Bogserbåten Brio

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Bogserbåten Brio

Post by imar »

2017-03-01_26 Bogserbåten Brio.JPG
2017-03-01_25 Maragret Johnson under bogsering.JPG
Hösten 1959 tog jag i Göteborgs hamn ett foto på Margret Johnson under bogsering. Eriksbergs var syns i bakgrunden. Jag kan inte läsa namnet på bogserbåten men det ser ut som 3 eller högst 4 bokstäver. Nästa kort i rullen är på bogserbåten Brio som nu är på väg in i hamnen. Även där syns Eriksbergs flytdocka i bakgrunden. Jag tycker inte att fönstren i styrhytten är samma på de båda bilderna men det är ju inte samma vinkel. Om det är Brio som bogserar så måste hon lagt av kabeln strax efter jag tog kortet på bogseringen för vi är på utgående med MS Bremö och vi har inte hunnit långt mellan de båda korten. Jag är tveksam. Någon som kan säga om det är Brio på båda korten?
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: Bogserbåten Brio

Post by theuno »

Johnson hade två bogserbåtar som var systrar "Brio" och "Fuertza". Att den undre bilden föreställer en av dem är det ingen tvekan om.
Det enda som skilde dem åt var namnen.
theoneanduno
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bogserbåten Brio

Post by imar »

Man kan se Johnson märket i skorstenen på båda om man förstorar. Dessutom går det att läsa namnet på den övre bilden "Brio". Sedan jag skrev sist så har jag kommit fram till att även den undre bilden är Brio även om jag inte riktigt får styrhytten att stämma till 100. Förmodar att det är vinkeln. Antalet bokstäver stämmer inte med Fuertza.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bogserbåten Brio

Post by kapstans »

Det är rätt intressant att man var så självförsörjande förr eller hade så mycket in-house i rederierna. Som här egna bogserare. Det är väldigt intressant många gånger att se hur rederierna bedrev verksamhet och vad som fanns inom koncernen. Jag tror man kan lära mycket av att kika på sådant, det är inte alltid så att utvecklingen går framåt, ur alla aspekter. Trevliga bilder i alla fall.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåten Brio

Post by zoroaster »

Johnson var rätt självförsörjande; Stål (Avesta),Rederi(Nordstjernan),Oljor(Nynäs),Transporter-buss+lastbil(Linjebuss)Bildäck (?),Stuveri(CL Hansson) Bogsering (CL Hansson) Bildelar(?) Fastigheter(?) Köttproduktion(?)osv kommer inte ihåg alla företag i koncernen.
Men som anställd hade man mycket bra rabatter i bolagen. När jag arbetade i agenturen i GBG så hade vi tex 23 öres rabatt på drivmedel, detta i början på 70 talet, min far som jobbade i SHell, med start i deras rederi runt 40 hade 8 öre, snacka om att han var sur. Och betänk priset på bensin då kan har vrit ca 2-2,50 per liter.

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bogserbåten Brio

Post by kapstans »

Ja och man får ju tämligen stabila bolag av den där diversifieringen. Man står liksom inte och faller med rederirörelsen till följd av en konjunktursvängning, överbyggnation eller vad det nu må vara då man har många ben att stå på. Om man ser till de långlivade rederierna så har de många gånger andra ben att stå på. Det är ju egentligen i modern tid som man skall bli så specialiserad och att man skall lägga tjänster på outsourcing.

Se er omkring på många av de framgångsrika, de har inte sällan en bred koncern i ryggen. Så skulle man bygga upp något idag vore det nog inte dumt att ta till sig av det som var rätt förr.
Om man rent allmänt ser till näringslivet så går ju många inriktningar i cykler, kanske är det så att det krävs en generations ledare för att växla inriktning. Att de beslut som föregående generation fattat förkastas med nytt tänkande och att man därmed på lite sikt kan se en återgång till det som var att man för åter till in-house istället. Alternativt att man får se en ny variant på det.

Därav blir det då intressant att se till historien, inte för att förkasta tankarna utan för att ta till sig av russinen ur kakan. Det behöver ju inte bli billigare att köpa in alla tjänster då en del av dem kan utföras av egna organisationen både billigare samt att man behåller kompetensen inom huset.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bogserbåten Brio

Post by imar »

Det mest avskräckande exemplet i det du säger är när kommunerna för några årtionden sedan skulle sälja ut skolorna och annat för att sedan åter hyra samma lokaler. Hur kan man vara så dum att man tror att den nya hyresvärden gjorde detta av ideella skäl. De hade ju själva en egen organisation som kostade pengar som tillsammans med anskaffningskostnaden lades på hyran.

I Göteborg varf det väl bara Johnson line som hade egna bogserbåtar vad jag minns och det gick väl så länge som linjefarten fortgick. Jag jobbade på ett fartyg som var i Göteborg varje vecka och det var mycket trevligt att se en levande hamn med varv, linjefart och bogserbåtar. Allt detta är borta nu, tyvärr.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bogserbåten Brio

Post by kapstans »

Jo jag minns det där med skolorna, det var Göteborgs Kommun som fick den "geniala" idén och om jag inte missminner mig var det väl Hvitfeldska gymnasiet bland annat som var sådant föremål... Kortsiktigt var det säkert kanon men på lite sikt blir det ruin. Det behöver ju inte bli billigare i annans regi...

Även tex Broströms hade ju bogserbåtar vi kan ju för enkelhets skull kalla rubbet "Röda bolaget". Det fanns en hel uppsjö verksamheter inom koncernen Tirfing som var koncernmoder i Broströms.
Fredrik Ahlman
Fartygsbyggarn
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2014, 20:17

Re: Bogserbåten Brio

Post by Fartygsbyggarn »

Lite tidigare hade även Svenska Lloyd egna bogserare.

Den här till exempel: http://www.tugboatlars.se/VikingII.htm
Post Reply