Båtar på Seine

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Båtar på Seine

Post by imar »

Alma 5386.JPG
Last edited by imar on 30 Jul 2018, 02:47, edited 2 times in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Sein

Post by imar »

Problem med uppkoppling men bilden är nog MMSI 226012930.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Sein

Post by imar »

Fotot är från igår med husbåten Alma och Pont Alexandre i Paris i bakgrunden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Sein

Post by imar »

CIMG5396.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Sein

Post by imar »

Problem med uppkopplingen. Vad är det för konstiga nummer på sista bilden?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Båtar på Sein

Post by kapstans »

Det övre numret kan jag inte svara för möjligen något franskt båtregister. Det nedre numret däremot är ett sk ENI-nummer. Ett ENI nummer är kanalsystemets motsvarighet till IMO nummer. Ett fartyg som överstiger vissa minimimått skall vara försedda med ett ENI-nummer som visar fartygets identitet. ENI står för European Number of Identification och är ett nummer med en serie om 8 siffror. Ett IMO nummer har ju bara 7 siffror.
Nu är det dock som så att det finns fartyg som har både IMO och ENI nummer, dvs tex ett riversea ship. Tex ett lastfartyg som både kan segla till havs men också är godkänt för att operera i Europas kanalsystem. Dessa lite speciella fartyg har ofta höj och sänkbar kommandobrygga för att komma under broar vid behov. Ett sådant fartyg har då ett 8 siffrigt kombinummer. Det börjar med prefixet "9" och följs sedan av sitt vanliga IMO nummer. Detta är dock ett specialfall.
ENI nummer är indelat i ett antal prefixserier där de tre första siffrorna avslöjar från vilket land fartyget kommer. Så på bilden ser vi då prefixet 018 följt av löpnummer på fem siffror. Enligt prefixregistret har Frankrike 001-019, alltså kan vi då snabbt konstatera att det är ett franskt fartyg.
Detta nummer skall vara synligt i aktern samt på sidorna.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Seine

Post by imar »

CIMG5394.JPG
Ohana på bilden är alltså från Belgien om man går efter ENI-registret. Jag har försökt att hitta henne men ännu inte lyckats.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Seine

Post by imar »

En annan som däremot gick att identifiera var Sebastien 226004920 på resa från Rouen till Saint Gratien med last. Hon passerade mellan öarna i Paris när jag fångade henne med kameran.
Attachments
CIMG5407.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Seine

Post by imar »

Fel, kortet är från den 30 juli och hon var i Saint Gratien den 29. Det ligger alldeles i närheten. Men det verkar vara rätt båt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Båtar på Seine

Post by kapstans »

Jag tycker de här kanalfartygen är rätt kul faktiskt. Ibland hela familjen engagerad och bilen har man med sig likaså, en livsstil. En stilla förhoppning är ju att det här kan bli en mer frekvent syn också i Sverige när man förutsättningarna på plats. Det är ju ett väldigt miljövänligt sätt att förflytta stora partier med gods och det avlastar ju väg och övrig landinfrastruktur.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Båtar på Seine

Post by Jan Schönemann »

Enligt Marine Traffic har OHANA fransk flagg. Bilen på poopdäck har dessutom franskt reg.nr. Hon ligger f.n i Rouen dit hon kommit från Neuilly-Sur-Seine. Hälsn. Jan
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Båtar på Seine

Post by kapstans »

Hon får nummer i början av livet sedan följer det med hela livscykeln, så byter hon namn och flagg kommer hon ändå ha med sig samma nummer som hon ursprungligen fick. Som ett IMO nummer.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Båtar på Seine

Post by imar »

CIMG5392.JPG
Jag skickar med en bild på Ohana i helfigur där det framgår att det är ett lastfartyg med skalkade luckor. Bilden på aktern som jag tidigare har med visar att hon är belgisk med ENI-nummer som börjar på 060. Kapstan har gett en bra förklaring till hur det kan vara så. Vi får tro att hon är fransk med belgiskt nummer då. Det är så du menar Kapstan?


Nåväl då går jag in på Marine Traffic och hittar inget franskt lastfartyg med det namnet och det numret som kan stämma. Hur går det ihop Jan? Vilket nummer har du hittat henne med där?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Båtar på Seine

Post by Jan Schönemann »

Sökte på Ohana på Marine Traffic under rubriken "vessel, port etc." Hittade henne under "show all results". Inland Motor Freighter (FR) med ENI-nr 06001841 utan foto tyvärr. Dagens sökning visar att hon lämnat Rouen och gått uppströms Seine.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Båtar på Seine

Post by kapstans »

Precis. Kom gärna med fler flodbåtar, det är kul med lite omväxling.
Fredrik Ahlman
Post Reply