Vispråmen Storken Stockholm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Vispråmen Storken Stockholm

Post by Helmut Maripuu »

Ordnade en fest med mina vänner. Blev lite nostalgiska och kom in på nöjesetablisemang vi besökt. Under tiden jag gjorde lumpen i Stockholm besökte jag ofta vispråmen Storken med artister som Stefan Demert och Robban Broberg. Rotade runt i mitt bildarkiv och kom på att jag inte har en enda bild från vare sig utsidan eller insidan av vispråmen. är ganska säker på att det var någon typ av sandpråm med betäckningen TB350. Någon som har bilder och någon inredningsritning av musikpråmen.
Kanske tom någon som har några minnen av musikpråmen.
Kanske någon som har minnen av St. Erik när hon låg vid Strandvägen som musikbåt?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Vispråmen Storken Stockholm

Post by Torsten H »

Jag sänder med ett foto av den som lastpråm. Den var byggd 1903 i Jungfrusund av ek och fur, 141 brt, dim: 28.87 x 7.50 x 2.20 m, 240 ton last, upphuggen 1973.
Attachments
6939  TB 350 b.jpg
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Re: Vispråmen Storken Stockholm

Post by Helmut Maripuu »

Skrotad 1973 och fungerade som vispråmen storken under åren 1962–1969. Kommer ihåg att den var i dåligt skick när jag besökte pråmen ca 1967-1969. tyckte redan på den tiden att det var en dödsfälla med massor med folk. Gott om brandfarlig sprit och röken låg tät i båten. Får nog passa på att besöka några arkiv i Stockholm och kolla om jag kan få fram mer information om båten och vad myndigheterna tyckte om båten.
Fast det var rena paradiset för oss unga killar som kom från landet och skulle göra lumpen i storstaden. Själv var jag lite tafatt och hade problem med att ragga på tanterna. Men tanterna gillade unga tafatta långhåriga spinkiga killar så Vispråmen Storken blev mitt favorittillhåll på kvällarna. Får nog efterlysa Storken gäster på nätet som kan berätta om viskvällarna.
Post Reply