Axel Fredrik

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Axel Fredrik

Post by Husum »

Hej.
Jag skulle vilja veta om Axel Fredrik från Härnösand finns kvar och kanske även lite historik om båten. 1978 när jag gick på sjömanskolan i H-sand var jag ute och åkte med den ett flertal gånger, men det är nu flera år sen jag var där, och som sagt skulle det vara roligt att veta lite om den.
Tackar på förhand
Håkan Sundström
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej
SEKT – 12270 AXEL FREDRIK byggdes 1901 vid Oskarshamns Mek. Verkstad & Torrdocka AB, Oskarshamn som Nb 217. Hon mäter 19,36 x 4,01 x ?? m och hade i begynnelsen en varvets comp. ångmaskin på 80 Ihk, ersatt av Säffle 2cy dieselmotor på 240 Ehk 1956. Sannolikt har hon en annan motor nu.
Byggdes för Strömrensningsbolaget i Ume-Vindelälven, Umeå. Kostade 23.000 kr och döptes till SONJA. Övertogs sedermera av Ume Älvs Flottningsförening och motoriserades 1956 vid Flottningsförenings verkstad på Öhn. Sedan flottningen avvecklats köptes hon 1968 av Carl Victor Ringblom, Kramfors som använde båten som lustbåt till 1974 då Bert Lundqvist, Härnösand köpte henne. Omdöptes till AXEL FREDRIK efter stadens store redare A F Andersson (RAB Nord-Sverige och Norrland). Köptes 1979 till Bert Skoglund och hos honom blev det både bogsering och frakt av folk till Lungön. Har legat utan sysselsättning i Ulvvik sedan slutet av 1990-talet.

Hälsningar
Bengt Westin
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Axel Fredrik

Post by Husum »

Tack Bengt för uppg. finns det något foto på den så vi kan se hur hon ser ut också?? :D

Hälsn.
Håkan Sundström
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Axel Fredrik

Post by silver top »

Tror att det sitter en GM diesel i henne. Kan vara en som suttit i någon av Bert Bergströms båtar,
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Bengt Westin har precis skickat denna bild.
Attachments
Axel Fredrik
Axel Fredrik
Sonja.jpg (42.93 KiB) Viewed 7614 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Undrar

Post by Rolle »

Är det av någon särskild annledning som vinchen sitter så högt...
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Som jag ser det finns det aldrig någon anledning att ha vinschen så högt om man inte tänker mer på kostnaden på en nött vajer än på bekvämligheten med en stabil bogserbåt. Man kan slå mer kaffe i koppen ju lägre vinschen sitter.
Post Reply