Vrak vid Vargön ?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by m/s munter »

angående lok som fartygsmaster, Fredrik, du som är trollhättebo, det skeppades väl lstora lok från nohab till ryssarna en gång i tiden. Finns det bilder på det. Eller mins ja fel..
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by m/s munter »

Jävla iPad. Inte lok som fartygsmaster... Fartygslaster.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by kapstans »

Jag är inte inföding men.... Jo det fraktades stora kvantiteter lok till Ryssland. Man beställde hela 1.000 lok från NOHAB i Trollhättan. Dessa lastades på båt med den sk Rysskranen som faktiskt står kvar än idag. Renoverad i år faktiskt. Rysskajen ligger precis ovan 2:an sluss vid Åkers sjö. Det finns en Facebookgrupp kring NOHAB som har mängder med bilder rörande detta som jag kan rekommendera. På Innovatum i Trollhättan kan du få veta allt om du har vägarna förbi.
Man fortsatte sedan att tillverka lok fram till RC2 loken tror jag det var som senare kom att tillverkas i Västerås.

http://www.skoftebyn.n.nu/rysskranen

http://www.trafikverket.se/contentasset ... sloken.jpg
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by m/s munter »

Härlig bild, jag antar att den akter styrplatsen på Newcastle är "reservplats", direktstyrning?
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by kentolsson »

Håller med om bilden. Ser att det är dubbelspår, svensk standard och den breda ryska spårvidden.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Vrak vid Vargön ?

Post by kapstans »

Nu efter att kranen genomgått full renovering kan jag rekommendera ett besök då det är en ren fröjd för ögat att se detta tekniska konstverk.
Fredrik Ahlman
Post Reply