En sjöräddningshistoria

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Johan Stillman
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2005, 09:58
Location: Göteborg
Contact:

En sjöräddningshistoria

Post by Johan Stillman »

Image

Skoj att hitta detta nya forum! Ser ut att kunna bli riktigt trevligt! Bara för att hjälp igång det hela så bjuder jag nu på en liten historia från Mälaren (nej, kall det inte för grodhavet... grrr!) och sjöräddningen.

På midsommarafton för några år sedan var jag och en besättningsman till ute med lillbåten på stationen för ett besök på Björnön med lite midsommarfirande. Mitt under fikat började personsökaren pipa, vilket innebär att det är larm och dags att åka lite båt. Ned mot båten och iväg. Väntade ett tag på storbåten som var tvungen att gå från kaj inne i Västerås.

Larmet gällde en grundstött båt vid Tallskärsgrundet. I hård sjö hade de gått på med en segelbåt med två barn och föräldrar ombord. Båten stod hårt på och dunkade i sjön. Vi tog över frun och barnen till storbåten. Olyckligtvis gick vi själva samtidigt på grund med Rescue Västerås och slog bort en skrovgenomföring, ett hål slogs upp och båten började vattenfyllas, vid ett sådant tillfälle är handen bra att ha. Den tätar nämligen lite lagom :-) Iaf om man saknar träplugg. Samtidigt frågade frugan en av våra andra besättningsmedlemmar ombord på haveristen varför det var så mycket vatten i båten, varpå hon fick svaret "det är en blöt båt, hoppa över nu".

Vi tog oss snabbt över till storbåten och fick träplugg och hammare så vi kunde fortsätta så fort vi var torra.

Ett ankare fälldes för haveristen en bit ut och så kopplade vi tamp till masten och vickade segelbåten, då kan man dra sig ut för handkraft och riskerar inte att ha sönder så mycket samtidigt som kölen vickas så båten får mindre djupgående. Smidigt värre!. Efter ytterligare en grundstötning på vägen ut var de flott. Så storbåten tog dem med på släp ni till Västerås.

I tumulten kom det fram att en båt liggandes en bit bort också behövde hjälp, vi gick då med lillbåten fram till den och pratade med dem. Det kom då fram att de försökt hjälpa segelbåten men själva stött på grund, ibland har man otur. Efter en snabb titt på deras skador så beslutade de att gå in mot Västerås och där reparera båten. Vi höll oss på nära avstånd till båten ända till hamn ifall något oförutsett skulle hända, också med tanke på vår förstörda propeller.

Efter propellerbyte och kontroll av våra skador gick vi med båda båtarna till klubbholmen Granskär där vi åt och umgicks under kvällen. Klubbholmar är verkligen bland de trevligaste ställena om somrarna!

På hemvägen hittade vi en drivande båt vid Östra Holmen, de hade fått motorstopp och behövde bogsering till Lögarängshamnen. Sagt och gjort, de drogs in och vi tog oss hemåt färdiga för sängen. Alltid skönt att komma till en varm och go säng efter en hård dag.


Det är ju ett annorlunda sätt att spendera midsommarafton, men jag tycker allt det är trevligt!
Mvh Johan Stillman
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Tjena Stillman, trevligt att se att du fortfarande knappar omkring på tangentbordet. Vi har inte hunnit svinga bägaren ännu, men det kommer nog.

Ha det gött så länge

/Jocke
Johan Peterson...
Posts: 1
Joined: 28 Feb 2005, 15:59

Post by Johan Peterson... »

Mycket bra berättelse! Tror att det är sånt liknande även jag har gjort
Johan Stillman
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2005, 09:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Johan Stillman »

J Hemlin wrote:Tjena Stillman, trevligt att se att du fortfarande knappar omkring på tangentbordet. Vi har inte hunnit svinga bägaren ännu, men det kommer nog.

Ha det gött så länge

/Jocke
Jadu Jocke. Jag knapptattrar fortfarande :-) Du torde vara tillbaks i stan nu va? Hör av dig per mail så ses vi och svingar en bägare någon kväll!
Mvh Johan Stillman
Post Reply