A.K. Fernström-bogserbåt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Fartygsbyggarn
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2014, 20:17

A.K. Fernström-bogserbåt

Post by Fartygsbyggarn »

Hej,

Jag söker information om en bogserbåt som i slutet av 1903 såldes till A. K. Fernström.

Historiken jag har är följande:

1877: Byggd på Eriksberg Mekaniska Verkstad i Göteborg som BRAVO till C. Klitgaard, Aalborg. Hon var 52'6" lång med en ångmaskin om cirka 12 nhk.
1880: Såld i januari till Aalborg Havnecommission, Aalborg.
1891: Såld till partrederi med C. C. Sørensen, Aalborg och L. C. Lundgaard, Aalbarg. Omdöpt till ACTIV. Senare såld till partrederier i andra konstellationer.
1903: Såld i november/december till ingenjör A. K. Fernström, Carlshamn för 2800 danska kronor.

Är det någon som har mer information om båtens vidare öde i Sverige, så hade jag varit mycket tacksam!

Tack på förhand,

Martin Holmgren
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by kapstans »

Ta och kika på Tugboatlars hemsida.
Fredrik Ahlman
Fartygsbyggarn
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2014, 20:17

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by Fartygsbyggarn »

Hej och tack för svar!

Tyvärr kan jag inte hitta någon båt som passar på den annars utmärkta sidan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by kapstans »

Är du säker på att namnuppgiften stämmer? Om hon varit skeppsregistrerad i svenskt register så bör det gå att plocka fram henne den vägen. Ett tips är att göra efterlysning via klubb maritim. Understiger hon dock mått för skepp kan det bli lite värre att finna info.
Fredrik Ahlman
Fartygsbyggarn
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2014, 20:17

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by Fartygsbyggarn »

Nej, tyvärr vet jag inte om hon bytte namn när hon kom till Sverige. Och jag är yttert tveksam till att hon registrerades, hon var nog för lite och användes förmodligen till att bogsera stenpråmar från Stenbrotten. Däremot kanske hon mättes in när hon kom till Sverige?

Har varit i kontakt med Klubb Maritim och ännu inte fått napp.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by kapstans »

Om hon var skepp så skall hennes dokumentation finnas i Transportstyrelsens rullor och arkiv.
Fredrik Ahlman
Fartygsbyggarn
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2014, 20:17

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by Fartygsbyggarn »

Intressant! Var hittar man dessa arkiv? Jag antar att hon på något sätt måste inspekterats när hon kom till Sverige. Vem gjorde det? Kommerskollegium?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A.K. Fernström-bogserbåt

Post by kapstans »

Om hon föll under definitionen skepp så har hon besiktigats av Sjöfartsinspektionen/Sjöfartsverket dvs nuvarande Transportstyrelsen. Handlingar från svenska skepp arkiveras. Så lämpligen kolla med Transportstyrelsen sjöfartsavdelning var detta finns arkiverat. Möjligen kanske du skulle börja med att kolla med avdelningen Transportstyrelsens fartygsregister. Om det dock är som så att fartyget ej kvalificerat som skepp så finns ingen kontroll. På den tiden förekom bogserbåtar precis under 4 meters bredd också så det får inte hållas för omöjligt att just detta är en sådan. Sett till den ringa längden är det möjligt.
Fredrik Ahlman
Post Reply