HARDING till Vänern ?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

HARDING till Vänern ?

Post by Klas Andersson »

I senaste numret av BÅTOLOGEN 2016-1 ,så kan man läsa att Bogserbåten HARDING är såld till något som heter SP Charter AB i Skattkärr,
och fått hemmahamn Karlstad ,
Blev något förvånad över detta !
HARDING är en stor luns ! Byggd 1918 , den har i många år legat i Valleviken på nordöstra Gotland ,
Någon som vet om den har tagit sej upp till Vänern ännu ? och vad tanken kan vara med köpet ?
gissat vilt på att den där måste torrsättas-inspekteras för att få komma i trafik ?

Förre ägaren på Gotland var en liten bogserings-bärgningsfirma , som jag inbillat mig nog bara bestått av ägaren själv ?,
verksamheten har nog varit ganska sporadisk på senare år ?
Tänkte senast på HARDING när ALTAIR låg illa till i Höstas ( se inlägg ) borde varit enkelt och snabbt gjort ,att med HARDING dra in Altair till ex Ronehamn ,men det skedde inte , var kanske så att det inte var meningen ALTAIR skulle "räddas" ......
hur som ,så fick firman uppenbarligen inte det uppdraget utan ägare-försäkringsbolag-KBV lät ALTAIR sjunka !

mina bilder nedan är tagna 2011
1.jpg
2.jpg
Mvh Klas
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: HARDING till Vänern ?

Post by Micke E »

HARDING fotades påpassligt av Lennart Lööv för exakt en månad sedan, dvs 7 januari när den passerade slussarna i Trollhättan.

Image
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: HARDING till Vänern ?

Post by kapstans »

Jag har ju svårt att tänka mig att hon skall in kommersiell drift som bogserbåt i alla fall. Men var det inte SP Charter som ägde någon turbåt "Stella Polaris" så det är nog möjligt att det blir något åt det hållet kan man tro...
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: HARDING till Vänern ?

Post by zoroaster »

Hej
Just nu ligger annons ute på Blocket. 950.000 nymålad och fin.
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: HARDING till Vänern ?

Post by kapstans »

Varför säljer man henne redan? Hon är ju visserligen till åren och ganska liten(för kommersiell nytta) därmed inte helt otroligt om hon blir till bobåt eller möjligen hamnar i någon öststat.
Fredrik Ahlman
Post Reply