ettan är väl Månfiskaren som beskrivs i en annan tråd här? Ligger den kvar i Svindersvik eller är den upphuggen nu?
Trean heter väl riddarholmen och går med folk i 08-landet och fyran ligger som "discobåt" på sandkaj 14 södermälarstrand.
Många frågor det första inlägget man gör..
Hej förresten..
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Jo, jag menade att SYDFART är ju i fraktfart. Och VIEILLE MONTAGNE står det ju numera på den gamla trean som är upplagd i Mälarstrandskajen. Tvåan sjönk 1995 i Karibien efter att rör hade gått sönder i maskinrummet. Annars skulle väl hon kunna segla ännu idag!
Välkommen till vårt forum!
mvh
Jan
Post Reply