m/s Västanvik, Sunnanvik och Östanvik...

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

m/s Västanvik, Sunnanvik och Östanvik...

Post by KRNI »

...tillsammans vid Oljekajen resp. Cementakajen i Slite, Gotland. Alla väntar på cement och senaste beskedet är att Östanvik får börja lasta på fredag lunch eller lördag morgon. Suck, väldigt trist att ligga still och vänta! :evil:

Image

/KRNI
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Har du varit med till Sveriges nordligaste djuphamn, Krister? Töre ligger norr om Karlsborgsverken, fast 3 mil västerut. Bottenviken gör ju en krök förbi Kalix, Haparanda och vidare in i Finland. Töre har varit en ständigt återkommande lossningsplats för cement och på den tiden det begav sej, Cementas båtar. E 10 rakt upp till gruvorna i Kiruna och Malmfälten, men nu är det Luleå och järnväg som gäller, eftersom det mesta som handlar om sjöfart i Kalix kommun, administreras av dönickar som inte ens vet vad en eka är. Det har jag sagt i 25 år och det verkar inte bli någon förändring än så länge.
Sorry Krister, det blev lite politik, men jag kan inte hålla mej när jasägarna bara nickar och håller med.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Töre har jag var i många gånger då jag tjänstgjorde på Östanvik. Enligt uppgifter jag hörde nu finns väl planer på att sluta anlöpa denna hamn.

/KRNI
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Töre

Post by Stig Samuelsson »

Töre var en trevlig plats när jag var styrman i Västanvik för några evigheter sedan.
Det tog så underbart lång tid att lossa och löjrommen var god.
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Ja som sagt långa liggetider i Töre och stora delar av byn var på plats på kajen när man förtöjde.
Speciellt om man var första båt efter vintern.
Synd att alla sådana ställen försvinner allt eftersom.
Är det nån annan trafik på Töre än Cementa?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är ingen trafik överhuvudtaget. Hamnen är nedlagd som mycket annan när det gäller sjöfart i Kalix kommun. Förfrågningar om annnat gods med destination Malmfälten har förekommit, men jag har skrivit det i tidigare inlägg här på Forumet och jag upprepar det igen.
Ett gäng ja-sägare och nickedockor sitter i den politiska ledningen här i kommunen. Folk som inte förstår ett skvatt om sjöfart och den infrastruktur som sjöfarten är. Exempelvis som här i Töre. 500 meter från E 4, dess korsning till E 10 och raka vägen upp i Malmfälten.
Däremot ligger en gul boj hamnen. Där kan man fylla i ett formulär och stoppa ned i boj(brev)lådan och vips kommer ett certifikat på posten att man varit i Sveriges nordligaste djuphamn.
Släck lyset den som är sist!
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Töre blev känd i stora Sverige sommaren 1987 när någon (Siknäs?) såg ett periskop som tittade upp. Här slogs en järnring av ytterst ivriga från militären som efter alla tidigare misslyckade insatser nu fått klartecken för verkans eld vid första bästa synliga indikation. Ubåtsnät gillrades med så mycket bomber att en eventuell ubåt som gick i säkert skulle kunna landa på Rånön.

I detta högbevakade område skulle en timmerbogerare hämta ett lass och kunde gå ut under dubbel helikopterspaning. Sedan hyrde försvaret hela släpet för att använda till avspärrning. Någon som minns mer runt detta?
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Till saken hör att i Töre finns några av landets bästa löjbottnar. Ett mycket rikhaltigt löjfiske äger rum här. Tack vare detta är det lokalt synnerligen stränga regler för all form av undervattensjobb. Sprängning under vatten får i princip inte äga rum annat än under väldigt speciella och noga kontrollerade förhållanden.

Men där tyckte militären det är helt ok att kasta bomber.........Till lokalbefolkningens förtvivlan. Det påstods också att löjfisket tog allvarlig skada i åratal framöver. Men det bekymrade knappast knektarna.

Timmersläpet hörde till MoDo och det var en av deras båtar som drog det. Antingen "Kempe" eller "Frans Michael". Jag hörde historien berättas många gånger under min period i dem. Ett timmersläp är också lämpligt för ändamålet just här eftersom ett sådant var 4 meter djupt.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jo, en synnerligen trevlig period för oss företagare i rederibranschen. Vi var inlejda med bogserbåt som drog ut timmerspärren. Med färja och hydraulkran som sänkte ned stålramar under och längs med alla flottarna för att hindra ev. genomfart.
Fiskarna lade ut grova garn(ryssiläggar) för samma ändamål och öarna ändå ut till Skagsudden var full av militärer.
Jag skall inte helt ironisera över verksamheten, för en av våra båtar hade en viss "kontakt" med något som inte borde ha funnits.
Ett riktigt passande namn fick den sambandsofficer som vi hade ombord på Eol, kapten Spärrman! Inte att förväxla med en lite annorlunda stavad
individ?
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Hur var det där uppe i Töre egentligen :?:
Fick inte regeringen kalla fötter och gav militären order att inte fullfölja vad som verkade ett säkert kap. Jag har hört från (o)säker källa att de ansvariga militärerna nästan gråt när dom inte fick fånga vad som troddes vara en ubåt.
Post Reply