Uteblivet efterlängtat besök i nödhamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Öje Joki
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2006, 15:47

Uteblivet efterlängtat besök i nödhamn

Post by Öje Joki »

På väg med en timmerfora till Obbola i slutet på 60 talet sökte vi nödhamn i Bjuröklubb. Det var med bogserbåten Freja ägd av Bert Bergström i Kalix. Det var ju inte direkt någon världsmetropol att ligga i och framförallt alldenstund man var ung på den tiden och hade andra intressen som låg och pyrde.

Hur det var så var bogserbåten Nalle, från Båtskärsnäs på väg på lätten nordvart och tog radiokontakt med oss för de visste att vi låg där. Vi kände ju varandra allihop och vi såg fram emot deras ankomst, och förberedde att bjuda Nalles tvåmannabesättning på middag. Tiden gick sedan första anropet och vi ropade upp dem och lite krystat sa de att de hade blivit lite försenade. Vi kunde inte förstå vad som hänt men efter en par timmar ropade Nalle upp och de meddelade att de hade ändrat sitt beslut att besöka oss och på grund av ny charter.

Vi förstod inte vad som hänt men att något hänt utöver det vanliga förstod vi, och ryktesvägen efteråt fick vi en förklaring. Nalle hade p g a en smärre navigationsmiss kommit lite för långt österut vid lördagsgrundet ost Bjuröklubb och fått en lättare grundkänning, varvid den murkna trämasten gav vika och ramlade över fördäck. Man kom loss från grundet och surrade fast masten provisoriskt i horisontalt läge över fördäck, och befälhavaren tog det beslutet att inte hälsa på oss kollegor som låg i Bjuröklubb. Om Nalles besättning kände sig skamsen eller om man bedömde att Nalles L o a blev för mycket för att angöra Bjuröklubbs hamn det har jag inte fått bekräftat än idag. Men jag vet att Nalle seglade vidare några år, och själv har jag ingen aning om den båtens vidare öden.
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Post by Ulf Jonson »

Nalle såldes först till Luleå, därefter till Bureå där hon låg en tid utan att nyttjas. Ägaren tror jag hette Jonas Lindgren. Såldes vidare till Gumboda. Den nya ägaren renoverade båten på Ursvikens varv, bl a nya bottenplåtar och ny överbyggnad. Båten sjönk vid kajen i Gumboda hamn, bärgades och rustade upp igen.
Så vitt jag vet så använde ej heller denne ägaren båten till någonting vettigt. Den sågs mest på varvet eller vid kaj i Gumboda. Såldes så småningom till Vaxholm och fick namnet Pollux
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Nalle

Post by Rolle »

Nalle när Börje Morin Båtskärsnäs var ägare ...
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag har hört att Nalle donerades eller gavs bort till någon organisation?
Post Reply