Godsfrakt på Göta kanal igen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.

Godsfrakt på Göta kanal igen

Postby m/s munter » 18 Jul 2019, 20:40

https://www.corren.se/nyheter/motala/fo ... 13143.aspx

Något som jag har diskuterat med kollegor i flera år, att köra slow freight på kanalen och till lastageplatser o städer i sjösystemet. Varje lastbil man slipper brottas med på de dyra vägarna är ju kalas!!
m/s munter

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Postby Lars E Johansson » 20 Jul 2019, 21:30

Kommer att stupa på praktiska svårigheter som
m/s munter wrote:https://www.corren.se/nyheter/motala/forslaget-godstrafik-pa-kanalen-om6213143.aspx

Något som jag har diskuterat med kollegor i flera år, att köra slow freight på kanalen och till lastageplatser o städer i sjösystemet. Varje lastbil man slipper brottas med på de dyra vägarna är ju kalas!!
att transporterna blir långsammare, att Göta kanalfartyget inte kan segla upp till Ica-butiken för att där lasta av, att omlastningar mellan fartyg och landbaserade fordon kräver påtagligt ökade arbetsinsats/kostnader.
Lars E Johansson

Postby m/s munter » 21 Jul 2019, 17:05

Det lär väl inte vara tanken att leverera dagligvaror till detaljhandel, så det lär inte bli några omlastningsproblem. der är nog tung transport som inte är "just in time" leverans. industriella varor, jorbruksprodukter, så som det vänerhamn redan hanterar.

så tror jag.

MH
m/s munter

Postby Jan Schönemann » 21 Jul 2019, 20:35

Problemet är väl tillgången på tonnage. Sydfart och Dagskär existerar medan Svanefjord är skrotad. De minsta lastpråmarna i Europa de franska peniches är ju 39 meter medan slussarna är 32 meter.
Jan Schönemann

Return to Fallrepet