Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by Knut Klinghjert »

Det verkar inte finnas någon ände på allt Trump kommer att förstöra, tror ni att han ger sig på sjöfarten också? Han kanske bygger en fast lågbro mellan Lilla Bommen och Hisingen?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by imar »

Amerikanarna får den president de förtjänar. Hade de haft ett valsystem som gick ut på att få flest röster så hade Trump aldrig blivit president. Att systemet är så tokigt som det är beror väl på att varje delstat alltid varit måna om att ha en viss självständighet. Är det någon som känner till den exakta anledningen. Det är ju inte första gången men vissa lär sig aldrig. Det är kanske lika svårt att ändra på som vapenlagarna.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Ja alltså jag ser den nye presidenten som en viss fara faktiskt. OK, han har republikanska partiet bakom sig och de kommer troligen att hejda upp det mest sjövilda och galna upptågen. Men gör han verklighet av det han antytt till under valet kan det i värsta fall bli en fara även utom landet. Det kan ju röra sig om en viss valretorik och man skall nog inte dra några långtgående slutsatser förrän man ser hur det blir i verkligheten.
Sen är det frågan hur stor makt han egentligen får över världspolitiken? Visst han må vara USAs president men vissa skeenden kan bli svåra att stoppa i alla fall. Men OK tänk då ett värsta scenario bara för "skojs skull".
Trump är ju ingen miljövän utan anser ju mest att man kan fortsätta förorena och att globala uppvärmningen skulle vara ett kinesiskt påhitt. Klimatavtalet som tecknades i Paris blev ju tufft att få till men det gick till slut. Om Trump nu drar sig ur kan det i värsta fall ge konsekvensen att fler drar sig ur varvid vi står åter på ruta 1 igen. Då skulle det mot all förmodan kunna hända saker. Tänk svensk sjöfart som satsat på miljöprofilen fullt ut. De har satsat på att bli bäst. Om då miljön får en lägre ställning ja då kan man ju gå miste om affärsnyttan av sina satsningar.

Vidare är Trump en motståndare mot frihandel så nya avtal under dennes tid som president lär inte tecknas om han får bestämma. Nu finns det dock republikanska krafter inom partiet som gärna ser frihandel så det kan bli svårt för honom i alla fall. Men visst säg att TPP och TTIP skulle falla på grund av Trump så blir det tuffare. Frihandelsavtalen skulle ju skapa mängder med nya transporter och vore en fin fin möjlighet för våra rederier till nya affärsmöjligheter.
Samtidigt skulle vissa fartygssegment kunna gynnas av en Trump politik.

Just svensk export till USA är inte i volym gigantisk så där är det ju en sak men om frihandelsavtalen utgår så är det ju ett bekymmer. Men vi skall inte måla fan på väggen redan nu. Även om Trump vill uppnå vissa saker är han ändå inte envåldshärskare.

De som riskerar mest är nog amerikanerna själva med Trump vid rodret. Det känns lite som efter Brexit omröstningen att det är för tidigt att dra någon slutsats utan man får se hur det utvecklar sig.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by imar »

