Wargungen av Wargön

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Ivars Håkan Larsson
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2016, 21:58

Wargungen av Wargön

Post by Ivars Håkan Larsson »

Är det någon som känner till någonting om en liten bogserbåt som lär ha burit namnet ”Wargungen” av Wargön?
Från min barndom har jag minnen av en före detta bogserbåt med bordläggning av trä som stod uppställd på land i Oleby, strax utanför Torsby. Jag har hört berättas att båten ska ha hetat Wargungen och att den skulle ha tillhört Wargöns Bruk i Västergötland. Båtens längd kan uppskattningsvis ha varit 9 – 10 meter. Någon gång i slutet av 1940-talet kom den utrangerade båten till Fryksdalens Flottningsförenings skiljeställe i Oleby för att stenfyllas och användas som erosionsskydd i samband med ett kajbygge. När båten anlände till Oleby tyckte emellertid flottningschefen att båten var allt för fin för att sänkas. Istället blev den torrsatt på en bergig udde, i anslutning till flottningschefsbostadens tomt. Flottningsföreningens snickare sändes dit och fick i uppdrag att göra nya durkar i det annars tomma skrovet. Syftet var att flottningschefens barn skulle få ha båten som en maritim lekstuga.
Flottningschefens barn växte upp och snart var behovet av ”lekstugan” ett minne blott. Men båten, eller snarare båtvraket, stod kvar på platsen till i början av 1970-talet. Då hade flottningschefsbostaden blivit såld till en privat köpare och denne krävde att fastighetens tidigare ägare, Flottningsföreningen, skulle forsla bort vraket. Detta löstes på så sätt att båtföraren Holger Hellberg, som då körde bogserbåten Billerud, skickades till platsen tillsammans med en medhjälpare. Bogserbåtens tross kopplades ihop med en väl begagnad stållina som kunde ”offras”, och denna gjordes fast i objektet. – Sedan, berättade Holger Hellberg; ”gjorde jag ett ordentligt ryck med Billerud så att buskar och småträd bröts som stickor och for i luften”. Träbåten flöt några ögonblick medan den ännu hade fart, men sjönk så gott som omgående på tillräckligt djupt vatten. Linan kapades och så var uppdraget slutfört.
År 1990 pågick sjunkvirkesbärgning i det aktuella området, och då hade man kontakt med någonting stort som man inte lyckades lyfta. Förmodligen var detta resterna av Wargungen.
Frågan är givetvis varför man skulle ha hämtat en utrangerad båt ända nerifrån Västergötland för att använda den som strandskoning i Övre Fryksdalen. En aspekt är att Wargöns Bruk, som köpte mycket virke i norra Värmland, var andelsägare i Fryksdalens Flottningsförening och därmed en viktig intressent i föreningen. – Men vad är sanning och vad är skröna – har det över huvud taget existerat någon ”Wargungen” av Wargön?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Wargungen av Wargön

Post by Micke E »

Hej,

Någon Vargunge har jag aldrig hört talas om, inte heller står det något om en sådan i de böcker jag läst över Wargöns historia.
Vargen och Björnen var två små bogserare med bordläggning i trä som släpade moser lokalt för bruket, men dessa fanns kvar längre fram i tiden.
Bifogar en bild från Wargöns AB sent 1940-tal, där ett annat okänt flytetyg syns ihop med bogserbåten Rånnum.
Man kan ju låta fantasin flöda... ;-)
Attachments
WARG 0715redbesk.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Wargungen av Wargön

Post by kapstans »

Jag har heller ej hört något om någon Wargungen tyvärr. Kanske kan efterlysa den via Klubb Maritim som ett uppslag. De andra bogserarna är dock kända och info om den finns lättast på nätet på tugboatlars.
Fredrik Ahlman
Ivars Håkan Larsson
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2016, 21:58

Re: Wargungen av Wargön

Post by Ivars Håkan Larsson »

Tack för de svar och tips om sökvägar, som jag har fått!
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Wargungen av Wargön

Post by Micke E »

Jag har, efter det jag skrev sist, fått indikationer på att det ska ha funnits en Wargunge, byggd i Karlstad.

Återkommer i tråden om jag får mer att delge, om ingen annan...
Post Reply