Timmerbogseringsdramatik

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Öje Joki
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2006, 15:47

Timmerbogseringsdramatik

Post by Öje Joki »

Vill delge en upplevelse från timmerdragartiden.
I slutet på 60 talet drog vi bilbuntar från Skelleftehamn till Schaumanns i Jakobstad. Det var Viking 2 och Freja som jag var styrman på under den perioden. Vi fick en dålig rapport på kvällen och hade kommit en bit ut mot Nordvalen, och med hjälp av lotsbåten på Holmögadd så sökte vi nödhamn i Sörgadden på Holmön. Ser man på sjökortet idag så tror man inte att det kan vara möjligt men så var det. Kvällsrapporten lovade hastigt tilltagande SO-lig vind och vi var tvungen att hals över huvud lämna nödhamnen och satte kurs mot Ritgrund.

Vi tog lots tidigt på morgonen och Sydosten uteblev men däremot blåste det upp en kraftig NW, ca 17m/s, och det var ju inte vad vi var byxad för.
Plötsligt drog Viking 2 iväg med John Waltari som skeppare, för wiren som höll samman bilbuntarna gick av på hans del av foran. När han kände att det släppte tog han UK:N den s k Norrlandsfrekvensen och sade att nu åker jag efter ett nytt lass.

Vi tappade ca 4200 kbm, i stort sett halva lasset och kom då med Freja ensam dragande med assistans av Viking 2 in i Djupkastet, där vi blev liggande åtskilliga dagar och reparerade lasset. Timmarna in till Djupkastet var ingenting man vill uppleva åter. Freja skruvade sig ganska häftigt och lotsen vi hade ombord mådde inte bra, och trots lång erfarenhet så hade han enligt egen utsago aldrig varit med om ett värre helvete.

Det var annars en trevlig tid och vi drog sammanlagt 17 lass till Jakobstad under tre somrar.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Dessa två var det och skepparen på 2:an var Helge Waltari. John var hans pappa. Vem står på kajen?
Förresten är det Viking 2 som dyker i min Avatar.
Attachments
VIKING 2.jpg
VIKING 2.jpg (27.56 KiB) Viewed 5196 times
FREJA med en hårfager matros i Härnösand.jpg
FREJA med en hårfager matros i Härnösand.jpg (61.72 KiB) Viewed 5196 times
Öje Joki
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2006, 15:47

Post by Öje Joki »

Bra Börje, att Du rättar till, även här börjar ¨åldern ta ut sin rätt
Hälsningar
Öje J
Post Reply