Hembygge från Åland?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Hembygge från Åland?

Post by Flunkbuster »

På femtiotalet byggde den åländske skeppsredaren Algot Johansson ett litet fartyg på sitt eget lilla varv i Mariehamn. Om jag inte har allt om bakfoten hette fartyget Helny eller något liknande och var väl gissningsvis på en 500 ton. Vad kan sedan ha hänt med det fartyget, jag vet att det var en massa problem när det byggdes, det var ju knappt någon ålänning som hade erfarenhet av skeppbyggnation i stål.
Undrar om det fartyget överhuvudtaget var i drift någon gång?
På 70-talet låg hon iaf upplagd vid hemmavarvet i Mariehamn tillsammans med ett annat litet Algot-fartyg som jag tror hette Nanny.
Någon som vet något mer?
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

De fartyg du far efter är troligen ”Helny” och ”Havny”. Algots byggde dom åt Rederi AB Sally. Sally ägde ju 99 % av varvet då.”Hellny” var först ut och var en 498a som gick i sjön i september 1959. Hon lastade 845 dwt och var 68,35 x 9,76 x 3,48 meter. Hon hade en 1000 hästars Deutz och gjorde 13 knop. Det var två tre tons kranar och hon hade en kubik på 1863/1746. Hon såldes så sent som 1984 men har tappat spåren där.
”Havny” såg dagens ljus i december 1965 och hade i stort sett samma mått. Skillnaden var att där satt en MaK på 1160 hkr vilket gjorde att man kunde krama ut en halv knyck till i fart om vinden var läglig och strömmen åt rätt håll. Hon såldes till Libanon 1976 och där sopas spåren igen. Tror säkert att någon kommer fram med bilder.
Byggnumren var 98 och 100 så det måste ju ha spikats ihop en del dessförinnan.
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

Post by Flunkbuster »

Tack, Arne! Mycket intressant läsning för en "gammal" ålänning. Hoppas någon har lite bilder på fartygen. Ett tillägg beträffande Algots andra eventuella byggnationer: de var nog inte i närheten i storlek som dessa fartyg. Algots var i huvudsak ett reparationsvarv. På den tiden (50 & 60 talet) var det mest fiskebåtar, mindre skärgårdsfärjor och andra småpråmar som var kunder hos Algots Varv. Även på 80-talet var det i huvudsak fiskefartyg som reparerades där, har själv legat där några månader så sent som 1984 efter en maskinrumsbrand på "min" trålare.
Arne, en liten fråga till bara. Hur kommer det sig att du har så´n stenkoll på gamla fartyg? Genom ohejdat intresse eller genom ditt arbete? Kanske en kombination av bägge? Undrar nyfikne Flunkbuster.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Jag jobbar ju som fartygsnasare och orsaken är ju att jag var oduglig att spika på båtar, oduglig att få till en pålstek så efter flera försök med båda delarna så gav jag upp. Enda sättet att försörja mej på mitt intresse var att kränga gamla båtar. Det är alltså båtintresset som lett till jobbet. Från början var det skutintresse. Hade själv flera mindre skutor och trålare. Den största var en som hette "Grym" och brukar ligga halvsjunken i Nogersund. Den som pushade mej till det här var en som var chief på ”Östan”, Klaffe Runefalk. Över åtskilliga kaffekoppar förde han in mitt intresse på skärgårdsfartyg. Dessutom en kille som heter Rauli Käki som byggde aluminiumfartyg lyckades få mej att ta steget och sluta arbeta och börja med båtskojjeri. Det är snart 25 år sedan jag mäklade det första fartyget. Ångslupen ”Ragnhild”. tjänade 5.000 kronor. En hilskelig massa pengar. Jag minns hur vi bommade igen varvet på Djurgården, dukade upp långbord med spagetti och olika såser. Pilsnerdricka var det backvis, dessutom rödvin så det var väl damer på besök också. När jag vaknade dagen efter så fanns förutom huvudvärk massor av pengar i plånboken. Det var kul att vara rik på den tiden. Nu säljer vi kanske mellan 60 och 80 fartyg och arbetsbåtar per år runt hela världen. Omsätter många miljoner men ser aldrig några sedlar. Pengarna försvinner ner i ett stort hål. Känner aldrig någon glädje när vi säljer något. Nästan tvärt om. Man saknar både fartygen och säljarna. Däremot är det ju alltid kul att få in nya fartyg till salu. Likaså är ju snokandet i hamnar och på varv alltid kul. Pappersjobbet på kontoret på Fjällgatan blir även det en större plåga för varje år. Som tur var är det ofta vi får besök och då blir det alltid en kopp kaffe eller bier och tid för at höra lite historier från livet utanför kontorsväggarna.
Har mina rötter i Haugesund i Norge så fartygsintresse har ju suttit i generna. Förr kunde jag det mesta om gamla fartyg och det mesta kom från flitigt läsande av Båtologen, Länspumpen och skeppslistor. Nu har jag glömt det mesta men försöker att ha lite register över gamla fartyg i datorn. När Sjöfartsregistret låg i Stockholm var jag där regelbundet och skrev upp vad fartygen såldes för och vem som köpte. Nu har dom ju flyttat till Norrköping. Har alltid fotat fartyg och båtar men hade bara råd med dia tidigare. Har dessvärre inte så bra ordning på alla gamla foto längre.
Bifogar bilder på fartygen som Hannu Laakso tagit.
Attachments
Foto på havny
Foto på havny
Foto på Helny
Foto på Helny
Post Reply