Att befinna sig i sjönöd

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Tack tack. Men jag kan tänka mig att om pirateriet skulle anta ny form och piraterna skulle söka agera som skeppsbrutna då skulle man tänkas kunna få ett problem i sjöfarten. Normalt idag agerar pirater från snabba båtar och att man sen söker äntra fartyget för en ev kapning eller annat illdåd. Jag har funderat på ett scenario där beväpnade pirater skulle låtsas vara båtflyktingar eller skeppsbrutna för att bli räddade. Då skulle man få ett problem för hur avgöra om det är en person i äkta nöd eller någon med en dold agenda. Som tur har inte utvecklingen tagit den vändningen men rent tankemässigt en intressant tanke för en sådan utveckling hade ju kunnat rubba rent grundläggande principer.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Ja, det var lärorikt. ordet "fartyg" nämndes många gånger. Gäller samma regler för båtar under gränsen för fartyg?
Flyktingarna som är i nöd på havet behöver och får hjälp av de bartyg och båtar som finns i området och den hjälpen omfattas såvitt jag kan förstå av den skyldighet att hjälpa som Kapstans skrivit om. Men om där inte finns ett enda fartyg i närheten och gummibåtarna (eller vad det är för något) sjunkande närmar sig kusten, vem har då skyldighet att ingripa och rädda? De som bor där vet att det kommer flyktingbåtar varje dag som behöver hjälp men de befinner sig på land.

Jag ställer dessa konstiga frågor för att det på senaste tiden förekommit uppgifter i pressen, med påståenden från vissa stater, där man menat att Grekland inte förmått stoppa flyktingarna vid gränsen. Gränsen är havet. För mig verkar det konstigt att man skulle få lov att att hindra en drunknande från att ta sig iland.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Man måste följa reglerna oavsett om man färdas i en båt under 12x4 m eller skepp med överstigande måtten. Reglerna är till för alla på sjön. Vidare har ju varje kuststat ett ansvar att hålla med sjöräddning och denna organiseras på lite olika vis i olika länder. I Sverige har Sjöfartsverket huvudansvaret för sjöräddningen och vanligen får de då hjälp i insatserna av ideela Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Lotsar etc. Om en olycka sker på låt säga en färja så går också andra fartyg i området mot positionen för att vid behöv hjälpa till med insatser ofta då att rädda över passagerare.
I andra länder kan tex försvaret vara huvudman etc. Hur situationen ser ut i Grekland kan jag tyvärr inte svara på men det bör ju gå att kolla upp även om man skriver med konstiga bokstäver :)

Naturligtvis kan man inte och får inte hindra den som kommer från havet upp på land och så sker heller inte. Titta på Italien för att ta ett exempel rätt nära dig, där har ju Kustbevakningen räddat tusentals åter tusentals personer och fortsätter på samma vis. Dessa personer tas sedan till stora läger där deras asylsak prövas i enlighet med internationella konventioner. Man måste hjälpa den som kommer via havet däremot jobbar EU alltmer på att förebygga att de ens företar sig den svåra och farliga resan. Att jobba förebyggande. Rädsla för det okända är väl att beteckna som ett av mänsklighetens stora problem.

Det är nog rätt normalt att folk i gemen kräver svar och liknande av politiker när det kommer ofantligt många flyktingar på en och samma gång precis det som sker i Grekland nu. Däremot har ju många av dessa inte satt sig in i vad som gäller utan mer att de blir lite rädda för det nya läget.
Det är en allvarlig situation i Syrien som är orsak till strömmen och Grekland tillhör de närliggande länderna därav stor volym migranter. Tankar har ju funnits inom EU att fördela flyktingar från Grekland vidare till andra unionsländer men det systemet har ju havererat. Jag kan heller ej sådan politik rörande migration på mina fem fingrar men kommer någon från sjön skall de räddas vet jag och det räcker ju för mig.