Som jag ser det så är den globala uppvärmningen det absolut största hotet mot mänskligheten. Jag tror nog att det finns forskare i USA som håller koll på detta också. USA s ostkust har för inte så länge sedan, i samband med orkan, fått smakprov på hur det kan bli om vattennivån stiger drastiskt. Jag vet inte vad den räkningen gick på men det var ju bara en början på vad som kommer att hända i Kapstans värsta scenario. Så den svenska sjöfarten gör nog klokast i att fortsätta sina satsningar på miljöprofilen. Med eller utan Trump vid rodret så kommer USA så småningom att medverka till den linjen. Om inte förr så när Manhattan står i vatten och stora delar av ostkusten är översvämmad. Helt fritt från miljöprofil skulle det bara ta några decennier att komma i det läget. Då är det en fördel om den svenska sjöfarten redan är anpassad till superstränga regler och kan fortsätta med sin verksamhet som vanligt. Låt vara att man missar en del kortsiktiga stora vinstuppgångar och att det kommer ett och annat krig emellan men vi kommer i slutändan att hamna på miljölinjen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Jag tror inte Trump insett hur svårt det är att omsätta ord till verklighet. Man drar sig inte bara ur uppgörelser hur som helst. Visst de kan dra sig ur klimatavtalet med det tar tid att göra så och lite komplicerat med för den delen. Vet inte om han har energin och tålamodet att vänta. Frihandelsavtalet med EU är ju värre för där kommer de nog inte att gå vidare under denne mans ledning. Där är vi ju då förlorare genom ökande transporter som uteblir. Vår industri förlorar ju också intressanta möjligheter som ett sådant avtal skulle kunna ge.
Miljön är viktig det är sant men samtidigt kräver den globala regler framför regionala. Nu hoppas jag de håller sig kvar på inslagen linje men om miljöfaktorn skulle få en mindre betydelse internationellt så finns ju ett potentiellt problem. Att global uppvärmning existerar tvivlar nog få på, det är nog andra värden som lockar mer när någon gör ett sådant utspel. Vi skall inte glömma att detta är en enda man och hur viktigt än denne man är kan han få svårt att vända globala skeenden. Miljöfrågan är nog att beteckna som något som intresserar många världen över. Men vi får se hur det utvecklar sig.
Fredrik Ahlman
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by Helmut Maripuu »

Trump har han fått igenom någonting. Utan alla duktiga medarbetare och ett stort arv skulle han inte vare något annat än en pajas. Tänk er bara vad skulle Bert Karlsson vara utan sin duktiga stab. Inte ens IKEA Kamprad skulle blivit något annan än en pajas utan duktiga medarbetare.
När USA,s mindre bemedlade fått det sämre kommer säkert någon att skjuta karl men vill gardera mig mot att Is förvandlar Trumpcenter till sand och grus när Trump är hemma för att visa att inreseförbudet inte stoppar terrorister.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Nej han har väl inte lyckats genomdriva värst mycket, hade ärligt talat inga större förväntningar heller. Det må vara en sak att driva ett företag men samtidigt en helt annan sak att driva ett land. Dagens terrorister finns ju ofta redan på plats, kanske också är infödda i landet som avses. Utanförskap och segregation är något viktigt att fokusera på för det föder extrema strömningar. Jag är lite rädd för de "ensamvargar" som dyker upp allt oftare.

Däremot om han nu genomför sin utlovade byggboom i USA så finns det goda möjligheter för svenska företag och vår sjöfart att leverera tjänster till landet. I ett ökat byggande krävs massor med trävaror som man inte har inhemsk produktion att klara att leverera. Samtidigt brukar då Kanada kunna exportera till USA sådana produkter men just nu har de stora problem med skadedjuret granbarkborren vilket medför att man får söka råvara på andra ställen. De nordiska länderna har ju då resurser att leverera. Detta i sin tur kan då generera högre råvarupris i Sverige som flera kan få del av tex skogsägarna. Men som sagt vi får se om visionen blir till verklighet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by imar »

I hamnen här i Kalamata såg man mycket svenska trävaror för många år sedan. Därefter har jag sett Finska trävaror, Tyska trävaror och Ryska trävaror. Dock inga Svenska. På senare år har jag inte sett några trävaror alls. Svenska trävaror var väldigt gott hållna här i Grekland innan man började snabbväxa träden. 1968 hyrde jag hotellrum på ön Hydra och hotellägaren visade stolt upp sina nyinsatta fönster av svenskt virke. Mitt tips är att Trump inte kommer att påverka den svenska sjöfarten så mycket. Det blir som vanligt marknadskrafterna som bestämmer.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Det finns allt långsamtväxande skog också i Sverige. Vi har ju en lägsta ålder för slutavverkning i Sverige, speciellt uppe i norr finns lite äldre träd beror visserligen också på att det växer som mest långsamt där uppe. Ta tex ståndortsindex G12(gran) resp T12(tall) där ligger lägsta ålder på 100 år. Medan i södra delen av landet kan en G36 ligga på slutavverkning 45 år. Nu är detta ytterlighetsfall men just i norr har vi den äldsta skogen i år räknat. Det är ju då heller ej säkert att de avverkas "redan" när åldern är uppnådd utan att man låter dem växa till några tiotalet år ytterligare.

