Speedo i Seskarö?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Speedo i Seskarö?

Post by Sven Olofsson »

Hittade detta som Gits Olsson har skrivit. Någon som vet mer?

http://www.gitsolsson.se/Resereportage/ ... ad_bat.htm
Öje Joki
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2006, 15:47

Svalan

Post by Öje Joki »

Hej!
Jag är själv född i Revässaari d v s fastlandssidan dit Seskaröbåtarna gick, och vad jag vet så gick Svalan på den traden också, och jag kan ju ta fram årtalen, för jag har uppgifterna liggande någonstans här hemma, och dessa har jag fått från en numera avliden Revässaaribo Anders Koski.
Det gick en till båt på den traden som hette Stallarholmen och jag har väldigt knapphändiga uppgifter om den också, men den hade nog sitt operationsområde i Stockholmsområdet. Var nog tillfälligt utlånad till Seskarötrafiken
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Hej du!

I Revässaari bytte min farsa båtmotor med en fiskare. Hans Solo 4:a mot en Albin O-21, jämnt byte! :D

Morsan har berättat om Stallarholmen. Tydligen åkte hon med den från Staffansviken till Seskarö i början på femtitalet. När jag har försökt fråga mera om båten blir det bara: "den var stor"
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Mer om båten Svalan på Skärgårdsbåtar.se
http://www.skargardsbatar.se/svalan_1906/
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Intressant när Nederkalix ångslups aktiebolag säljer till Kalix ångslups aktiebolag. Kan det ha varit samma ägare? och när slutade man använda benämningen Nederkalix?

Tydligen finns hon kvar på land idag, jag får åka och besikta!
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Vad jag hört hyrdes Stallarholmen i maj 1953 av Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen i Luleå som använde henne där ett år mellan Luleå och Seskarö.

Bw
Post Reply