Sedan förbättras olika förhållanden som råder inom och omkring sjöfarten också med olika konventioner. Varje konvention får vanligen namn efter den ort där konventionen avhandlades. Tex Athenkonventionen (bättre regler för frakt av passagerare och deras bagage), Nairobikonventionen(hantering av vrak) och Hong Kong konventionen(fartygsåtervinning) mfl... Allt sammantaget bidrar till säkrare och en miljömässigt riktigare sjöfart. Även ersättningar vid skada. Utvecklingen når aldrig ett slutligt mål utan hela tiden utvecklas en högre säkerhet ur precis alla aspekter.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Det du skriver är ungefär som jag tänkt själv. Det är risk för att jag spårar ur lite nu men i och med att det kommer så mycket folk från havet som måste räddas och gränserna till Greklands så gott som stängs så blir situationen rent kaos så småningom i Grekland. Med detta följer då även kriminalitet i olika former. Om hundratusentals migranter på så sätt samlas så kommer inget att kunna hindra en utbrytning från migranterna mot väst. Det har redan förekommit bilder på uppklippta stängel med flöden av människor som tagit den vägen.

Tyskland tog mot ca en miljon människor förra året, Sverige 150.000. Om lika många människor kommer i år så kommer splittringen inom EU att ta fart. En tänkbar konsekvens av detta kan bli att unionen upplöses. Det kommer naturligtvis inte att minska flyktingströmmen. Behovet av flykt finns kvar så länge som det är som det är i deras hemländer oberoende om det bottnar i fattigdom eller krig.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Om alla EUs medlemsländer hade delat ansvaret av mottagandet hade nuvarande situation aldrig uppstått. Det funkar inte att ett fåtal länder axlar en hel unions delade mänskliga ansvar. Situationen i Grekland är bekymmersam. Att därtill vissa forna stater ur Östblocket samtidigt behandlar delar av sin befolkning illa så de lämnar landet för att tigga gör inte sitsen bättre. Här borde EU agerat kraftfullt direkt mot dessa länder. Folk flyr inte för att det är roligt de flyr vanligen på grund av att de måste. Nuvarande situation är ett misslyckande från unionens sida.
Du kan sätta staket på land men inte mot havet. De som tar vägen via havet utsätter sig för stora risker men man gör detta ändå då man inte ser en annan utväg. Visst det följer säkert en och annan med ett bättre liv i sikte men bara dem med flyktingstatus skall ju ges asyl.

Nåväl Greklands resurser till räddning till havs är begränsade och EU har därav stärkt upp sjöräddningen genom att andra stater inom unionen hjälper till att rädda migranterna. Sverige har resurser i form av båtar där nere bla KBV 477 och ytterligare en båt i samma klass. Anledningen till att Kustbevakningen kör dessa mindre båtar i Egeiska havet är att det ofta är mer skyddat vatten och korta avstånd hav till land. Vid insatsen i Italien var det snarare öppet hav vilket kräver större fartyg. I Grekland är snabbhet att föredra och två båtar möjliggör ett bättre samarbete att rädda mycket folk ur usla båtar. Det handlar här om att rädda folk in till land vilket då också förklarar ytterligare varför ett staket mot havet aldrig är aktuellt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Att Grekland har varit ett korrupt land i årtionden känner kanske många till men att de Västerländska politikerna gör ett sådant missfoster som EU och tar in alla länder (nästan) som önskar och som inte är mentalt kvalificerade är inte så mycket bättre. Det hade även varit bra för de sk okvalificerade länderna om större krav ställts på dem innan inträdet. Bl a skulle de fått bevisa sin sociala reformvilja att vara med och bygga EU och sin solidaritetsvilja mot unionens övriga medlemmar. Men av detta blev det inget. Man byggde istället upp en koloss som inte kan uträtta det mest elementära och humanitära arbetet gemensamt. Det kommer att visa sig ganska snart om det över huvud taget finns någon gemensam vilja inom unionen till att ta hand om de nya problem som alltid dyker upp där människor är involverade.