Så Imar du kan även i fortsättningen tala varmt om den svenska skogen som något Grekerna bör eftersträva att ha i sina hus och fönster mm.
Det finns träslag som växer snabbare tex lärk eller contorta men kanske markägaren inte vill lägga alla ägg i en och samma korg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by imar »

Det tror jag säkert att det finns bra skog i Sverige nu också. Flera gånger när jag behövt trävirke har jag frågat och fått besked om att det var tyskt trä. Det har då varit väldigt glest mellan årsringarna. Sedan ganska lång tid tillbaka är byggarna inte så noga med virket. Man väljer inte ut trä till fönster tex (Extra utsatta). Fönstren tillverkas på fabrik och det skall gå fort. Då får kvaliteten vika för priset. Numera görs knappast några fönster alls i trä så när denna viktiga del är borta så blir det ännu mera framgång för lågprisvirket var det än växt (tror jag).
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Du har rätt kvaliteten faller offer i "jakten på billigast", något som går igen universalt. Man kan väl hoppas på sikt att pendeln svänger åter där kvalitet åter blir av vikt och priset underordnat. Kvalitet skall inte behöva vara en lyx.
Träets användningsområden följer tiden lite. Att massabehovet minskar i takt med att tex mindre papper nyttjas samtidigt som man utvecklar nya användningsområden genom FoU.

Men om USA får fart på byggandet väntar goda tider för svenska företag är väl det analytikerna kommit fram till.

Samtidigt kablades det ut idag om presidentens nya lättnader på miljöområdets regler helt i strid med Parisavtalet. Det i sig oroar mig en del och om det kommer spilla över på sjöfarten i förlängningen. Där är det nog viktigt att större delen av övriga världen står enade om vilken väg man skall gå för att värna miljön även om USA skulle gå åt andra hållet. Vi får se helt enkelt.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Jaha då har det hänt då att USA drar sig ur klimatavtalet alt omförhandlar. Direkt oansvarigt drag att lämna ett så viktigt avtal. Därtill kan detta leda till att maktbalansen går mot Kina som nya världsledaren. En sak är att uttala skepsis mot detta avtal men att faktiskt rent konkret dra sig ur trodde väl jag knappast skulle ske. Nu hoppas jag att resten av världen står fast i vad som avtalats annars riskerar vi både en politisk cirkus och en skenande global uppvärmning. Jag är faktiskt rätt besviken ikväll.
Man kan ju hoppas att Obama har rätt när han tror att delstater och företag själva kan välja att gå den klimatsmarta vägen.

Skulle däremot fler länder backa ja då har vi ett nytt tufft läge som man helst ej vill tänka på just nu.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by Torsten H »

För något/några år sedan drog Obama ett löjets skimmer över ett uttalande av Trump, och en upplevd oförrätt kan han aldrig glömma. Därför skall tydligen allt, som Obama har fått till, bort - oavsett, om det är förnuftigt eller inte - men bort skall det.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Trump - slutet för den svenska sjöfarten?

Post by kapstans »

Ja det är makalöst att sätta privata mål framför politiska och sådana som främjar världen. Men inom republikanska led finns ju folk som inser vem som sitter vid makten. George W Bush framstår mer vettig när han uttalat sig om presidenten likaså McCain mfl.
Nu verkar det i alla fall som om sjöfarten står fast att gå vidare med sina miljömål och hantera CO2 om man ser till vad ICS kablar ut, det är ju bra.
Fredrik Ahlman
Post Reply