Kapten Blimé

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Kapten Blimé

Post by Knut Klinghjert »

Apropå tråden om Kapten Billes existens kom jag att tänka på en annan sagokapten jag hört talas om: Kapten Blimé

Enligt historien ska han under många år ha fört passagerarfartyget VESTAN längs Bohuskusten.
Han hade ingen formell behörighet utan det hela försiggick med någon slags evig dispens.
Sitt namn hade han fått av att han brukade stå vid landgången och fråga: Sa i bli mé?

Jag har hört någon historia om när han hade Kata Dahlström som passagerare, men tyvärr minns jag inte riktigt hur det var.
Men det kanske är någon på Fallrepet som kan friska upp minnet av denne "kapten", om han nu har existerat?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Kapten Blimé

Post by johanmmolin »

Det var kaptenen på ångbåten "Viken" Emanuel Jonsson, även kallad "Bli mä". När han lämnade en brygga brukade han luta sig ut över relingen och ropa till den där församlade menigheten: "Ska ni bli mä". Har för mig att VIKEN gick mellan Uddevalla och Lysekil.

Han hade vid något tillfället transporterat Kata Dahlström, som skulle hålla ett agitationsmöte för åtta timmars arbetsdag. Sedan skulle hon åka tillbaka till Uddevalla och passa tåget där.

Väl så nära kajen att man kunde se tåget slog "Bli mä" stopp i maskin. Då Kata Dahlström protesterade och pekade på det väntande tåget svarade han, enligt uppgift att "nu har jag gjort mine åtta timmer för i da´".

Denna kapten synes ha funnits på riktigt!
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Kapten Blimé

Post by Knut Klinghjert »

Tack för upplysningar, denne kapten var tydligen ingen skröna. utifrån dina fakta har jag kollat vidare, och funnit lite om "Blimé" och VIKEN.

Byggd i Motala 1883 för Ångbåts AB Bohuslänska Kusten i Uddevalla för trafik mellan Uddevalla och Lysekil. Hon fick till befälhavare Emanuel Jonsson, som tidigare fört den lilla ångaren Axel. Kapten "Bli mä" förde Viken under åren 1883-1906. Viken såldes 1942 till Svenska Statens Vägförvaltning i Västerbottens län och fick Umeå som hemort. Efter lång och trogen tjänst skrotades gamla Viken 1951. Längd: 24,13 m. Bredd: 5, 19 m. 100 Ihkr.
Attachments
10929.jpg
10929.jpg (67.54 KiB) Viewed 6397 times
012sAYBSkDMy.jpg
Post Reply