Den enda europeiska politiker som förstod vidden av hela katastrofen var Tysklands förbundskansler Angela Merkel.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Ja Tyskland har gjort en stor insats men också Sverige speciellt om man ser till den begränsade befolkningen i numerär därtill ett antal länder ytterligare. Stora problemet är ju nya tillkomna länder som tyvärr sett EU som en kassako mer än att man också måste ställa opp när det gäller. Det visar tydligt på att det finns väldigt stora kulturella skillnader inom EU vilket skapar en instabilitet i Unionen. Nåväl politik talas på så många andra platser att det känns som en härlig frizon här.

Men om vi ser till de stora problemen på Medelhavet där folk dör för att ta sig till friheten så måste mer göras för att stoppa att resorna ens företas. Kanske att etablera en säker färjeförbindelse skulle vara en lösning eftersom folk flyr oavsett. Det skulle ju då dra undan mattan för den svarta marknad som sköter de farliga transporterna idag. Jag vet ärligt talat inte vilket som är den bästa lösningen. Samtidigt var ju vapenvila en positiv sak i Syrien noterade jag igår på nyheterna, om man kan ända upp våldet och få in FN så kanske man kan bygga stabilitet även om det känns långt borta just nu. Kan man skapa lugn skapar man ju också förutsättningar för folk att kunna återvända vilket säkert de allra flesta vill.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Det du skriver i ditt sista stycket Kapstans hade varit ett alldeles utmärkt och framsynt sätt att rädda tusentals människors liv. Detta borde väl kunna räknas till sådana åtgärder som faller inom ramen för sjöfartspolitiken inom EU. Tyvärr såg jag aldrig några sådana ord uttryckas i vare sig pressen eller andra nyhetskällor, ett klart och tydligt exempel på att det inte finns den gemenskap och solidaritet i unionen som man ibland missleds att tro. Du har naturligtvis helt rätt i att Sverige tagit på sig den allra största delen av alla medlemsstaterna om man ser till folkmängden. Även i absoluta tal är det troligen på gränsen till vad som är möjligt utan att äventyra hela samhällsapparaten.

Helt klart kommer det att finnas anledning att återkomma till detta ämne senare när läget förvärrats ytterligare. Det finns ingen avmattning i flyktingtillströmningen ännu i sikte utan gummibåtarna kommer dagligen i lika stort antal som tidigare och någonstans skall alla dessa människor ta vägen. De stora aktörerna i världen som, på papperet, gärna vill framstå som värnande av humanitet och mänskliga rättigheter har hela tiden (i den pågående katastrofen) hållit en märkligt låg profil i det som de säger sig förespråka.

Med detta säger jag Nod Natt
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Det är inte lätta frågor, det är frågor som är komplicerade. Jag har noterat synpunkten med en färja istället för gummibåtarna enstaka gång. Man skulle vinna att fler inte behöver sätta livet till vilket är en mycket viktig sak. Samtidigt söker man då hålla koll på strömmen och det är möjligt att strömmen skulle öka vid en sådan insats då bortom kontroll. Ett mottagande måste ske i någon mån under kontroll så att ländernas egna system klarar upp att möta strömmen. Men med en färja skulle man ju stoppa flyktingsmugglingen då den blir överflödig.
Jag tror att man måste få till en kombination av många olika dellösningar. En färjelinje, Skapa stabilitet i oroshärdarna så att folk kan stanna i större utsträckning, leda in på säkrare landvägar samt de insatser som görs i Turkiet med hjälp nära. Vi vill ju hjälpa till men vi kan heller inte riskera att våra system faller samman pga en okontrollerbart stor ström.
Jag tror att EU har en roll här om man klarar att axla den och då få andra EU länder som i stort inte hjälpt någon att dela ansvaret. Europa hade kunnat lösa detta bättre om alla länder känt en större delaktighet.

Utöver kustbevakningens resurser har vi ju också de fantastiska SSRS på plats i Medelhavet med två båtar för att rädda liv. Man har ju startat en kampanj just för att hjälpa till där nere som man kallar "De gula båtarna"

http://gulabatarna.se/

Det kan ju kännas som en droppe i havet men dessa gör nytta. Så de olika resurser som finns från myndigheter och frivillig organisationer gör allt man kan för att rädda liv. Hade man däremot haft säkra "legala" vägar på land eller vatten hade dessa resurser inte behövts alls, så det är ju värt att fundera över. Det här inget enkelt ämne och det är väl svårt att säga rätt eller fel utan att mer noggrant analysera.

