Fråga Svea båten SIWA

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
filip.andersson
Posts: 1
Joined: 04 Feb 2005, 00:18

Fråga Svea båten SIWA

Post by filip.andersson »

Filip Andersson Sveabolaget hade en paragrafare 499 ton som hette SIWA. Den fanns ätminstone 1972 och tidigare.
Fanns tydligen i ett rederi i Skärhamn som hette FRANSSONS
Finns det någon histora samt bild av denna.
[email protected]
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

SIWA

Post by Arne Timmerling »

Hej Filip.

Jag tror att jag vet vilken SIWA du tänker på. Vi har ju haft två stycken. Den ena stavade med enkelt v och den andra med ett dubbel w. Den med V, "Siva" (ex. Madelene, Lina, Niva, Dinah, Nanny) byggdes i Martenshoek 1960, 475 dwt och hade en Volvo 120 maskin som kom i 1983. Hon ägdes av Roffe "Sand" Andersson med firma Marintjänst A. Druse AB. Vi sålde den i början på 90-talet till en herre från Spanien. Han gjorde två resor, en på lätten till Guayana och en med last därifrån till Spanien. Dessvärre så innehöll lasten 2 ton av finaste kokain. De åkte fast utanför Kanarieöarna. Och ägaren har fortfarande postadress till Carabanchellfängelset i Spanien.

Den jag tror Du tänker på är "SIWA", byggd på Hammarbyverken 1958 som "Rote". Hon var "SIWA" under åren 1967-84. Hon har sedan dess farit kring med Honduras flagg under namnen Michailis N. II, Georgia, Nikolaos K. och nu heter hon Rasoula N. Hon ägs sedan 1991 av Rasoula Maritime och Honduras som adress. Har bilder någonstans men det tar lite tid att hitta. Kommer så småning om en liten historia om vad som hände med "Siva" med enkel v.
Last edited by Arne Timmerling on 15 Feb 2005, 19:12, edited 1 time in total.
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Hej,

hittade denna bild på enkelv´s "Siva" på Shipspotting.
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... p?lid=9278

När moderniserades bygget och fick det utseendet?

/

Fredrik
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Här är bilden från Shipspotting. Välkommen till oss på fallrepet!
Attachments
9278.jpg
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Tack för det.
Hittade denna sida via Landgången.Inget hört om den innan men ser att den är relativt ny.
Intressant, för här verkar det finnas folk som har koll på ett och annat.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Här är den sista bilden på ”Siva” innan hon lämnade Sverige. Notera att hon saknar flagg. Spanjoren som köpte henne var en i mina ögon udda figur. Han påstod att han hade en 499a som han körde Marocko-Spanien med och gick med spannmål. Jag har ju en viss vana vid de här små redarna men det här var en typ av redare jag aldrig stött på. Han visste ingenting om sin båt och inte ens vad han fick för sina frakter. Inte något om klass eller flagga. Han var oerhört välklädd, bara skorna kostade troligtvis mer än hela min garderob. De var så välputsade att jag fick ha solglasögon på mig när solen stod som högst. Min reaktion var givetvis att den här gubben måste vi ta hand om, honom kan vi lura på massa fartyg. Innan han köpte ”Siva” så ville han ha fyrfärgskopior av alla certifikaten. Det var nya spanska regler sa han. Vi lyckades fixa det efter att blivit nobbade av flera kopieringsfirmor. De tyckte att det var på gränsen till förfalskning tyckte dom. De fick sina certifikatskopior till sist och vi gick till Gothenius för leveransdockningen. De tog inte dit klassen, bottenmålade inte och sket i det mesta. De klarerade inte ut ordentligt utan sa att de skulle gå till Danmark och lasta. En del av de svenska gubbarna ombord hade ju åkt dit för smuggling tidigare och var väl kända av alla våra tullare. När fartyget lämnade Gothenius och svängde höger i stället för vänster vid Vinga fyr började väl tullarna klia sej i huvudet. Vi hade tvingat dom att måla över hemorten i häcken och tagit den svenska flaggan så de seglade iväg utan flagga (se bilden) och ingen hemmahamn i häcken. När dom kom iväg en bit så målade dom dit Waxholm igen och hissade den blå-gula. Certifikatskopiorna hade de plastat in och det var snyggare än originalen. De svenska tullen hade ju fått upp ögonen på henne nu och började snoka i allting. De trodde att de eventuellt kunde vara en stor internationell liga på spåren och att de tidigare svenska ägarna var medlemmar i smugglarligan. ”Siva” gick till Guyana och lastade kokain i dubbelbotten och vände mot Europa igen. Spansk tull hade ögonen på dom hela tiden och tog dom innan dom kom till fastlandet. I den alltid sanningssägande svenska slaskpressen (läs Expressen/Aftonbladet) stod att läsa att en svensk båt var stoppad med två ton kokain och att den svenska besättningen satt i fängelse. Fast det var ju inga svenskar ombord, bara spanjorer. Vad som sedan hände med ”Siva” vet jag inte. Hon låg länge i arrest i Spanien och skulle säljas på auktion. Där ser man i alla fall följderna av att ta till höger i stället för vänster.
Attachments
Siva.jpg
borg
Posts: 1
Joined: 18 Feb 2005, 12:52

Post by borg »

till filip andersson,
det är fantastiskt att en båt bara kan försvinna så där. Jag seglade 2:e
styrman på M/S SIWA mellan den 3/8 1971 till 2/9 1971, och redare var Frans Erling Karlsson, Skärhamn.
Den bilden jag fick på 3.850 tonnaren SIWA är alltså inte rätt båt.
Hoppas att det går att få fram något om båten öde.
MVH
Kjell Borg
Post Reply