Vet någon något om detta fartyg "Giorgos N" ???

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
fantomas
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2006, 22:03
Location: Skärblacka , Östergötland

Vet någon något om detta fartyg "Giorgos N" ???

Post by fantomas »

I mitten på 80-talet eller närmare bestämt 1986 så kom det in ett fartyg till Norrköpings hamn , som hette Giorgos N....
Just denna dag detta fartyg lade till i hamnen så var rubriken i NT (norrköpings tidningar) "Skräckfartyg i Norrköping" Det blev massor av skriverier om just detta fartyg som då var i ett uselt skick ett riktigt spökskepp.....Så ut att komma från "botten" faktiskt...
Jag var bara en lite grabb då men mitt intresse för faryt vaknade rejält då....
Jag minns att jag cyklade in till Norrköpings hamn för att titta på det berömda fartyget....
Och visst var det en overklig syn , helt otroligt att besättningen på detta fartyg vågade jobba på det då säkerheten var lika med 0........

Jag sparade alla tidnings urklipp på från NT (tror att jag kanske kan ha dom kvar än idag på ngn av vindarna) minns iaf att dettafartyg låg minst 1,5 månad innan de fick fara vidare igen (de var tvugna att göra massor av reparationer på fartyget)...

Hur som helst så har åren gått men då och då så har jag undrat vad som hände med detta fartyg...

Detta är den enda bild jag hittat på fartyget...och den enda infon....
Tyvärr en rätt väntad info om det (att den sjönk tillslut).....
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... 066&cid=15

Jag skulle vara mycket tacksam om någan här kanske kunde ge lite mer info om det eller rent av någon från norrköping som kommer ihåg just detta fartyg...
som kanske tom har tidningsurklippen kvar elelr bara andra bilder än denna enda jag hittat på nätet..........
Fantomas..
fantomas
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2006, 22:03
Location: Skärblacka , Östergötland

Re: Vet någon något om detta fartyg "Giorgos N" ???

Post by fantomas »

Ingen som vet eller kommer ihåg alls ??
Fantomas..
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Vet någon något om detta fartyg "Giorgos N" ???

Post by kapstans »

Alltså du har ju den data som rörde båtens byggår och upphuggning. Du kan ev söka vidare på dess IMO nummer för att se om det finns någon öppen internetkälla. Du vet det har hunnit passera mängder med "skräckfartyg" sedan dess, dock betydligt färre de senaste åren. Oseriösa rederier vet numer bättre än att ta sig in inom Paris MoU området, speciellt inte upp till Norden. Anledningen att de håller sig undan är att de vet att de kommer fastna i inspektion och att det sannolikt blir dyrt i förlängningen.
Möjligen kan du själv undersöka vidare genom att ta kontakt med Transportstyrelsen för att se om det finns någon uppgift i register. På den tiden var det Sjöfartsverket som var ansvarigt tillsynsverk men idag ligger funktionen tillsyn under Transportstyrelsen.
Fredrik Ahlman
Post Reply