Till Afrika

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Till Afrika

Post by m/s munter »

kom från Norrköping, har den legat där länge?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6798487
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Till Afrika

Post by kapstans »

Hon tillhörde ju tidigare Royal Stockholm Cruise Line med bas i Norrköping. Hon har funnits ett bra tag i deras ägo. Kanske lite i största laget för verksamheten.
Fredrik Ahlman
steamer ship
Posts: 9
Joined: 12 Feb 2015, 19:15

Re: Till Afrika

Post by steamer ship »

Har nu lagt till i Ystad efter diverse turer:
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/far ... e-i-ystad/
Steamership
steamer ship
Posts: 9
Joined: 12 Feb 2015, 19:15

Re: Till Afrika

Post by steamer ship »

Efter diverse turer med omflaggning till Togoflagg kom Saga Lejon iväg från Ystad och befinner sig nu i höjd med Portsmouth vid 20.30 tiden ikväll.
steamer ship
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Till Afrika

Post by kapstans »

Ja de valde ju verkligen en blåsig säsong att ta sig neröver på, vi får hoppas hon kommer fram hel.
Fredrik Ahlman
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: Till Afrika

Post by theuno »

Jag var med och hämtade henne i Lubeck 2002. Var sedan med till varvet på Beckholmen året efter. Mysig båt men det var en del att göra då. Rederiet med det bombastiska namnet och de lika högtflygande båtnamnen var det ingen vidare ordning med.
theoneanduno
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Saga Lejon som är på väg till Afrika befinner sig enligt Marine Traffic den 5 nov strax söder om Abidjan (Elfenbenskusten). Det verkar ha gått bra hittills sedan hon den 24 oktober rapporterades i höjd med Portsmouth i kanalen. Sträckan får jag till ca 3400 nm vilket gör drygt 11 knop i medel om jag inte mätt fel. Hon gick med 8,6 knop vid positionsbestämningen. Som destination står Lome TG. Det ligger i Togo.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Den 24 november finns en angiven position för Saga Lejon liggande vid en pir i Lomé Togo. Det var väl dit hon skulle så man kan säga att nu börjar ett nytt liv för henne. Istället för att köra runt skandinavier i den svenska skärgården med räkor och vitt vin som färdkost får hon nu mörkhyade afrikaner som passagerare. Det blir intressant att följa hennes vidare resor. Lomé är Togos huvudstad med 1,5 miljoner invånare så där borde väl finnas jobb för den här gamla damen. Namnet borde vara ok även i Afrika tycker jag. Men det återstår att se.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Det verkar inte ha hänt så mycket med Saga Lejon sedan hon lämnade Sverige. Den senaste positionen på Marine Traffic är att hon den 20 mars ligger med stop i maskin i Gulf of Guinea en bit söder om Neves Ferreira. Det står då att hon skulle anlända till LBV? kl 17 den 26 mars. Idag den 28 står samma uppgifter kvar. Någon som vet mera?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Till Afrika

Post by Jan Schönemann »

LBV låter ju som Libreville huvudstaden i Gabon.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Det låter inte otroligt. Den angivna positionen är ungefär 150 dist V om Libreville.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Den 20 maj låg Saga Lejon till kaj i Benins huvudstad Cotonou.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Till Afrika

Post by imar »

Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men Saga Lejon har återigen Svensk flagg om man får tro Marine Traffic. Det verkar inte finnas några färska uppgifter om position. Tittar man efter henne idag på nämnda sida så finns uppgiften från den 20 maj där hon ligger i Libreville GA.

Dessutom finns det en uppgift om ATD och ATA samma plats den 16 juli kl 20.59 resp 21.19. Hur skall man tolka detta?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Till Afrika

Post by kapstans »

Hon fick väl Togoflagg vill jag minnas men jag kan faktiskt inte se det rapporterat till Equasis-databasen. Lägg ingen kraft på det.

Actual Time of Departure ATD, Actual Time of Arrival ATA, dvs faktisk avgångstid resp ankomsttid. Det finns ju också uppskattad tid ETD/ETA. Kanske de gjorde en provtur, förhalning eller liknande.
Fredrik Ahlman
Post Reply