Säg kommer det gummibåtar också till det område där du befinner dig i Grekland?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Under årens lopp har det åkt fast smugglare då och då som haft tex en segelbåt full av migranter. Vid ett tillfälle fanns ett hundratal gömda inne i en tio-meters båt. Men det är några år sedan. I den här omgången har inga dykt upp ännu. Vi har haft en del illegala nordafrikaner här men sedan de blev hotade av Krisi Avgi (parti långt t h om Sverigedemokraterna) försvann de.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Vi har ju det här sk "Transportöransvar" som är en i praktiken innebär en begränsning då det rör migranter. Ett rederi eller flygbolag kan få stora kostnader om man transporterar in en person utan pass eller tillstånd. Därav stoppas dessa personer redan innan avgång för att rederiet inte skall få okontrollerbart höga kostnader till följd av ansvaret. Tidigare tillämpades detta för resor utifrån tredje land in till Schengenområdet men nu också inom Schengen.
Detta är bla en orsak till att man inte har etablerat säker färjelinje in till Schengenområdet men troligen borde EU kunna exkludera en sådan linje att omfattas av regelverket om linjen upprättas som "säker väg".
Genom ett sådant tilltag skulle man underminera flyktingsmugglingen men kanske också samtidigt öka strömningen av folk in i Schengen. Jag anar att EU väger fördel mot nackdel med ett sådant tilltag. Transportöransvaret hindrar inte flykting från att söka asyl men vid ett avslag får transportören stå kostnaden. Det är inte bara sanktioner i form av kostnader som Schengenlandet kan tillämpa utan man kan också vidtaga mer drastiska åtgärder mot rederiet om det skulle sättas i system.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Sedan gäller det ju också att upptäcka alla dessa överlastade småbåtar och det är ju inte alltid det lättaste. I en "vanlig" nödsituation har man ju vanligen en EPIRB eller en SART som underlättar ett sådant arbete. EPIRBen sänder ju en nödsignal. EPIRBen sänder signal via satellit som visar positionen medan SART kan detekteras på en X-band/3 cm radar, den ger då ett speciellt eko på skärmen. I dessa migrantfall finns ju vanligen inte sådan "lyx". Likväl har de ombordvarande vanligen heller ej SOLAS 6h dräkter vilket gör dem än mer oskyddade för väder. Vidare heller ej nödproviant och sjukvårdslåda. En riktig klassad flotte med rätt antal passagerare är ju något helt annat än dessa gummibåtar. En vanlig fartygsbesättning i nöd i gummibåt är ju betydligt bättre rustade i "sin nöd" än dessa båtflyktingar, därtill tränade för ett nödläge. Många av dessa som nu flyr kanske aldrig ens mött havet innan.

Myndigheternas insatser riktas ju inte enkom in på att rädda de nödställda utan man söker också lokalisera och gripa dem som smugglar folk. Det där är ju en verkligt viktig uppgift. Om många grips kan det få en avskräckande effekt.

Strömmen med båtar minskar ju under vintern men nu några månader in på nya året så kommer ju värmen och ett stabilare väder vilket troligen kommer leda till att fler kommer att företa den livsfarliga resan. Det är sannolikt att resurserna kan behövas stärkas upp under de närmaste månaderna för att klara läget.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by imar »

Såvitt jag kan förstå så har det inte varit någon avmattning i flyktingströmmen mellan Turkiet och Grekland alls. Det kommer tusentals migranter varje dygn i bristfälliga farkoster. Det har sedan många år funnits en uppdämd och latent flyktvilja hos en stor del av befolkningen i Syrien och i länder runt Syrien. 2015 rann bägaren över och lavinen satte igång. En stor del av befolkningen som är vanliga skötsamma människor vill inte fortsätta att ha det så som det är där. De är numera informerade via media på samma sätt som i Europa och har förstått skillnaderna. Kriget var naturligtvis det som utlöste det hela men viljan har funnits långt tidigare hos många att ge sig av.

