pinkod

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

pinkod

Post by imar »

I samband med köp av ny dator och övergång till W 10 har det uppstått problem. Jag har fått en ny kod med alltför många tecken i. Jag hittar inget som beskriver hur man byter ut den. Någon som vet?
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: pinkod

Post by L-J »

Det finns ett antal "how to" om man söker på google. Men det bästa är om du lär dig ditt lösenord. Det ger dig en säkrare användning av din dator och försvårar obehöriga/aningslösa personer från att använda din dator...

L-J
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: pinkod

Post by imar »

Jag håller med dig. Problemet var nog att det var för enkelt om man bara lät Fallrepet komma ihåg koden. Det har fungerat bra i flera år men med otydlig anteckning och byte av dator och program så var det borta. Jag fick ett nytt men det är så krångligt med bokstäver och siffror så jag vill gärna byta. Och det är här som problemet uppstår. Hur gör jag? Jag skall se om jag hittar det du kallar "How to" på Google så får vi se. Märkligt att det inte finns någon anvisning i programmet.

Tack så länge.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: pinkod

Post by kapstans »

Inte för att det hjälper dig för stunden men jag kan rekommendera att byta till Apple/Mac istället för PC för en PC är bara till besvär medan en Mac bjuder på bekymmerslöst ägande. Ångrar aldrig att jag lämnat PC-världen. Men du får väl traggla med instruktionsboken och lycka till.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: pinkod

Post by imar »

Jag har även en Apple dator och kan hålla med dig i din positivism över det märket. Dock tror jag inte Fallrepet har någon gräddfil för Apple när det gäller att byta lösenord för att kunna skriva här. När jag kommer hem igen till min Apple så har jag samma problem där med att lägga in den mycket krångliga koden på mer än 10 tecken med blandat, siffror och bokstäver som inte går att lägga på minnet. som tur är så finns ju tjänsten att datorn minns mitt lösenord.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: pinkod

Post by kapstans »

Ja låt datorn minnas så är det ju inget att tänka på. Mac är oftast mer användarvänligt än PC, för oss som inte vill pula hela dagarna. W10 är något av det värsta jag upplevt. Mac har ju alltid varit kanon för bild och mediahantering.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: pinkod

Post by zoroaster »

Gul post it lapp är väl inte att tänka på? Bara att klistra på skärmen. Måste vara gul, det är ju påsk.

I vilket fall som helst Glad Påsk.

D
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: pinkod

Post by L-J »

Oavsett vad man har för O/S så finns det program som sköter inloggningar på div sidor. Jag använder Webroot och är helnöjd med det. Det håller rent från oönskad kod och fyller i alla inloggningar. Dessutom finns en funktion som spårar min tele om jag skulle förlora den. Allt jag behöver göra är att fylla i ett lösenord när jag startar min webbrowser.
L-J
Post Reply