Vintern i antågande

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Vintern i antågande

Post by Ulf Jonson »

Fotade idag dessa båtar, som efter avslutad seglation väntar på stadigare is för att få lägga ut från kaj för vintern. Båtarna är "Norrbyskär", Vidar III. Och KFUM:s "Kutter". Bilden är tagen i Norrbyn, och båtarna trafikerar sommartid Norrbyn-Norrbyskär,
Attachments
Norrbyn.jpg
Norrbyn.jpg (116.1 KiB) Viewed 10446 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Ms Sandskär

Post by Rolle »

Finns Ms Sandskär kvar på Norrbyskär
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Post by Ulf Jonson »

Nej. Sandskär köptes av dom nya ägarna till Norrbyskärs värdshus och användes till och från under 2004. Ifjol var hon till salu och låg upplagt i Ström. Vad jag vet så är hon fortfarande kvar där
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Sandskär

Post by Rolle »

Ok
Hasse
Posts: 7
Joined: 30 Jul 2005, 17:50

Sandskär

Post by Hasse »

Hej visst är det denna Sandskär som Kalle Söderholm hade i Haparanda skärgård på 80 talet ? MVH Hasse
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Post by Ulf Jonson »

Om Kalle Söderholm har ägt båten vet jag inte, men Börje Åström Kalix var ägare och sålde den till Mats Borg som då ägde Norrbyskärs Värdshus
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Visst har jag varit ägare av Sandskär och Kalle Söderholm före mej. Av drygt 40 år på sjön, så var nog den här tiden den roligaste. Jag, min fru och alla våra 4 barn var engagerade på något sätt, under dessa 6 år som vi körde i Norrbottens skärgård. Tänk att vara ute i skärgården och roa människor som är lediga från jobbet. Fan vad vi hade roligt och hur imponerade folk var över vår skärgård.
För att tillfredställa bl.a. Rolle(mågämne), lägger jag in en bild av mej själv, Kapten Åström i Handelsbankens toppluva mitt i sommaren. Det var de mutor vi fick av våra kunder.
Attachments
Skepparn.jpg
Skepparn.jpg (118.12 KiB) Viewed 10266 times
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Ser ut som en ung skeppare eller är det en urgammal bild? 8)
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Både och, men som du ser i mitt inlägg i Förslagslådan för år 2006, så kan du se vad jag menar. Antingen är jag exhibitionist eller så tycker jag om att prata med folk jag känner eller vet vilka de är.
Ni som kände mej i mitten av 60-talet såg en så´n här proper yngling.
Attachments
JAG.jpg
JAG.jpg (119.38 KiB) Viewed 10181 times
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Alla ni som haft Risön till hemmahamn här får ni en liten historia. :D

En av mina systrar jobbar åt kyrkan i Kalix och hon berättade följande:

För att få nya besökare provade man på nya grepp med söndagsgudstjänterna. Till kapellet i Risön tänkte man ha en kvällsgudstjänst en söndag för inte så länge sedan. På fredagen innan ringer dock kyrkvärden från Risön. Nej på söndag är det som så att två av de som brukar gå i kyrkan är bortresta på söndag och de andra två tänker titta på bingo-lotto så det är lika bra att ni ställer in i Risön!
Post Reply