När de sedan genom olika kanaler får information om att flykten inklusive båtresa och vidare transporter organiseras av villiga operatörer om man betalar så är det nog lockande för många att hoppa på det tåget. Man kan delvis jämföra med lämmeltågen till Amerika från hela Europa för 100 år sedan. Då hade det sedan länge varit dåliga tider i Europa och med braskande annonser lovades guld och gröna skogar i Amerika. Från Sverige blev det då båt från Göteborg till England och därifrån Amerikabåt Cunard eller White Star till för det mesta NY med registrering på Ellis Island. Likheten är att det blev ett lämmeltåg som spred sig och omfattade miljoner människor. Skillnaden är att resan över Medelhavet organiseras av kriminella element som bara vill åt migranternas plånbok.

Vi har ju kunnat konstatera att det inte finns något sätt att stoppa deras ankomst till öarna i Grekland eller Italien. Däremot anser sig en del medlemsstater i EU ha rätt att gärda in sig med stängsel trots medlemskap i EU och Schengenavtal. Det är ett högst märkligt beteende. Jag kan inte släppa tanken på att dessa medlemskap har ingåtts endast för att vinna fördelar och att det kommer att bli flyktingfrågan som kommer att bryta upp hela unionen till slut.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by kapstans »

Först har vi väderfrågan och här kommer en rapport från Kustbevakningen som har enheter på plats i Grekland.

https://www.kustbevakningen.se/operatio ... migranter/

Jo jag känner det att man har annonserat i bla Irak om Sverige ungefär som på Amerikamigranttiden men de stora flertalet kommer ju till följd av kriget där man är direkt eller indirekt berörd av. Det finns säkert dem som kommer för att få ett bättre liv alltså av rent ekonomiska skäl men de flesta flyr pga krig. När asylsaken granskas beviljas ju endast dem med äkta flyktingstatus asyl. Likväl glömmer många att det är faktiskt långt från alla som kommer till våra länder som sedan slutligt får stanna permanent av asylskäl kopplade till den säkerhetsbedömning som görs av Migrationsverket. Jag har tagit del av uppgiften att upp mot 80.000 kan få vända hem igen av dem som kom hit förra året. Men alla som kommer får sin sak prövad. Liknande görs ju i andra europeiska länder.

Om du läser Kustbevakningens notis så ser du att det finns olika nivåer av båtflyktingar från vattenskoter, via cabinbåt till gummiflotte med en fallande prisklass.

Stora problemet är kanske just EU samarbetet som haltar, man håller inte sig till ursprungsplanen då väldigt många stater inte tar något som helst ansvar. Jag tror inte unionen faller av detta. Dock orolig över utgången i EU valet i UK, lämnar de EU då kan det rämna på riktigt. Jag ser EU på något vis som en fredsgarant inom Europa faktiskt.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Att befinna sig i sjönöd

Post by zoroaster »

Ur verkliga livet i fitidsbåt;

Gick österut i Lindalsundet vid Vaxholm för två år sedan. En massa småbåtar och passagerarbåtar.
En båt med utombordare ca 7 meter lång hade fått motorstopp. Uppvuxen som man är på en ö så saktar man givetvis in och styr upp mot dom. Dom var ganska beskänkta men åndå motorstopp hade dom Precis när jag ska slänga över en tamp till dom och dra undan dom från farleden kommer en W-båt i full sluring och passerar ca 3-4 meter ifrån oss. Var själv tvungen att dra på och vända upp för att möta sjön och dom i fyllebåten ramlade kors och tvärs, en ramlade i. Nu löste sig allt. Vi fick upp badaren och en tamp och drog dom till en brygga. Men va fasen W-båten kunde hållit ut från oss och saktat in lite. Det var inte så att den inte sett oss på håll.
Dåligt tycker jag.
D
Post Reply