MUNKTELL Vrak vid Vänersborg ??

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

MUNKTELL Vrak vid Vänersborg ??

Post by Klas Andersson »

Jag fick i kväll höra av en trovärdig källa att en fd Bohuslänsk Fiskebåt vid namn MUNKTELL skall ligga sjunken strax norr om Vänersborg ,vid den sk Oljepiren ,det är en betongpir strax väster om farleden när man kommit ut under Dalaborgsbron ,

har lite svårt tro det ! ......trodde jag hade stenkoll på vraken i Vänern .... :roll:
men uppgiften kommer från en kille som varit tillfrågad att bogsera upp den till Vänern från kusten ,men backat ur ,
någon annan gjorde det sedan ,och den lades vid denna piren ,där den strax sjönk ,
OCH han har då varit där och sett skrovet !!under ytan, eftersom den låg på sidan !
detta ska ha varit för minst 15 år sedan

en koll i "FISKEBÅTARNA OCH VARVEN" ger en mycket trolig kandidat ! nämligen nr: 7659 ,byggd på Donsö 1930
haft nummer LL844 och GG 147 ?

nån som vet något om detta ??
OCH om vraket verkligen ligger kvar där ??
Mvh Klas
linea
Posts: 8
Joined: 10 Jun 2011, 05:59

Re: MUNKTELL Vrak vid Vänersborg ??

Post by linea »

Helt rätt!!
Munktell kom till Vänersborg ca 1996-97 hamnade vid järnvägsbron nästan vid stationen i Vänersborg. Sedan bogserades hon till oljehamnen utanför staden där låg hon nog i två vintrar sjönk på vårvintern. Kommunen bekostade bärgning med hjälp av en grävmaskin på en pråm med gripskopa, lyftes upp bit för bit på land. Var och tittade på huvud maskin som var en Munktell tändkula. var även inne i maskinrummet när hon flöt i Vänersborg om jag inte minns fel fanns även en liten motor som drev något annat möjligtvis generator eller kompressor. Munktell finns med på bilder på denna sida http://swengelsk.se/coast/Bohus/smogbiz ... wlers.html Googla :nåra gamla trätrålare om inte länken funkar.
linea
Posts: 8
Joined: 10 Jun 2011, 05:59

Re: MUNKTELL Vrak vid Vänersborg ??

Post by linea »

Läste lite noggrannare tråden MUNKTELL stog på botten varit enkel att bärga
Post Reply